Avatar billede xenophobia Nybegynder
10. december 2001 - 22:07 Der er 28 kommentarer og
1 løsning

PHP -> link

Jeg har links som hedder default.php?p=(et eller andet)

Hvordan for jeg det i en variabel.

Og hvordan gør jeg så når man klikker på linket så kommer der til at stå i koden <? incude(\"(et eller andet\").php\"); ?>

Avatar billede meo Nybegynder
10. december 2001 - 22:09 #1
Prøv lige at læse dette spørgsmål!!! Skulle besvare det du har sprugt om!!

http://www.eksperten.dk/spm/144516

//meo
Avatar billede xenophobia Nybegynder
10. december 2001 - 22:10 #2
ups, <? incude(\"(et eller andet).php\"); ?> uden \"
Avatar billede hollo Nybegynder
10. december 2001 - 22:10 #3
øhh... altså du har jo sat \"p\" i en variable når du skriver dette oppe i urlen.. sådan er det bare..
Avatar billede xenophobia Nybegynder
10. december 2001 - 22:13 #4
Er den ikke lige lovlig forvirrende?

Hvis jeg finder ud af hvordan jeg hiver (et eller andet) fra URL\'en ned i en variabel så kan man vel bare skrive: <? include($noget . \".php\"); ?>

eller was?
Avatar billede xenophobia Nybegynder
10. december 2001 - 22:13 #5
hvad?
Avatar billede xenophobia Nybegynder
10. december 2001 - 22:14 #6
er p ikke key og (et eller andet) value?
Avatar billede ztyxx Nybegynder
10. december 2001 - 22:17 #7
der hvor dit link skal vises sætter du denne kodestump:
<?php
if ($p) {
include \"$p\";
} else {
include \"start.php\";
}
?>
det vil sige at du viser start.php, hvis der ikke er klikket på et af dine links ,default.php?p=(et eller andet)
Avatar billede xenophobia Nybegynder
10. december 2001 - 22:42 #8
nærmere:

  <?php
if ($p) {
include \"$p\" . \".php\";
} else {
include \"default.php\";
}
?>

men den giver fejl.

Jeg ved ikke om dette er en dum ide\', jeg har et værre virvar at tables og skidt så mine egentlige sider ligger som php-filer i det samme dir men uden tables og og <HEAD> det er kun det der skal være en cellen.
Kan man gøre det på en smartere måde? eller bliver man nødt til at have de der 400 liniers lange dokumenter?
Avatar billede ztyxx Nybegynder
10. december 2001 - 22:56 #9
hvis du laver dit link sådan

<a href=\"fil.php?p=link.htm>Link</a>

bliver filen link.htm included der hvor du sætter det lille script jeg postede, er det ikke det du vil??
for der behøver du ikke dokumenter på 400 linier, men kan oprette dem som seperate filer
Avatar billede xenophobia Nybegynder
10. december 2001 - 22:59 #10
<a href=\"fil.php?p=link>Link</a> der skal add\'es .php
Avatar billede ztyxx Nybegynder
10. december 2001 - 23:01 #11
du laver bare link.php så skal du ikke add´e .php, for ellers skal du lavet et lidt anderledes script, der kræver opdatering hver gang du tilføjer en nyt link..
Avatar billede ztyxx Nybegynder
10. december 2001 - 23:01 #12
er det noget i stil med dette du søger??

http://www.ztyxx.f2s.com/incl/includes.php
Avatar billede xenophobia Nybegynder
10. december 2001 - 23:04 #13
Ja, hvis \"dette er side 2!!!\" ligger i en fil som hedder side2.php og bliver sat ind i cellen vha. include().
Avatar billede xenophobia Nybegynder
10. december 2001 - 23:04 #14
- der skal bare ikke stå .htm i URL\'en
Avatar billede ztyxx Nybegynder
10. december 2001 - 23:06 #15
jeps, jeg kan sende dig filerne så kan du kigge lidt på dem
Avatar billede xenophobia Nybegynder
10. december 2001 - 23:06 #16
ws@mail1.stofanet.dk
Avatar billede ztyxx Nybegynder
10. december 2001 - 23:06 #17
hvorfor vil du ikke have endelsen med??
Avatar billede xenophobia Nybegynder
10. december 2001 - 23:09 #18
Det er en hemmelighed =)

Lige et tillægs spm. når man skal have en variabel ind i en SQLsætningen eller noget andet skal den så være omsluttet af \" eller \' eller ingenting?
Avatar billede ztyxx Nybegynder
10. december 2001 - 23:12 #19
hmm, begge kan vidst bruges, mener jeg
Avatar billede ztyxx Nybegynder
10. december 2001 - 23:13 #20
filer sendt...
Avatar billede xenophobia Nybegynder
10. december 2001 - 23:13 #21
ok...ses...Zzzz
Avatar billede xenophobia Nybegynder
10. december 2001 - 23:14 #22
Svar?
Avatar billede ztyxx Nybegynder
10. december 2001 - 23:15 #23
øh, kommer her,
held og lykke :-)
Avatar billede ztyxx Nybegynder
10. december 2001 - 23:19 #24
takker for point :-)
Avatar billede xenophobia Nybegynder
10. december 2001 - 23:20 #25
Tak tak, det er så spændende =) Jeg fik lavet forbindelse til min første (mysql)database med php i dag - og både indsat og hentet. =)) (jeg har ingen bog - kun lært det fra guides og xperten =))

Det er i hvert fald sjovere end ASP.
Avatar billede ztyxx Nybegynder
10. december 2001 - 23:21 #26
/enig
har selv forsøgt mig med asp, opgav det til fordel til php
Avatar billede gimmy Nybegynder
10. december 2001 - 23:25 #27
Jeg forsøger lige at forklare lidt :)

Vi har to fiktive sider. én der hedder \"forside.htm\" og én der hedder \"underside.php\".

på forside.html kan du lave et link hvori du smider en variabel:
<a href=\"underside.php?var=svend\">

Når folk klikker på linket vil de blive sendt hen til underside.php og variablen \"$var\" indeholder nu bogstaverne \"svend\". Du kan altså skrive følgende på underside.php:
<?php
echo \"hej $var\";
?>

Det vil skrive \"hej svend\" (uden \") til browseren.

Denne overførsel af variabler kan du selvfølgelig også udnytte til en include:

<?php
include(\"$var.php\");
?>

Dette vil åbne en side der hedder \"svend.php\".

Du skal dog bare passe meget på med sådanne sager, da man via adressebaren således kan åbne alskens filer du har liggende og include dem såfremt man kan gætte sig/finde frem til dem.
Det KAN være aldeles farligt, så du skal nok kigge lidt på sikkerhed etc.
Derfor vil jeg skarp anbefale dig at benytte en www.php.net/switch
Eks:
switch ($action) {
    case \'hej_side_1\':
        $include      = \'side_1.php\';
    case \'hej_side_2\':
        $include      = \'side_2.php\';
    default:
        $include      = \'startside.php\';
}

Så skriver du følgende på forside.htm for at åbne side_2.php i underside.php:

<a href=\"underside.php?action=hej_side_2\">

Håber det har gjordt det lidt klart :)
Avatar billede gimmy Nybegynder
10. december 2001 - 23:26 #28
Damn! - så meget for ingenting, men kan du bruge det?
Avatar billede xenophobia Nybegynder
11. december 2001 - 16:09 #29
gimmy >> Vent jeg tror du har fat i noget. Jeg vil lige se om det der switch ikke er smartere...