Avatar billede weigand Nybegynder
10. december 2001 - 15:53 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Hvordan får jeg F1 tasten til at hent en HELP.HTM

Jeg ønsker fra min HTML side, ved hjælp af f.eks. F1, at hente en html-side med hjælp, f.eks.hjælptil udfyldelse af en side (form).

Den side jeg ønsker kaldt kunne f.eks. hedde opdater.htm

Hele koden ønskes
Avatar billede gimmy Nybegynder
10. december 2001 - 15:56 #1
Nu er jeg langt fra JavaScript-haj, men jeg vil mene at det ikke kan lade sig gøre med JavaScript.

Er der nogle JavaScript guru\'er der kan be-/afkræfte mit udsagn?
Avatar billede waldowolf Nybegynder
10. december 2001 - 16:01 #2
Jeg tror godt det kan lade sig gøre, kan huske en som engang fandt et script til en side hvor man så trykket på \"a\" kom man, til a.php f.eks

Ved bare ikke om det kan lade sig gøre med F1 tasten ?

Mvh - Casper S
www.enter-s.dk
Avatar billede gimmy Nybegynder
10. december 2001 - 16:05 #3
Der kan man bare se :)
Prøv at søg lidt rundt på nettet - brug evt. www.google.com
Avatar billede ras2000 Nybegynder
10. december 2001 - 16:09 #4
Jeg er ikke sikker på at du kan overskrive funktionaliteten i feks f1 tasten. Men ellers skulle man kunne lave en onKeydown event.
<body onkekydown=\"if (window.event.keyCode==112) open.window(\'help.htm\')\">
Avatar billede ras2000 Nybegynder
10. december 2001 - 16:10 #5
Der skulle have stået
<body onkeydown=\"if (window.event.keyCode==112) open.window(\'help.htm\')\">
Avatar billede ras2000 Nybegynder
10. december 2001 - 16:12 #6
Hej hvor det går. Der skal stå:
<body onkeydown=\"if (window.event.keyCode==112) window.open(\'help.htm\')\">
Men browserens hjælp kommer frem, og det ser en kende forvirrende ud. Jeg er temmelig sikker på at du ikke kan stoppe den almindelige hjælp.
Avatar billede ras2000 Nybegynder
10. december 2001 - 16:16 #7
Hvis du vil vide hvilke keycodes der hører til hvilke taster, kan du lave denne side:
<html>
<body onkeydown=\"alert(window.event.keyCode)\">
</body>
</html>
Når du trykker en tast vil den skrive hvad tal tasten har.
Avatar billede nute Nybegynder
10. december 2001 - 16:33 #8
tja...det er jo en grim løsning...

problemet er at F1 tasten er en \"reservert\" tast. ved trykk på denne tast vil IE sin egen \'help\' komme opp. denne kan du ikke fjerne, så jeg kan egentlig ikke se nytten av et script som dette...
Avatar billede ras2000 Nybegynder
10. december 2001 - 16:38 #9
Enig. Det ville være bedre at bruge en af de mange taster der ikke er reserveret, men så forsvinder det intuitive.
Avatar billede olebole Juniormester
10. december 2001 - 21:34 #10
<ole>
F1 er den eneste af keyboardets taster, der er anderledes. Den får du fat i ved \'window.onhelp\':

window.onhelp = function() {
    alert(\"Help\"); // Her lægger du din funktion
    return false;  // Her lukker du af for Windows\' hjælp
}

/mvh
</bole>