Avatar billede jpeace Nybegynder
07. december 2001 - 18:44 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Anvende ASP på et XML dokument

Jeg er ved at lære XML fra en bog. Her er et ASP script, som udføres på et XML-dokument.
Men hvordan f.. udfører man ASP-scriptet ??

Scriptet skulle indlæse XML-dokumentet i DOM og så illustrere det grafisk.

Mvh

Jan
Avatar billede getalife Nybegynder
07. december 2001 - 18:46 #1
Det nemmeste er nok hvis du viser os scriptet :o)
Avatar billede kresten Nybegynder
07. december 2001 - 18:53 #2
ASP = Microsoft
Mircosoft = Internet Information Server

IIS Kan køre dine ASP scripts, that\'s it
Avatar billede jpeace Nybegynder
07. december 2001 - 18:54 #3
Scriptet ser således ud:

<SCRIPT LANGUAGE=\"JSCRIPT\" RUNAT=\"SERVER\">

//
// 1. Lav link til CSS-stylesheet.
//
Response.Write (\"<link href=\\\"xmlviewer\\\\xdiagram.css\\\" rel=\\\"styleSheet\\\" type=\\\"text/css\\\" />\");

//
// 2. Indlæs XML-dokument og gennemgå DOM.
//
var oSource = Server.CreateObject (\"MSXML2.DOMDocument.3.0\");
oSource.async = false;
oSource.setProperty (\"SelectionLanguage\", \"XPath\");
oSource.load (Server.MapPath(\"produkter.xml\"));

var oNode = oSource.selectSingleNode (\"/produkter/produkt/navn\");

Response.Write (oNode.text);

//visNodes (oSource, 0);

/************************************************************
\'* Navn:         visNodes
\'* Funktion:    Laver X-diagram for XML-dokument på basis af DOM.
\'* Parametre:    node:    Den aktuelle node som skal behandles.
\'*                iDybde:    Antallet af nodes op til dokument-rod.
\'************************************************************/
function visNodes(oNode, iDybde) {
    var oAktuelNode = oNode.firstChild;

    while (oAktuelNode) {
        switch (oAktuelNode.nodeTypeString) {
            case \"element\":
                Response.Write (\"<div class=indryk\" + iDybde + \"><b>\" + oAktuelNode.nodeName + \"</b>\");
                visAttributter(oAktuelNode);
                visNodes (oAktuelNode, iDybde+1);
                Response.Write (\"</div>\");
                break;

            case \"text\":
                Response.Write (\"&nbsp;\" + oAktuelNode.nodeValue);
                break;

            case \"processinginstruction\":
                Response.Write (\"<div class=pi>processinginstruction: \" + oAktuelNode.nodeName + \"</div>\");
                break;
        }

        oAktuelNode = oAktuelNode.nextSibling;
    }

function visAttributter(oNode) {
    for (var i=0; i<oNode.attributes.length; i++) {
        Response.Write (\"&nbsp;[\" + oNode.attributes[i].nodeName + \"=\\\"\" + oNode.attributes[i].nodeValue + \"\\\"]\");
    }

</SCRIPT>

Avatar billede jpeace Nybegynder
07. december 2001 - 18:58 #4
Vil det sige at jeg skal køre noget server?
Jeg er ikke særligt stærk inden for IIS! Er der ikke andre måder at køre det på?
Ellers er der en nem løsning på hvordan jeg kan gøre det?
Har win2k og netop install. VS .net Beta 2. Men det er et højt bjerg jeg skal op over først!
Avatar billede kresten Nybegynder
07. december 2001 - 19:08 #5
Ak nej, det er jo microsaft... alt er nemt :-)

Hvis du har win2k har du også mulighed for at installere information serveren. Kik i dit control panel add/remove new programs eller hvad det er den hedder.... kan ikke huske det.

Hvis du virkelig er på bar bund mht. til IIS så vil jeg foreslå du søger lidt på microsofts site om IIS, det tager simpel hen for lang tid at forklare et sted som dette.
Avatar billede jpeace Nybegynder
07. december 2001 - 19:31 #6
oki :)
Avatar billede jpeace Nybegynder
07. december 2001 - 19:32 #7
ok. Den er installeret... Så må jeg jo kigge lidt på det...