Avatar billede jeppebecool Nybegynder
07. december 2001 - 13:21 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Komponent programmering Class not found exception

Jeg har lavet en ny Komponent TMidiSequencer som nedarver fra TComponent.

Inde i den unit hvor min komponent ligger har jeg også erklæret en timer Komponent som Sequenceren bruger. Når jeg registrerer Midisequenceren, sætter den ind på en form og kører den , får jeg en class not found exception med navnet på timeren. Timeren er egentlig en kopi af TDXTimer som jeg bare har smidt ind i uniten, fordi jeg havde problemer med at installere DelphiX. Hvad kan der være galt ?
Avatar billede martinlind Nybegynder
07. december 2001 - 13:27 #1
Du skal lave en RegisterClass(TDXTimer) i din Register procedure.

/Martin
Avatar billede jeppebecool Nybegynder
07. december 2001 - 13:46 #2
Hvorfor er det nødvendigt at registere timeren?

mener du

procedure Register;
begin
  Registerclass(\'Pagename\',[classname]);
end;
?

Jeg troede kun det var for at få den op på komponentpaletten, hvilket jeg jo ikke behøver
Avatar billede martinlind Nybegynder
07. december 2001 - 13:50 #3
Nej sådan :

procedure Register;
begin
  RegisterClass(AClass: TPersistentClass);
end;

For så gør du din classe kendt og undgår Class not found fejlen

/Martin
Avatar billede jeppebecool Nybegynder
07. december 2001 - 13:55 #4
Det hjælper ikke.

Jeg får stadig en EClassNotFound exception med beskeden (class \"Timernavn\" not found )
Avatar billede jeppebecool Nybegynder
07. december 2001 - 13:58 #5
En anden skør ting er at selv om jeg fjerner min komponent fra formen bliver den ved med at tilføje uniten i uses erklæringen, og bliver altså ved med at give mig den exception når jeg kører programmet.
Avatar billede martinlind Nybegynder
07. december 2001 - 14:02 #6
Det lyder mærkeligt, du må bruge noget fra den unit et eller andet sted, har du reinstalleret comp. efter du har tilføjet RegisterClass ?
Avatar billede jeppebecool Nybegynder
07. december 2001 - 14:04 #7
næ. Jeg har tilføjet registerclass.

Må jeg sende dig uniten, så kan det være du kan se hvad der er galt ?
Avatar billede martinlind Nybegynder
07. december 2001 - 14:09 #8
martin@e-lind.dk, det bliver muligvis først senere jeg for kigget på det, husk de unit\'s du user.

Prøv lige at registere / installere den packed du har din comp. i, det kunne godt hjælpe.
Avatar billede martinlind Nybegynder
07. december 2001 - 14:27 #9
Ret din Constructor til dette :

constructor TMidiSequencer.Create(AOwner : TComponent);
begin
  inherited;
  TPQN := 120;
  FStepValue := 15;
  BeatsPerMeasure := 4;
  FNoteOnList := TList.Create;
  FNoteOffList := TList.Create;
  FTracks := TList.Create;
  FTimer := TAccurateTimer.Create(Self); <<<<----
  FTimer.Enabled := false;
  FTimer.OnTimer := DoTimer;
  FPosition := TMidiTime.Create(0);
  FMeasureCount := 0;
  Tempo := 120;
  FLog := TStringlist.Create;
  FThrashCan := TList.Create;
end;

Så virker det

/Martin
Avatar billede jeppebecool Nybegynder
12. december 2001 - 10:46 #10
Kanon! Tusind tak. Jeg vidste ikke det kunne give problemer.

Jeppe