Avatar billede integra2ren Nybegynder
07. december 2001 - 11:58 Der er 28 kommentarer og
2 løsninger

STOP snevejret

Hej

Jeg har fundet en Flash-film med et actionscript-genereret snevejr. som ser sådan ud:

a = Number(a)+1;
duplicateMovieClip (\"fnug\", a, a);
rx = random(710);
ry = random(100);
setProperty (a, _x, rx);
setProperty (a, _y, yx);
a = Number(a)+1;
duplicateMovieClip (\"fnug\", a, a);
rx = random(710);
ry = random(100);
setProperty (a, _x, rx);
setProperty (a, _y, yx);
setProperty (a, _xscale, 75);
setProperty (a, _yscale, 75);
a = Number(a)+1;
duplicateMovieClip (\"fnug\", a, a);
rx = random(710);
ry = random(100);
setProperty (a, _x, rx);
setProperty (a, _y, yx);
setProperty (a, _xscale, 110);
setProperty (a, _yscale, 110);
a = Number(a)+1;
duplicateMovieClip (\"fnug\", a, a);
rx = random(710);
ry = random(100);
setProperty (a, _x, rx);
setProperty (a, _y, yx);
setProperty (a, _xscale, 140);
setProperty (a, _yscale, 140);
if (Number(a)>500) {
    stop ();
}

Det virker fint. Problemet er at jeg ikke kan finde ud af at stoppe det igen.
Jeg troede at hvis jeg gik til en anden frame uden dette actionscipt ville det stoppe men nej. Det holder kun op med at lave flere fnug men dem som allerede er sat igang fortsætter.

Hvordan stopper jeg snevejret?
Avatar billede phreakerdk Nybegynder
07. december 2001 - 12:03 #1
Hvad med at lave en frame med action stop
Avatar billede phrozia Juniormester
07. december 2001 - 12:04 #2
Må man få en kopi af snevejret? :)

webmaster@inzone.dk
Avatar billede barklund Nybegynder
07. december 2001 - 12:11 #3
Selve bevægelsen må uundgåeligt foretages af \"fnug\"-movieClip\'et, da ovenstående kode ikke beskriver bevægelsen, men kun placeringen.

Koden er dog meget omstændigt skrevet - sandsynligvis til Flash 4.

Skriv al den kode, der ligger inde i \"fnug\" (sikkert som onClipEvent(load)), og jeg kan hjælpe dig.
Avatar billede integra2ren Nybegynder
07. december 2001 - 12:13 #4
Det virker ikke med en stop ();

Du kan hente snevejret her:

http://www.flashkit.com/movies/Effects/Eye_Candy/Philadel-Al_Camar-3379/index.shtml
Avatar billede integra2ren Nybegynder
07. december 2001 - 12:17 #5
>>barklund

Der er ingen kode i Fnug.

Fnug består af en masse tweens.

Men er det ikke muligt at fjerne Fnug ligesom det er muligt at starte den til at starte med?
Avatar billede phrozia Juniormester
07. december 2001 - 14:35 #6
Got it...
Avatar billede barklund Nybegynder
07. december 2001 - 14:44 #7
I Den frame, hvor du vil have den til at stoppe, skriver du:

for (var i = 0; i <= a; i++)
    _root[i].removeMovieClip();

Det formoder jeg virker...
Avatar billede tgm Nybegynder
07. december 2001 - 14:46 #8
File >> Publish Settings >> HTML faneblad: slå \'loop\' fra og klik Export
TGM
Avatar billede integra2ren Nybegynder
07. december 2001 - 15:17 #9
Det virker stadig ikke.

Jeg lægger filen her hvis du vil se den:

http://www.integra2ren.dk/snow.zip
Avatar billede barklund Nybegynder
07. december 2001 - 16:05 #10
jeg kigger på din fil en gang over weekenden, hvis det ikke haster.
Avatar billede phrozia Juniormester
07. december 2001 - 19:36 #11
Sad lige og tænkte.. Ville det ikke være muligt at ligge selve sne\'en i sin egen swf fil, og så bare lave en LoadMovie, og en UnloadMovie når du ikke skal bruge den mere?
Avatar billede integra2ren Nybegynder
09. december 2001 - 10:31 #12
>> barklund:
Lyder super rart. Jeg skulle gerne prøve at komme lidt videre med det på mandag.

>> phrozia:
Måske det var en idè. Aner ikke hvordan man gør men det lyder temlig simpelt

Jeg smider lige 20 mere i puljen så der er lidt at dele ud af :-)

Fortsat god weekend
Avatar billede hoejrup Nybegynder
09. december 2001 - 15:00 #13
Hvis du sætter nedenstående AS på dit movieclip. Derefter sætter du variablen _root.stopp = 1, når du vil standse snevejret:

if (Number(_root.stopp) == 1 {
  this.removeMovieClip();
}

/per
Avatar billede hoejrup Nybegynder
09. december 2001 - 15:21 #14
if (Number(_root.stopp) == 1) {
this.removeMovieClip();
}

/per
Avatar billede integra2ren Nybegynder
09. december 2001 - 17:50 #15
>> hoejrup

Jeg bliver ved med at få denne fejl når jeg forsøger at indsætte din kode:

Scene=Scene 1, Layer=sne, Frame=1: Line 1: Statement must appear within onClipEvent handler
    if (Number(_root.stopp) == 1) {
Avatar billede integra2ren Nybegynder
09. december 2001 - 18:03 #16
>> hoejrup

Nu har jeg skrevet :

onClipEvent (enterFrame) {
    if (Number(_root.stopp) == 1) {
        this.removeMovieClip();
    }

på movieClip\'et

og :

_root.stopp = 1;

i den frame i movieClip\'et hvor jeg vil stoppe sneen.

Der sker ikke andet end at der ikke kommer flere snefnug men heller ikke færre.

/Thomas
Avatar billede hoejrup Nybegynder
10. december 2001 - 00:52 #17
Du kan sende din fla til info@kazoma.dk, så skal jeg nok rette din fla fil. For jeg har med succes anvendt den metode i et af mine spil.

/per
Avatar billede integra2ren Nybegynder
10. december 2001 - 08:53 #18
Filen er hermed sendt til hoejrup.
Avatar billede hoejrup Nybegynder
10. december 2001 - 11:42 #19
Jeg har lavet en hel del om i din fla fil. Bla. havde du anvendt attachMovie i stedet for dublicateMovieClip. Du kan nemlig kun fjerne et dublicateMovieClip med removeMovieClip.

FLA filen er sendt retur. jeg håber at du har modatget den.

link til løsning:

http://www.kazoma.dk/eksperten/sne1.html

/per
Avatar billede hoejrup Nybegynder
10. december 2001 - 11:57 #20
modtaget = modatget
Avatar billede lingoman Nybegynder
10. december 2001 - 12:25 #21
hoejrup>> removeMovieClip() virker både på MC\'er oprettet via duplicateMovieClip() og attachMovie().
Det virker ikke på MC\'er som er indsat manuel på stage. Derfor vil en manuelt indsat movieClip altid blive.
mvh geo
Avatar billede hoejrup Nybegynder
10. december 2001 - 12:45 #22
lingoman> Ok, det lå faktisk også på stage.

/per
Avatar billede barklund Nybegynder
10. december 2001 - 13:37 #23
Jeg har lavet den færdig til  dig...

Men jeg mangler et sted at sende den hen...

Kan du poste din email-adr?

Jeg har forresten lavet den 100% om, da jeg synes det var noget dårlig sne, at har i stedet lavet rigtigt sne der flyver tilfældigt rundt og eventuelt lander på noget - en tekst eller anden, som du selv tegner.
Avatar billede integra2ren Nybegynder
10. december 2001 - 13:49 #24
thomas@integra2ren.dk
Avatar billede barklund Nybegynder
10. december 2001 - 13:53 #25
Er det godkendt?
Avatar billede integra2ren Nybegynder
10. december 2001 - 14:22 #26
>> barklund

Det ser rigtig fedt ud. Jeg sætter mig lige og prøver at forstå hvordan det er lavet.

hoejrup har også lavet en ok løsning. Jeg sætter nogle flere point af. I skal sgu have en ordentlig portion hver.

Skal lige nå en bus......
Avatar billede barklund Nybegynder
10. december 2001 - 14:27 #27
al koden ligger på fnug\'et...

først en onload for \"fnug\", der skjuler den - derefter for kopierne, der initialiserer og sætter tilfældige værdier...

derefter enterframe for \"fnug\", der kopierer den hvis tiden er inde efter sliderens placering. enterframe for kopier, der animerer flyt, undersøger om hit, sticker, undersøger om uden for skærm og fjerner, tilsidst fjernes alle kopier, hvis sne er slået fra. slå stick fra, falder al sne, der ellers sticker bare ned - hvilket ligner lidt, at nogen kommer og skubber til kassen med sne på, så det hele drysser ned - jeg synes det er fedt..

forresten: skal man ikke publicere alle sine ting over eksperten offentligt, så alle kan se det? jeg har ikke selv nogen webserver at ligge det på, så det må du hellere gøre, hvis du har mulighed for det...
Avatar billede integra2ren Nybegynder
10. december 2001 - 18:00 #28
>> barklund

Du har ganske ret i at de skal gøres offentligt og i den forbindelse tænkte jeg på om du ville lave nogle forklarende comments i koden?

På den måde bliver det lettere for andre senere at forstå og dermed få glæde af dit arbejde.

Hvis du sender den kommenterede version til mig vil jeg lægge den ud og lave t link til filerne herfra.

>>hoejrup

Hvis du har lyst til at gøre det samme lægger jeg også din fil ud med et link herfra. På den måde kan folk jo se to løsninger på det samme problem.

Håber i er med på ideen

/Thomas
Avatar billede hoejrup Nybegynder
11. december 2001 - 12:28 #29
Den smule kode jeg har tilført er selv forklarende, så det er ikke nødvendig med en større udredning.

/per
Avatar billede integra2ren Nybegynder
11. december 2001 - 14:53 #30
:-( jeg går ud fra at tavsheden taler sit tydelige sprog og at sagen ender her.

Til andre eksperten-brugere ligger filerne her:

www.integra2ren.dk/eksperten/sne.zip