Avatar billede tahoo Nybegynder
06. december 2001 - 13:15 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Bruger i phpmyadmin

Hvordan opretter man en bruger i phpMyAdmin. Sådan når man skriver add til phpmyadmin siden på ens server. kommer der en box op, som vil have brugernavn + password.

Når man så er logget ind, må den bruger kun oprette / slette / redigere osv. i de databaser, som brugeren selv har lavet..

min config.inc.php3 fil ser sådan ud :
----------------------------------------------------
<?php
/* $Id: config.inc.php3,v 1.28 2000/07/13 13:52:48 tobias Exp $ */

/*
*  phpMyAdmin Configuration File
*  All directives are explained in Documentation.html
*/

// The $cfgServers array starts with $cfgServers[1].  Do not use $cfgServers[0].
// You can disable a server config entry by setting host to \'\'.
$cfgServers[1][\'host\'] = \'localhost\';          // MySQL hostname
$cfgServers[1][\'port\'] = \'\';                    // MySQL port - leave blank for default port
$cfgServers[1][\'adv_auth\'] = true;              // Use advanced authentication?
$cfgServers[1][\'stduser\'] = \'root\';            // MySQL standard user (only needed with advanced auth)
$cfgServers[1][\'stdpass\'] = \'\';    // MySQL standard password (only needed with advanced auth)
$cfgServers[1][\'user\'] = \'root\';                // MySQL user (only needed with basic auth)
$cfgServers[1][\'password\'] = \'\';  // MySQL password (only needed with basic auth)
$cfgServers[1][\'only_db\'] = \'\';                // If set to a db-name, only this db is accessible
$cfgServers[1][\'verbose\'] = \'\';                // Verbose name for this host - leave blank to show the hostname

$cfgServers[2][\'host\'] = \'\';
$cfgServers[2][\'port\'] = \'\';
$cfgServers[2][\'adv_auth\'] = false;
$cfgServers[2][\'stduser\'] = \'\';
$cfgServers[2][\'stdpass\'] = \'\';
$cfgServers[2][\'user\'] = \'\';
$cfgServers[2][\'password\'] = \'\';
$cfgServers[2][\'only_db\'] = \'\';
$cfgServers[2][\'verbose\'] = \'\';

$cfgServers[3][\'host\'] = \'\';
$cfgServers[3][\'port\'] = \'\';
$cfgServers[3][\'adv_auth\'] = false;
$cfgServers[3][\'stduser\'] = \'\';
$cfgServers[3][\'stdpass\'] = \'\';
$cfgServers[3][\'user\'] = \'root\';
$cfgServers[3][\'password\'] = \'\';
$cfgServers[3][\'only_db\'] = \'\';
$cfgServers[3][\'verbose\'] = \'\';

// If you have more than one server configured, you can set $cfgServerDefault
// to any one of them to autoconnect to that server when phpMyAdmin is started,
// or set it to 0 to be given a list of servers without logging in
// If you have only one server configured, $cfgServerDefault *MUST* be
// set to that server.
$cfgServerDefault = 1;                            // Default server  (0 = no default server)
$cfgServer = \'\';
unset($cfgServers[0]);

$cfgManualBase = \"http://www.mysql.com/documentation/mysql/bychapter/\";

$cfgConfirm = true;
$cfgPersistentConnections = false;

$cfgBorder      = \"0\";
$cfgThBgcolor  = \"#D3DCE3\";
$cfgBgcolorOne = \"#CCCCCC\";
$cfgBgcolorTwo = \"#DDDDDD\";
$cfgMaxRows = 30;
$cfgMaxInputsize = \"300px\";
$cfgOrder = \"ASC\";
$cfgShowBlob = true;
$cfgShowSQL = true;

require(\"english.inc.php3\");

$cfgColumnTypes = array(
  \"TINYINT\",
  \"SMALLINT\",
  \"MEDIUMINT\",
  \"INT\",
  \"BIGINT\",
  \"FLOAT\",
  \"DOUBLE\",
  \"DECIMAL\",
  \"DATE\",
  \"DATETIME\",
  \"TIMESTAMP\",
  \"TIME\",
  \"YEAR\",
  \"CHAR\",
  \"VARCHAR\",
  \"TINYBLOB\",
  \"TINYTEXT\",
  \"TEXT\",
  \"BLOB\",
  \"MEDIUMBLOB\",
  \"MEDIUMTEXT\",
  \"LONGBLOB\",
  \"LONGTEXT\",
  \"ENUM\",
  \"SET\");

$cfgFunctions = array(
  \"ASCII\",
  \"CHAR\",
  \"SOUNDEX\",
  \"CURDATE\",
  \"CURTIME\",
  \"FROM_DAYS\",
  \"FROM_UNIXTIME\",
  \"NOW\",
  \"PASSWORD\",
  \"PERIOD_ADD\",
  \"PERIOD_DIFF\",
  \"TO_DAYS\",
  \"USER\",
  \"WEEKDAY\",
  \"RAND\");

$cfgAttributeTypes = array(
  \"\",
  \"BINARY\",
  \"UNSIGNED\",
  \"UNSIGNED ZEROFILL\");

// Setting magic_quotes_runtime - do not change!
set_magic_quotes_runtime(0);
?>
Avatar billede zenith_ Nybegynder
06. december 2001 - 19:03 #1
Skal ikke gøre mig klog på det da jeg aldrig selv har rodet med det, men er det ikke bare at sætte nr 2 config op til at bruge en anden database? hvordan du får den til at \"logge ind\" på det ved jeg dog ikke. Normalt involverer det en .htpasswd og .htaccess fil i www-roden af din apache-server.
Avatar billede binderup Nybegynder
07. december 2001 - 10:36 #2
Eller man laver bare brugernavn, password og db i ovenstående eksempel til variabler.

Typisk er brugernavnet det samme som databasen så der kan man bruge $PHP_AUTH_USER og ved password kan man bruge $PHP_AUTH_PW
Disse kan man hente hvis brugeren har indtastet sit brugernavn og password via en passwordbeskyttelse som .htaccess ( http://www.webcafe.dk/diverse/artikler/001/da001.php3 )
Avatar billede cyberdude Nybegynder
07. december 2001 - 18:39 #3
Nej!!!!!! i er helt galt på den!!

Finder lige det jeg bruger på min egen server!

2 sec!
Avatar billede cyberdude Nybegynder
07. december 2001 - 18:49 #4
$cfgServers[1][\'host\'] = \'localhost\';          // MySQL hostname
$cfgServers[1][\'port\'] = \'\';                    // MySQL port - leave blank for default port
$cfgServers[1][\'adv_auth\'] = true;            // Use advanced authentication?
$cfgServers[1][\'stduser\'] = \'BRUGERNAVN\';                // MySQL standard user (only needed with advanced auth)
$cfgServers[1][\'stdpass\'] = \'PASSWORD\';                // MySQL standard password (only needed with advanced auth)
$cfgServers[1][\'user\'] = \'\';                // MySQL user (only needed with basic auth)
$cfgServers[1][\'password\'] = \'\';                // MySQL password (only needed with basic auth)
$cfgServers[1][\'only_db\'] = \'\';                // If set to a db-name, only this db is accessible
$cfgServers[1][\'verbose\'] = \'\';                // Verbose name for this host - leave blank to show the hostname
$cfgServers[1][\'bookmarkdb\'] = \'\';              // Bookmark db - leave blank for no bookmark support
$cfgServers[1][\'bookmarktable\'] = \'\';          // Bookmark table - leave blank for no bookmark support

----- cut ------
Ved at benytte ovenstående så vil phpmyadmin tjekke mysql serveren for at finde brugernavn og password for den enkelte bruger!!
HVIS du benytter de brugernavn og password der er specificeret i filen så kan du se ALLE databaserne!! så det er KUN til administrator brug!!

Derefter opretter du nogle brugere i mysql\'en.........

Hvis du opretter dem korekt vil du nu få en login boks frem, hvor du så kan angive brugernavn og password, og den valgte database til den bruger vil så blive vist for brugeren!

Brugeren kan IKKE selv oprette databaser, men vedkommende KAN oprette tabeller i den tildelte database!

Det er lidt svært at forklare, men jeg kan da guide dig mere hvis nødvendigt!

Skriv hvis der er noget du er i tvivl om eller smid et ICQ nr. hvis du har sådant, så skal jeg prøve at guide dig bedre!
Avatar billede tahoo Nybegynder
08. december 2001 - 01:31 #5
cyberdude :

Det lyder virkelig kanon... jeg prøver lige og se om jeg kan få det til at virke....

Mit ICQ nr. er : 93134625 .. det er altid godt at have nogle experter på listen... :-) måske kan jeg så hjælpe dig med noget anden.. (jeg er ikke lige så stærk i Mysql.. )
Avatar billede dex_dexter Nybegynder
08. december 2001 - 02:30 #6
i må gerne skrive løsningen her, da der sikkert er mange der også gerne vil vide hvordan det gøres
mig selv inkluderet
Avatar billede tahoo Nybegynder
08. december 2001 - 03:35 #7
jamen løsningen står der : det som cyberdude har lavet...
Avatar billede cyberdude Nybegynder
08. december 2001 - 12:18 #8
Jep som tahoo.dk skriver så er løsningen i det jeg har skrevet!! vi har end ikke snakket over ICQ (endnu!)

Hvis blot brugerene er oprettet korekt i mysql så skulle det virke!

//cyberdude