Avatar billede kalt Nybegynder
04. december 2001 - 21:53 Der er 4 kommentarer

2 tabeller ????

Jeg forsøger at lave en DB med links.
DB\'en består af 2 tabeller
den ene indeholder en beskrivelse, url og en kategori
den anden kategori, url på kategori

Nu vil jeg gerne lave en søgefunktion der
viser hvilken kategori det enkle link tilhører
og mulighed for at klikke sig ind på kategoriens url
for at se hele kategorien.

Jeg har lavet en relation mellem \'kategori\' i de 2 tabeller

Det nogenlunde sådan her ud :

strKeyword = Trim(Request.Form(\"Keyword\"))
strKeyword = Replace(strKeyword,\"\'\",\"\'\'\")

strSQL = \"SELECT Beskrivelse, URL, kategori FROM links WHERE\"
strSQL = strSQL & \" (Beskrivelse LIKE \'\" & strKeyword & \"\')\"
bla bla bla............\"

strConnect = \"DSN=database;Database=database;UID=sa;PWD=;\"
Set Conn = Server.CreateObject(\"ADODB.Connection\")
DSN = \"DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; \"

Conn.Open strConnect

Set rs = Conn.Execute(strSQL)

If Not (rs.BOF Or rs.EOF) Then
Response.Write \"<center>\"
Response.Write \"<table cellpadding=\"\"0\"\" cellspacing=\"\"0\"\" BGCOLOR=\"\"#666699\"\" border=\"\"0\"\" cellspacing=\"\"0\"\" width=\"\"100%\"\" cellpadding=\"\"3\"\" >\"
Response.Write \"<TR><td width=100% ><FONT COLOR=\"\"white\"\" FACE=\"\"Verdana\"\" SIZE=\"\"1\"\" >Søgeord:&nbsp;<b>\" & strkeyword & \"</b></FONT></TD></TR></table><br><br>\"
Response.Write \"<table border=\"\"1\"\" cellspacing=\"\"0\"\" width=\"\"80%\"\" cellpadding=\"\"3\"\"><tr><td width=\"\"100%\"\">\"

Do While Not rs.EOF
Response.Write \"<a href=redirect.asp?id=\"& rs(\"ID\")&\" TARGET=_blank>\"& rs(\"beskrivelse\") &\"</A>\"<BR>\"_
& \"<BR>Se Kategori:&nbsp;<A href=\" & ?????????? &\">\" & rs(\"kategori\") & \"</A><BR>\"
rs.MoveNext
Loop
.

Hvad gør jeg ??

OBS: Jeg kan ikke svare tilbage før i morgen eftermiddag!!  :-(
Avatar billede brita Nybegynder
04. december 2001 - 22:18 #1
jeg tror ikke jeg forstår dit problem 100%, men til gengæld tror jeg du mangler jokertegnene (%) i din SQL-sætning, det hedder:

SQL = \"SELECT Beskrivelse, URL, kategori FROM links WHERE Beskrivelse LIKE \'%\" & strKeyword & \"%\'\"

og så lav lige dine cellebredder om fra 100 % til 98 % ellers får du problemer....

men hvis du forklarer lidt nærmere hvad det er du vil, kigger jeg på din kode igen.....
Avatar billede kalt Nybegynder
05. december 2001 - 08:24 #2
Hvis du kigger på følgende er det måske nemmere at forstå.
Der skal være et link til den kategori hvor i linket tilhøre

Do While Not rs.EOF
Response.Write \"<a href=redirect.asp?id=\"& rs(\"ID\")&\" TARGET=_blank>\"& rs(\"beskrivelse\") &\"</A>\"<BR>\"_
& \"<BR>Se Kategori:&nbsp;<A href=\" & ?????????? &\">\" & rs(\"kategori\") & \"</A><BR>\"  <------HER -----
rs.MoveNext
Loop

Avatar billede brita Nybegynder
05. december 2001 - 21:47 #3
Det jeg ikke helt forstår er hvad kategori er.... jeg bruger normalt selv kategori som udtryk for et hovedmenupunkt, hvor alle andre udtræks beliggenhed bestemmes via hvilket kategori-id de er tildelt....(altså om de ligger under det hovedmenupunkt, som er det samme som kategori)

Da jeg ved jo ikke helt hvordan du har bygget dine sider op, er det svært at svare på dit spørgsmål, men hvis du bruger kategori som mig bruges den samme aspside til forskellige/alle visninger og indholdet bliver så dynamisk bestemt udfra f.eks. en kategori og en subkategori i querystringen......

Er det sådan du har bygget dine sider op skal du bare linke til siden sådan her:

<a href=\"visningssiden.asp?kategori=<%=rs(\"kategori_id\")%>\"><%=rs(\"kategori\")%></a>

Har du normalt en id, der bestemmer hvilket indhold der skal vises, må du bestemme en id på visningssiden, i fald request.querystring(\"id\") = undefined.

Sådan:
if request.querystring(\"id\") = undefined then
id = rs(\"id\")      (eller 577 ???)
else
id = request.querystring(\"id\")
end if

Er din menu i en anden frame bestemmes den på samme måde....
Avatar billede kalt Nybegynder
06. december 2001 - 09:18 #4
Det er sådan mine sider er bygget op.

Jeg f.eks en side der hedder: Foreninger.asp
denne side viser alle links fra DB hvor kategori=\'foreninger\'

Nu har jeg så lavet en tabbel mere med to kolonner. en med \'kategori\' og URL på kategori\'

Når man søger i DB skal man kunne se i hvliken kategori linket hører til og klikke sig ind på kategorien f.eks foreninger.asp

Håber det er til at forstå.