Avatar billede moejensen Nybegynder
04. december 2001 - 19:35 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

tjek om alle felter er udfyldt

To små spørgsmål:

1) Hvilke forskellige scripting sprog kan bruges i asp?? og kan i skrive en kode linje i hver af sprogne der gør det samme, for at se foreskellen?

2) Jeg har følgende html kode, hvordan ligger jeg et javascript ind over der gør at feltet skal være udfyldt inden indholdet sendes videre til serveren:

<form action=\"gem_db.asp\" method=\"POST\">
<input type=\"text\" name=\"name\" size=\"20\"></p>
<p><input type=\"submit\" value=\"Submit\" name=\"B1\"><input type=\"reset\" value=\"Reset\" name=\"B2\"></p>
</form>
Avatar billede tmceu Praktikant
04. december 2001 - 20:12 #1
1. Du kan se forskellen mellem JavaScript og VBScript (og PHP) her http://php.weblogs.com/php_jscript_vbscript_1

2. Jeg vil foreslå dig at ligge dit validerings script ind enten på din knap som onClick eller i de enkelte felter som onChange
Avatar billede moejensen Nybegynder
04. december 2001 - 20:27 #2
--> tmceu
Super link, men ikke helt det jeg søger. Jeg er ved at finde ud af hvilke scripting sprog der kan bruges i ASP.
Avatar billede snuseren.dk Nybegynder
04. december 2001 - 20:32 #3
Jeg vil foreslå at du laver det på den asp side som formularen submittet til (I dette tildfælde gem_db.asp). Prøv at indsætte det i gem_db.asp:

if request(\"name\") = \"\" then
response.redirect(\"en_anden_side.asp\")
end if
Avatar billede snuseren.dk Nybegynder
04. december 2001 - 20:32 #4
Der kan bruges VBScript & Javascript :)
Avatar billede moejensen Nybegynder
04. december 2001 - 20:34 #5
Det er javaScript versionen på client siden jeg søger.
Avatar billede brita Nybegynder
04. december 2001 - 21:46 #6
du har vel efterhånden fundet ud af at der kan bruges javascript og VBScript, er du nybegynder vil jeg anbefale VB, er du erfaren koder er Javascript nok mere kendt!

ET eksempel på javascriptcheck af felter:

//Checks if provided information is ok
function validate(){

    if (document.user_form.Fornavn.value.length<1){
        alert(\"Du har glemt at skrive dit fornavn.\");
        return false;
    }

    if (document.user_form.Efternavn.value.length<1){
        alert(\"Du har glemt at skrive dit efternavn.\");
        return false;
    }

    if (document.user_form.Brugernavn.value.length<1){
        alert(\"Du har glemt at skrive din e-mailadresse.\");
        return false;
    }

    address = document.user_form.Brugernavn.value;
    at = address.indexOf(\"@\");
    last_at = address.lastIndexOf(\"@\");
    dot = address.lastIndexOf(\".\");
    if(at < 1 || at != last_at || dot < at){
        alert(\"Du har ikke angivet en gyldig e-mailadresse.\");
        return false;
    }

    if (document.user_form.Password.value.length<1){
        alert(\"Du har glemt at skrive et password.\");
        return false;
    }

    document.user_form.submit();
    //return true;
}
</script>

Jeg synes dog ligesom snuseren at asp-metoden er mere elegant
Avatar billede brita Nybegynder
04. december 2001 - 21:48 #7
og forresten du kalder jo selvfølgelig din function med din submitknap:

<input type = \"button\" value = \"OK\" onClick = \"return validate()\">
Avatar billede rasmustest Nybegynder
04. december 2001 - 21:48 #8
<SCRIPT LANGUAGE=\"JavaScript\">
function tjek(form) {
    Ctrl1 = form.hvadfeltethedder1;
    Ctrl2 = form.hvadfeltethedder2;
    Ctrl3 = form.hvadfeltethedder3;
    Ctrl4 = form.hvadfeltethedder4;

    if (Ctrl1.value.length == \"\") {
        alert (\"alert1\");
        return (false);
    }     else if (Ctrl2.value.length) {
    alert(\"alert2\")
    return (false)
    } else if (Ctrl3.value.length == \"\") {
        alert (\"alert3\");
        return (false);
    } else if (Ctrl4.value == \"\") {
        alert (\"alert4\");
        return (false);
    }

    return (true);
}
</SCRIPT></head>
<form action=\"gem_db.asp\" onSubmit=\" return tjek(this)\" method=\"POST\">
<input type=\"text\" name=\"hvadfeltethedder1\"
size=\"20\"></p>
<input type=\"text\" name=\"hvadfeltethedder2\"
size=\"20\"></p>
<input type=\"text\" name=\"hvadfeltethedder3\"
size=\"20\"></p>
<input type=\"text\" name=\"hvadfeltethedder4\"
size=\"20\"></p>
p><input type=\"submit\" value=\"Submit\" name=\"B1\"><input type=\"reset\" value=\"Reset\" name=\"B2\"></p>Håber du forstår!

Avatar billede tmceu Praktikant
04. december 2001 - 22:12 #9
moejensen >> \"Det er javaScript versionen på client siden jeg søger.\"

Jeg tror du blander tingene en smule. JavaScript på klient-siden har intet at gøre med ASP, udover at det begge er scripting sprog selvfølgelig.

Der findes server-side sprog, hvor de mest normale er ASP skrevet i enten JavaScript eller VBScript, JSP Java Server Pages som er en speciel version af JAVA og PHP Hypertext Pre Processor som er sit eget sprog.

Og så er der client-side scripting, som typisk skrives i JavaScript og VBScript.

Syntaksen er den samme på server- og client-side for hhv. JavaScript og VBScript. Forskellen mellem de 2 er hvilke objekter der er til rådighed. Eks. har man i server-side scripting et request og et response objekt som ikke bruges på klienten.

Håber dette kaster lidt lys over sagen.