Avatar billede kol Nybegynder
29. november 2001 - 18:00 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Interpolation

Det er for længe siden, jeg har gået i skole:
Er der nogen, der har en Excel-løsning på intrepolation?
Og evt. eksterpolation?

Hilsen KOL
Avatar billede sorensfar Nybegynder
29. november 2001 - 18:13 #1
Interpolering kan jeg klare.
Jeg har ovenikøbet et eks. jeg kan sende dig, hvis du lige gi\'r mig adressen :-)
Avatar billede sorensfar Nybegynder
29. november 2001 - 18:15 #2
- og mon ikke du så kan bruge princippet ved eksterpolation
Avatar billede janvogt Praktikant
29. november 2001 - 18:50 #3
Hvad er det nu lige inter-/eksterpolation er?
Avatar billede maagefinke Nybegynder
29. november 2001 - 19:59 #4
>janvogt Lineær interpolation.
Hvis du har en kurve, hvorpå der er angivet punkter med forskellige værdier, fx 2x2 = 4 og 2x3 = 6 og du skal finde værdien af 2x2,5 = 5, der ikke er afmærket,  benytter man sig af en lineær interpolation, dvs slutning fra bekendte værdier til mellemliggende værdier.

Avatar billede maagefinke Nybegynder
29. november 2001 - 20:05 #5
>janvogt Ekstrapolere beregninger, der ligger uden for størrelser, som man kender.
Avatar billede perry Nybegynder
29. november 2001 - 20:09 #6
Brug funktionen prognose.
Avatar billede kol Nybegynder
29. november 2001 - 20:25 #7
sorensfar
Jeg vil meget gerne se din løsning, så send den til kol@gvdnet.dk
På forhånd tak.

perry
Jeg tror ikke \"prognose\" er helt det samme selvom det er nærliggende.
Avatar billede janvogt Praktikant
29. november 2001 - 20:53 #8
>>>maagefinke
Tak for forklaringen. Jeg tænkte nok det var det :-)
Jeg kunne bare ikke rigtig se, at det skulle være noget problem, så længe der er en lineær sammenhæng mellem punkterne. Det var straks værre, hvis sammenhængen ikke var lineær.

>>>kol
Sig til, hvis du skal bruge endnu et ark.
Jeg prøver gerne at give mit bud.

Avatar billede sorensfar Nybegynder
29. november 2001 - 22:09 #9
Har været ude af huset en tur, men nu er det sendt. Der er indsat en \"tæller-knap\" i arket, hvor du kan trykke dig frem til din opslagsværdi. Den interpolerede værdi, bliver så løbende vist i feltet nedenunder.
Andre interesserede kan ligeledes lægge deres adresse, så kommer det fluks :-)
Avatar billede kol Nybegynder
29. november 2001 - 22:17 #10
sorensfar
Tak for tilsendte. Det ser interessant ud. Jeg skal lige have tid at lege lidt med det for at finde sammenhængen.
Jeg er endnu ikke helt med på, hvorfor der er to kolonner z1 og f2?

janvogt
Jeg vil gerne have også dit forslag, men for at du kan vurdere din løsning i forhold til opgaven, sender jeg en kopi af tabellen med de pågældende talværdier.

Hilsen KOL
Avatar billede sorensfar Nybegynder
29. november 2001 - 22:31 #11
Når du skal lave en interpolering, sker det jo på baggrund af en række opslagsværdier med hver sin tilhørende referenceværdi ( i dette tilfælde OV=z1 og RV=f2).
Jeg kunne godt have valgt ikke at vise z1 værdierne og bare ladet tælleren indeholde disse. Men både for overskuelighedens skyld og for at du kan se, hvad det er der foregår, har jeg valgt at taste hele grundtabellen. Det er i øvrigt tabel 25.5 i Decker Maschinenelemente, som angiver tandantalsfaktoren for kædetræk efter DIN 8195. Bare, hvis nogen skulle være nysgerrig *GG*
Avatar billede sorensfar Nybegynder
29. november 2001 - 22:51 #12
janvogt>>
Hvis du vil lave et ark til sammenligning kan du få værdierne her. Første række angiver et tandantal og anden række den tilhørende tandantalsfaktor, som bruges til videreberegning:
z1  f2
10  1,95
11  1,75
12  1,6
13  1,45
14  1,35
15  1,27
16  1,17
17  1,1
18  1,04
19  1
20  0,94
25  0,74
30  0,6
35  0,51
40  0,45
45  0,4

Sådan ser tabellen ud. Som du kan se har man kun behov for at interpolere for tandantal mellem 20 og 45, idet faktoren for alle tandantal under 20 (man bruger ikke under 10) er angivet og man jo ikke bruger halve tænder på sit kædehjul :-) (Eks. løsningen til z1=26 er f2=0,712)
Avatar billede maagefinke Nybegynder
29. november 2001 - 22:52 #13
Har forstået alt, bortset fra *GG*
Avatar billede sorensfar Nybegynder
29. november 2001 - 22:58 #14
maagefinke>>
Chat slang:
*G* = griner
*S* = smiler
*GG* = griner meget
*SS* = smiler sødt
*LOL* = Laughing Out Loud

osv.  osv.
Avatar billede maagefinke Nybegynder
29. november 2001 - 23:12 #15
->sorensfar Hvor er mit liv dog rigt; tænk, at jeg kan lære noget hver dag her i Eksperten. Tak, det vil jeg bruge fremover. Kunne du også vende denne :-) til et rigtigt grin, så gir jeg 5 point!
Avatar billede sorensfar Nybegynder
29. november 2001 - 23:17 #16
maagefinke

hvad med  :^D    -er det OK
Avatar billede maagefinke Nybegynder
30. november 2001 - 22:14 #17
Næh... du\'r ikke!
Avatar billede kol Nybegynder
30. november 2001 - 23:09 #18
Jeg tror, at det er på tide at lukke dette spørgsmål.
\"sorensfar\" får pointene denne gang.
Tak for hjælp og kommentarer til hele panelet.

Hilsen KOL
Avatar billede karikonge Nybegynder
04. december 2001 - 22:58 #19
Goddag sorensfar, vil du dele dit eksempel på interpolation med mig: konge@dk.ibm.com ...    :o)
Avatar billede sorensfar Nybegynder
05. december 2001 - 18:12 #20
Jamen selvfølgelig karikonge - mail er afsendt