Avatar billede hrclinton Nybegynder
23. november 2001 - 08:52 Der er 18 kommentarer

Alferbetisk rækkefølge!!!

Hey!

r der et script elr andet som gør: at man kan sætte nogle i aferbetisk rækkefølge!

Det r til en HTML side!!

eks et navn \"anders\" og A kommer først så b?

eller kan det gøres på andre måder? Fordi så ville jeg sætte stor pris på om nogle ville lave det? - da jeg ikk r så fandens go til det med HTML???
Avatar billede tknudsen Nybegynder
23. november 2001 - 08:55 #1
et array har en sort metode som default sorterer strenge i alfabetisk rækkefølge:

var names = new Array();
names[0] = \'Bjorn\';
names[1] = \'Anders\';
names[2] = \'Charlie\';

names.sort();
Avatar billede cdc Novice
23. november 2001 - 08:56 #2
http://www.eksperten.dk/spm/137435
http://www.eksperten.dk/spm/137432

Husk at lukke disse spørgsmål hrclinton.....

/cdc
Avatar billede hrclinton Nybegynder
23. november 2001 - 08:59 #3
Ja det skal jeg nok! - mange tak skal du have!

Men hvor skal det sidde henne i HTML´en

og Hvordan lukker man sinespørgsmål?
Avatar billede cdc Novice
23. november 2001 - 09:02 #4
du lukker dem ved at selv svare og giv dig selv alle points, hvis det da ikke er nogle der har svaret riktig på dit spørgsmål i de kategori, så må du jo give nogle points og resten til dig selv under avanceret.

/cdc

Avatar billede hrclinton Nybegynder
23. november 2001 - 09:03 #5
okay tak, Hvad med HTML´en hvor skal dit javascript står henne?
Avatar billede tknudsen Nybegynder
23. november 2001 - 10:50 #6
hvad er det du vil lave ?
Avatar billede jakoba Nybegynder
23. november 2001 - 12:33 #7
hrclinton >>
  Det er sjovt at hjælpe, så det vil vi vældig gerne. Men for at hjælpe så det nytter noget er vi nødt til at vide en hel masse mere end du har fortalt i de 3 spørgsmål indtil videre:

1) hvad er det der skal sættes i alfabetisk rækkefølge?
  Navne, sætninger, varer, ???

2) hvor kommer det fra det der skal sættes i reækkefølge?
  Indtastet af bruger, en fil, noget du selv laver cut&paste på, ???

3) hvad skal der gøres med det når det er sat i rækkefølge?
  Skrives på htmlsiden som tekst, lægges i en dropdovn boks, kopieres over i en anden fil, ???

Ofte er det nemmere at beskrive den funktion eller effekt siden skal have, men selv der vil jeg bede dig gøre det grundigt :-))

mvh JakobA
Avatar billede tknudsen Nybegynder
23. november 2001 - 13:32 #8
jakoba >> jeg har lige et spørsgmål til en mere garvet ekspert:
Hvordan er reglerne mht at til oprette det samme spørgsål i flere katagorier - er det ikke det der er forbud imod (står med rødt) når man opretter et spørgsmål ?
Jeg spørger fordi jeg på det seneste er faldet over det flere gange, og hver gang dels har været i tvivl og dels afventet den, normalt effektive, justits der findes på eksperten.dk.
Er der tale om en ny/ikke-særlig-aktiv bruger kan jeg godt være tilfreds med en henstilling til denne, idet det ikke direkte påvirker de afsatte point (forudsat at der ikke svares på javascript i asp-katagorien), men jeg kan som sagt ikke huske reglen, da det er \"enormt lang tid siden\" jeg har fundet mig nødsaget til at konsultere eksperterne :-)

?
Avatar billede hrclinton Nybegynder
23. november 2001 - 13:42 #9
Hej jacoba

1. Det der skla sættes i alfabetisk rækkefælge r
  http://snoopy/dokumentation.htm - der kommer
  flere.

2. ?

3. Det skal bare være et almendelig HTML dokument!

SPØRG HVIS DER ER NOGET!!!
Avatar billede tknudsen Nybegynder
23. november 2001 - 13:44 #10
hrclinton >> det link er vist til en intern server - har du et link vi kan bruge :)
Avatar billede hrclinton Nybegynder
23. november 2001 - 13:50 #11
naarjjj...tænkte godt på det efter jeg havde trykket..sorry men det r navne du kan lige få dem her!!!Blue Willis

Bosch

Bp

Dan Pleje

Deichmann

Rauff

Esbjerg

MBST

Hammerich

Eurodeal

Carl Christensen

Odense

Systemfrugt

Jorton

-----
HUSK LIGE OG FORTÆL HVORDAN JEG SÆTTE FLERE NAVNE IND PÅ ET SENERE TIDSPUNKT!

Avatar billede tknudsen Nybegynder
23. november 2001 - 13:51 #12
hrclinton >> jeg fatter simplethen ikke hvad du vil lave !???
Avatar billede jakoba Nybegynder
23. november 2001 - 13:53 #13
hrclinton >>
  Desværre. den adresse ( http://snoopy/dokumentation.htm ) duer kun for folk der sidder på det samme lokale net som du gør. Jeg kan ikke se noget.

Du kan evt bruge cut&paste og lægge det ind her.

tknudsen >>
  Reaktionen varierer en meget som du også har bemærket, og netop når det dreger sig om forskellige kategorier kan det vel også ofte ske at ingen lægger mærke til det. Men jo, det er officielt forbudt, og vi burde nok være mindre raske til at råde folk til at flytte et spørgsmål. Hrclintos oprindelige spørgsmål var ikke så malplaceret endda i (D)HTML kategorien og kunne sagtens være blevet der :-))

mvh JakobA
Avatar billede hrclinton Nybegynder
23. november 2001 - 13:53 #14
Jeg vil lave en simpel side med nogle navne som vist ovenfor! - de skal sættes i rækkefølge på en måde! -

Ja man kan godt selv gøre det! Men der kommer rigtig rigtig mange navne!!!
Avatar billede tknudsen Nybegynder
23. november 2001 - 13:54 #15
hvis det er noget hardcodet tekst er det ligetil:

<html>
<head>
<script language=\"javascript\">

var i;
var s=\'\';
var names = new Array();
names[0] = \'Blue Willis\';
names[1] = \'Bosch\';
...
names[13] = \'Jorton\';

names.sort();

for(i=0;i<names.length;i++)
  s += names[i] + \'<br>\';

document.write(s);
</script>
</head>
<body>

</body>
</html>
Avatar billede tknudsen Nybegynder
23. november 2001 - 13:56 #16
men er det noget du henter fra en anden side (elelr en database) bliver du nød til at forklare dig nærmere...
Avatar billede hrclinton Nybegynder
23. november 2001 - 14:14 #17
okay! - ja det r fra et intern system, hvor der er underside!
Avatar billede jakoba Nybegynder
23. november 2001 - 14:20 #18
Dette er 95% det samme som tknudsen svarede. Det er blot lidt nemmere at tilføje/fjerne navne uden at der kommer rod i nummereringen.

<html>
<head><title>Hr Clintons lille sorte bog</title>

<script type=\'text/javascript\'>

var navne = new Array(
      \"Dan Pleje\", \"Deichmann\", \"Rauff\",      // her skriver du navnene med \" om
      \"Esbjerg\", \"MBST\", \"Hammerich\",          // og , imellem
      \"Blue Willis\", \"Bosch\",                  // rækkefølgen er ligemeget
      \"Bp\",
      \"Eurodeal\", \"Carl Christensen\", \"Odense\",
      \"Systemfrugt\", \"Jorton\"                  // NB ikke , efter allersidste
                          );    // til allersidst for at afslutte listen.

names.sort();  // sorterer navnene med A øverst

</script>

</head>
<body>

På det sted i din webside hvor listen skal stå skriver du:

<script type=\'text/javascript\'>
document.write( \"<ul><li>\"+ navne.join( \"</li><li>\" ) +\"</li></ul>\" );
</script>

Og så skulle listen gerne stå der

</html>

mvh JakobA