Avatar billede newinjava Nybegynder
17. marts 2000 - 10:16 Der er 9 kommentarer

Generelle spørgsmål om Java

Hej alle sammen,
Jeg er ny på Java området og har derfor en masse spørgsmål:
Kender du ikke svaret til dem alle kan du bare svare på så mange du kan, så deler jeg point ud til dem der svare!

1) Hvad er en Servlet, og kan man med fordel udvikle en Servlet-chat i stedet for en Java Applet som client og et program som Server?

2) Hvordan pragrammere man en server til Java, der f.eks. udveksler chat linier mellem applet klienter?

3) Hvad for et program skal man køre på en server før en Servlet virker, jeg har set man normalt bruger en port den forspørger på, så det må vel være en speciel webserver man skal bruge. Til ASP bruger man f.eks. IIS eller PWS?

4) Hvordan kommer jeg lettest igang med Java?

5)kender i nogle gode sider med Java hjælp?
Avatar billede kh@ingenioer Nybegynder
17. marts 2000 - 10:22 #1
1)se http://www.eksperten.dk/spm.asp?id=12902
En servlet kører på serveren og vil, med en god server, kører forholdsvis hurtigere end en applet, der afvikles på klienten.

2)brug sockets

3)se http://www.eksperten.dk/spm.asp?id=12902

4) køb en bog eks. core java

5) java.sun.com
Avatar billede andersb Nybegynder
17. marts 2000 - 12:47 #2
Jeg har en velkommenteret "lege"-chat applikation [overholder ikke chat-standarden] (lavet vha. MulticastSockets) på http://www.rhs.dk/anders/javanet/Multicast/index.htm
OBS MulticastSockets kan ikke bruges i applets, så du kan ikke lægge min chat-applikation i en applet.

Der er også meget andet om netværksprogrammering i Java.

PS Jeg ville nok ikke lave en chat-applikation som min første Java-applikation.

- Anders
Avatar billede jkjonline Nybegynder
17. marts 2000 - 21:19 #3
Jeg er også lidt ny på Java området, men vil en Servlet chat ikke køre lige så langsomt som en ASP chat, eller er det muligt kun at hente nye linier uden at opdatere en side frames ligesom man typisk gør i ASP?
Avatar billede canon Nybegynder
19. marts 2000 - 20:32 #4
Avatar billede canon Nybegynder
19. marts 2000 - 20:33 #5
Det skulle være en kommentar på spg. 5 !
Avatar billede jkjonline Nybegynder
19. marts 2000 - 20:38 #6
canon: Tak *S*
Avatar billede lorgani Nybegynder
01. februar 2001 - 12:23 #7
Jeg er en begynder og vil gerne lave et servlet der kan skrive og læse fra og skrive til SQL database og
Jag kan ikke få mit servlet for at fungere jeg mener med hjælp af forms kan jeg ikke opdatere eller slet noget.
here coden:

public void doGet(HttpServletRequest request, HttpServletResponse response) throws ServletException, IOException {
    response.setContentType(\"text/html\");
    PrintWriter out = new PrintWriter (response.getOutputStream());
    out.println(\"<html>\");
    out.println(\"<head><title>Fagbeskrivelse</title></head>\");
    out.println(\"<body bgcolor=\\\"#aaaaaa\\\">Hello From Fagbeskrivelse ()\");
    out.println(\"<p>Nu kommer tabellen: <table>\");
    out.println(
      \"<tr><td><h3>bogid</td><td><h3><A HREF=http://www.jubii.dk>Navnyy</td><td>\" +
      \"<h3>Forfatter</td><td><h3>Forlag</td><td><h3>Udgavedato</td><td><h3>Pris</td></h3></tr>\"
    );

    try{

    //  Class.forName(\"oracle.jdbc.driver.OracleDriver\");
      Class.forName(\"oracle.jdbc.driver.OracleDriver\");
      Connection con = DriverManager.getConnection(
                    \"jdbc:oracle:thin:@oracle:1521:student\",
                    \"stuk1147\", \"stuk1147\");

      CallableStatement s = con.prepareCall(\"SELECT bogid, navn, forfatter, forlag, udgavedato, pris FROM bog\");

      ResultSet rs = s.executeQuery();

      while (rs.next())
      {
        String bogid = rs.getString(\"bogid\");
        String navn = rs.getString(\"navn\");
        String forfatter = rs.getString(\"forfatter\");
        String forlag = rs.getString(\"forlag\");
        String udgavedato = rs.getString(\"udgavedato\");
        String pris = rs.getString(\"pris\");

        out.println(\"<tr><td>\"+bogid+\"</td><td>\"+navn+\"</td><td>\"+forfatter+\"</td><td>\"+forlag+\"</td><td>\"+udgavedato+\"</td><td>\"+pris+\"</td></tr>\");

      }
      out.println(\"</table> Slut på tabel\");
      String book = \"\";

      out.println(\"<h1>Indtast ny række</h1>\");
      out.println(\"<td><h3>bogid</h3><form name=bogid><input type=text name=bogid><input type=submit></form></td>\");
      out.println(\"<tr><td><h3>navn</h3></td><form name=navn><input type=text name=navn></form></td></tr>\");
      out.println(\"<tr><td><h3>forfatter</h3><form name=forfatter><input type=text name=forfatter></form></td></tr>\");
      out.println(\"<tr><td><h3>forlag</h3><form name=forlag><input type=text name=forlag></form></td></tr>\");
      out.println(\"<tr><td><h3>udgavedato</h3><form name=udgavedato><input type=text name=udgavesdato></form></td></tr>\");
      out.println(\"<tr><td><h3>pris</h3><form name=pris><input type=text name=pris><input type=submit></form></td></tr>\");

        String BogID = request.getParameter(\"BogID\");
        String navn = request.getParameter(\"navn\");
        String forfatter = request.getParameter(\"forfatter\");
        String forlag = request.getParameter(\"forlag\");
        String udgavedato = request.getParameter(\"udgavedato\");
        String pris = request.getParameter(\"pris\");
        book = (BogID + navn + forfatter + forlag + udgavedato + pris);

      if (book != null && book.length()>0) {
        CallableStatement s2 = con.prepareCall(\"INSERT INTO bog VALUES (book)\");
        s2.execute();
        out.println(\"<h2>Ny dag indsat!! \"+book+\"</h2>\");
      }

      // String forfatter = request.getParameter(\"navn\");
      if (forfatter != null && forfatter.length()>0) {
        CallableStatement s2 = con.prepareCall(\"INSERT INTO bog VALUES (7,\'akbar\',bjørn,ITD,1999,pris)\");
        s2.execute();
        out.println(\"<h2>Ny dag indsat!! \"+forfatter+\"</h2>\");
      }

    catch (Exception e) {
      out.println(\"<h1>Fejl!</h1>\");
      out.println(\"Fejlen var:\"+e+\"<br><pre>\");
      e.printStackTrace(out);
      out.println(\"</pre>\");
      e.printStackTrace();
    }

    out.println(\"</body></html>\");
    out.close();
  }

  /**
  * Process the HTTP Post request
  */
  public void doPost(HttpServletRequest request, HttpServletResponse response) throws ServletException, IOException {
    response.setContentType(\"text/html\");
    PrintWriter out = new PrintWriter (response.getOutputStream());
    out.println(\"<html>\");
    out.println(\"<head><title>Fagbeskrivelse</title></head>\");
    out.println(\"<body>\");
    out.println(\"</body></html>\");
    out.close();
  }

  /**
  * Get Servlet information
  * @return java.lang.String
  */
  public String getServletInfo() {
    return \"Fagbeskrivelse Information\";
  }

Avatar billede parazite Nybegynder
01. februar 2001 - 12:25 #8
lorgani : Opret et spørgsmål selv, i stedet for at bruge andres!
Avatar billede brian8 Nybegynder
01. november 2001 - 13:00 #9
For at komme ordentlig igang med java, så se her:
http://home1.stofanet.dk/bnk/