Avatar billede lazio23 Nybegynder
13. november 2001 - 15:55 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Validering op checkbox

Jeg skal have valideret min checkbox, og har følgende koder, hvad gør jeg??

<input type=\"checkbox\" name=\"tjek2\" onFocus=\"this.blur()\" style=\"width:14; height:14;>

.::og her validering::.

if ( document.tabmedlem.tjek2.value.length == 0 ) {
      //dette sker hvis adresse.value.length er lig 0
      alert(\"Du skal huske at udfylde hvilket år du ønsker at være medlem\");
      fejl = fejl+1;
      document.tabmedlem.adresse.focus(); // sætter cursor i feltet navn
      return false;
Avatar billede jakoba Nybegynder
13. november 2001 - 16:08 #1
Chcekbokse har ikke noget felt at skrive i så der giver det ikke mening at spørge hvorlangt det skrevne er. De skal valideres anderledes:

if ( document.tabmedlem.tjek2.checked == false ) {
      //dette sker hvis checkboksen ikke er checked
      alert(\"Du skal huske at sige ja til at du vil være medlem\");
      fejl = fejl+1;
      document.tabmedlem.tjek2.focus(); // sætter cursor i checkboksen
      return false;
}

Men siden du giver brugeren en checkbok er det vel for at han skal kunne vælge. Er du sikke på du ønsker at forbyde den ene valgmulighed?

mvh JakobA
Avatar billede lazio23 Nybegynder
13. november 2001 - 16:21 #2
Hej

Nej der er 2 checkboxe, hvor brugeren skal kunne vælge mellem tjek1 og tjek2. Der Skal vælges mindst en!!

Kan du hjælpe mig med det?
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
13. november 2001 - 16:27 #3
Avatar billede jakoba Nybegynder
13. november 2001 - 16:36 #4
den situation er radioknapper speciallavet til:

valg1: <input type=\"radio\" name=\"tjek2\" onFocus=\"this.blur()\" style=\"width:14; height:14;>
valg2: <input type=\"radio\" name=\"tjek2\" onFocus=\"this.blur()\" style=\"width:14; height:14;>

if ( document.tabmedlem.tjek2[0].checked == false &&
    document.tabmedlem.tjek2[1].checked == false ) {
      //dette sker hvis ingen ag valgene ikke er checked
      alert(\"Du skal du skal vælge valg1 eller valg2\");
      fejl = fejl+1;
      document.tabmedlem.tjek2[0].focus(); // sætter cursor i checkboksen
      return false;
}

Nåd du laver det med radioknapper med samme navn vil brovseren sørge for der umiligt kan vælges mere end een.

mvh JakobA
Avatar billede jakoba Nybegynder
13. november 2001 - 16:37 #5
nikolajdu >> ??? Ja det er nummeret på dette spm. Og ...
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
13. november 2001 - 17:13 #6
Ups, sorry.

Der er et par brugere her:  http://www.eksperten.dk/spm/133270
Avatar billede jakoba Nybegynder
13. november 2001 - 17:49 #7
Øv da. så blir han nok snart slettet begge to.