Avatar billede prasden Nybegynder
12. november 2001 - 05:44 Der er 11 kommentarer

<tr align=\"middle\"> virker tilsyneladende ikke i xml

Hvordan laver jeg jeg tilsvarende <tr align=\"middle\">, hvis jeg gerne vil have min tablerow centreret verticalt i xml (xhtml)?
Er måske nok noget css der skal til, men kunne ikke lige finde en css kategori...

/mvh Andreas
Avatar billede milo Nybegynder
12. november 2001 - 07:57 #1
øh kan du ik bare lave 3 rækker, og lave hver øverste og nederste i 33% og midterste i 34% ?  - tabellen laver du så selvfølgelig 100% i højden. Så er din celle da centreret vertikalt.
Avatar billede milo Nybegynder
12. november 2001 - 08:00 #2
Hvis du ik fortod så:

<table width=\"100%\" height=\"100%\" border=\"1\">
<tr>
<td height=\"33%\">&nbsp;</td>
</tr>
<tr>
<td height=\"34%\">Denne er centreret vertikalt.</td>
</tr>
<tr>
<td height=\"33%\">&nbsp;</td>
</tr>
</table>
Avatar billede prasden Nybegynder
12. november 2001 - 08:12 #3
I xml er height=\"100%\" ikke valid for en table... :/

/mvh Andreas
Avatar billede prasden Nybegynder
12. november 2001 - 08:36 #4
Uddyber lige en smule:

Her er min kode:

    <table cellpadding=\"0\" cellspacing=\"0\" border=\"0px\" style=\"height:100%;width:100%;\">
        <tr>
            <td style=\"height:33%;\">
                &nbsp;
            </td>
        </tr>
        <tr>
            <td class=\"OuterCells\" style=\"width:100%;height:33%;\">
                <table cellpadding=\"0\" cellspacing=\"0\" border=\"0px\" style=\"height:300px;width:100%;\">
                    <tr>
                        <td>
                            &nbsp;
                        </td>
                        <td class=\"MainCell\" align=\"left\" valign=\"top\" style=\"height:300px;width:889px;\">
                            <!-- #include file=\"files/xmlmenu.asp\" -->
                        </td>
                        <td>
                            &nbsp;
                        </td>
                    </tr>
                </table>
            </td>
        </tr>
        <tr>
            <td style=\"height:33%;\">
                &nbsp;
            </td>
        </tr>
    </table>

Med:
<!DOCTYPE html PUBLIC \"-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN\" \"http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd\">
virker den inte, men er valid xml.

Med:
<!DOCTYPE HTML PUBLIC \"-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN\">
virker det fint.

Forstår ikke helt hvorfor xml ikke vil æde det, når alm. html vil?
(xmlmenu.asp er blot en menu der er included - ikke noget sjovt i den)

/mvh Andreas
Avatar billede janegil Nybegynder
12. november 2001 - 12:40 #5
Prøv å validere den med http://validator.w3.org, så får du kanskje vite HVA som er uspiselig XHTML?

Men på øyemå er nok cellpadding og cellspacing ulovlige attributter i XHTML, gjør tilsvarende i style-attributtet i stedet.
Avatar billede janegil Nybegynder
12. november 2001 - 12:52 #6
<STYLE TYPE=\"text/css\">
TD.MainCell {
  margin: 0pt;
  padding: 0pt;
  text-align: center;
  height:300px;
  width:889px;
}
</STYLE>
Avatar billede prasden Nybegynder
12. november 2001 - 12:53 #7
Nej det er height attributten i <table> som er ulovlig i xhtml...

/mvh Andreas
Avatar billede prasden Nybegynder
12. november 2001 - 12:58 #8
text-align: center; virker kun på inline elemeter i følge css2 standarden, men ser ikke rigtig ud til jeg kan få min tabel til at æde tricket med at lave tre <tr>\'s med hver 1/3 højde i procent

/mvh Andreas
Avatar billede Slettet bruger
12. november 2001 - 13:03 #9
- align-attributten tager \"left\", \"center\" eller \"right\"... det er valign der tager \"middle\" som værdi... men naturligvis kun i \"Transitional\" DTD\'erne.

/CS
Avatar billede janegil Nybegynder
12. november 2001 - 13:03 #10
OK. Får du lov å gjøre en div 100% høy? Det er jo noen semantikk-ayatollaher som sier du ikke skal bruke table til lay-out, men heller div. Så hvis det er lov - prøv div i stedet?
Avatar billede prasden Nybegynder
12. november 2001 - 13:11 #11
Er ret sikker på tables er mere browser venligt :)
Men kunne da godt være jeg skulle kaste mig over at lave det i divs hvis det ikke kan være anderledes... :)

/mvh Andreas