Avatar billede jssdk Nybegynder
02. november 2001 - 20:51 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Thumbells på billedmappe

Hejsa  -Her er lige en problemformulering.

Jeg vil lave program så jeg tager mine billeder fra mit digicam og ligger i en mappe, de hedder alle IMG_xxx  så jeg skal have delphi til at lave en thumbell på de billeder der er i mappen, sådan 6 billeder vandret og x lodret så når jeg lige kommer hjem med camét ligger jeg billederne ind i en mappe sammen med programmet brænder det og har så en cd \"føs´dag 2002\" cm som jeg lige putter i cd-romdrevet også kan klikke på de små billeder og de pop´er op i stort.

Hvordan laves dette nemmest, og evt eksempler lignende programmer m.m. er hjertelig velmkommene

Strib

Avatar billede zerohero Nybegynder
03. november 2001 - 12:54 #1
Dette eksempel viser bmp-filer som thumbs fra samme mappe, hvor exe-filen eksistere. Husk at tilføje FileCtrl, ExtCtrls under uses:

procedure TForm1.FormCreate(Sender: TObject);
var
  i : integer;
  img : Timage;
  filelist : Tfilelistbox;
begin
  filelist := Tfilelistbox.create(self);
  with filelist do
  begin
    parent := form1;
    visible := false;
    directory := getcurrentdir;
    mask := \'*.bmp\';
    for i := 0 to items.count-1 do
    with img do
    begin
      img := Timage.create(self);
      parent := form1;
      width := 41;
      height := 41;
      left := i*(width+4);
      top := (i div 10)*(height+4);
      picture.loadfromfile(items[i]);
      stretch := true;
    end;
  filelist.free;
end;

procedure TForm1.FormClose(Sender: TObject; var Action: TCloseAction);
var
  i : integer;
  label go;
begin
  go:
  for i := 0 to componentcount-1 do
  if components[i].classname = \'TImage\' then
  begin
    components[i].free;
    goto go;
  end;

Håber du kan bruge det...

ZeroHero
Avatar billede zerohero Nybegynder
03. november 2001 - 12:56 #2
ændre linjen:
\"mask := \'*.bmp\';\" til \"mask := \'*.jpg\';\" og tilføj jpeg under uses, hvis du vil vise jpg-filer i stedet for bmp-filer.
Avatar billede jssdk Nybegynder
03. november 2001 - 14:57 #3
Jeg Er bare bange for at det ikke lige virker....
Gider du smide det i en form sammen med projektfilen og sende til mig....??
Avatar billede zerohero Nybegynder
03. november 2001 - 16:39 #4
Hvorfor skulle det ikke virke? Jeg har selvfølig selv afprøvet eksemplet :-)...
Avatar billede zerohero Nybegynder
03. november 2001 - 16:40 #5
tak for points :-)
Avatar billede jssdk Nybegynder
03. november 2001 - 16:54 #6
Hvad Er det testet i -?
Du Er velkommen til at sende dit eksempel  til jss@webhiker.dk eller fange mig på icq  100805685

Avatar billede jssdk Nybegynder
04. november 2001 - 14:28 #7
Jeg Giver gladeligt 60 point til, hvis du sender det til mig.
Avatar billede zerohero Nybegynder
04. november 2001 - 15:02 #8
ok... så lad gå da :-)
Avatar billede zerohero Nybegynder
04. november 2001 - 15:06 #9
så er den sendt...