Avatar billede daywalker123 Nybegynder
29. oktober 2001 - 15:02 Der er 19 kommentarer og
4 løsninger

Start på 3D

Hej

Ville lige høre om der var en der kunne fortælle mig nogle gode \"opstartsprogrammer\" hvis jeg gerne vil prøve at lave noget i 3D.

Ellers bare gode råd omhandlende 3D

/Daywalker123
Avatar billede daywalker123 Nybegynder
29. oktober 2001 - 15:12 #1
kom nu piger... i må da kunne lidt om 3D ? :)
Avatar billede mismis Nybegynder
29. oktober 2001 - 15:53 #2
du kan jo starte med at prøve at samle forskeldige demo versioner af 3d programmer hjem.

www.lightwave6.com kan du bestille demo cd af lw 7.0

og strata studio fra strata3d mener jeg har en freeware version

og maya og softimage XSI er ikke umulig at finde i demo versioner på de verse coverblade i blad kiosken.

MVH

MIS
Avatar billede daywalker123 Nybegynder
29. oktober 2001 - 16:03 #3
juhu. en der vidste noget :) ..

hvilket program anbefaler du ?
Avatar billede daywalker123 Nybegynder
29. oktober 2001 - 16:07 #4
ville jeg få noget ud af at investere i 3DstudioMax ?
Avatar billede daywalker123 Nybegynder
29. oktober 2001 - 16:10 #5
hmm... det svært at få svar angående 3D :) ..
Avatar billede mismis Nybegynder
29. oktober 2001 - 17:51 #6
well jeg selv ville anbefale lightwave

og om du vil få noget ud af at investere i 3dsmax tjaa hvis du slet ikke har prøvet noget 3d går man jo ikke lige ud og køber et program til omkring 27.000 danske skattepligtige kroner vel.

så ville det måske være smartere som sagt før at samle lidt info omkring de forskeldige og
selvfølgelig også kigge lidt på hvad dit behov inden for 3d er. hvad du getne ville ende op med for 3d grafiker bliver du hverken på en uge eller 2.

så saml lidt demo versioner og kig på dem find det interface der falder DIG ismag og så kig derefter på dens renderengine

hvordan ser det ud det den kan rendere, hvor fotorealistisk kan det blive etc

MVH

MIS
Avatar billede mikkeljans Nybegynder
29. oktober 2001 - 23:38 #7
Maya ig XSI er klart de bedste programmer imo.. Men de ligger også på de 130.000 kr.

3DMax er det mest brugte i Danmark.. Men det er nok også lidt for mange penge at starte ud med.

Men hvis du vil have et rigtigt godt billigt 3d program skal du nok se lidt på Animation Master og Rhino3D

Animation Master: 300$ for et highend 3d program!!! Det er noget af det billigste du kommer i nærheden af.
http://www.hash.com/products/am.asp

Rhino3D: Rhino er nemt at lærer og er heller ikke særligt dyrt iforhold til hvad andre 3d programmer koster 795$.
Tror du kan få en demo her:
www.rhino3d.com
Avatar billede daywalker123 Nybegynder
30. oktober 2001 - 09:31 #8
okey takker.. mismis vil du ikke have nogen point ?
Avatar billede jpk Nybegynder
30. oktober 2001 - 10:24 #9
Jeg bruger selv 3D Studio Max, hvilket giver mulighed for at lave stort set alt i 3D...
Programmet er dog meget avanceret, så det gælder om at holde tungen lige i munden!
Hvis du overvejer 3DS, bør du finde nogle tutorials for at komme igang.
Dem er der masser af rundt om på nettet og der er også nogle med programmet...
Avatar billede mismis Nybegynder
30. oktober 2001 - 12:48 #10
hehe daywalker

jo hvis det er mig der har fortjænt dem så :)

ps hvis du bor i midt jylland eller noget og vælger at checke lightwave ud giver jeg gerne et par undervisnings timer . men det kan du jo finde ud af.

MVH

MIS
Avatar billede geek Nybegynder
30. oktober 2001 - 20:27 #11
Hvis du er studerende kan du købe 3Dsmax for omkring 4000 kr.
Hvis jeg var dig ville jeg klart starte med 3Dmax frem for mange af de andre, ikke sagt at alle de andre ikke kan være meget gode.
Maya : gad jeg godt kunne, men gider ikke lave 3D længere så kommer nok aldrig til at lære det, findes næsten ingen tutorials på nettet. skal så vidt jeg husker bruge et NT-styresystem.
lightwave : kunne jeg ikke finde på at bruge min tid på at lære, ikke særlig brugervenlig, kan ikke mere end 3Dmax og er delt op i 17 prg.
3Dmax : meget brugervenligt, smule uoverskueligt i starten med alle dets funktioner, men findes MANGE tutorials på nettet.

Alle de andre billige / freeware 3D programmer : de fleste af disse programmer har så ufattelige mange begrænsninger, så man kan ikke lave alt det man gerne vil i et prg. - nogle laver flotte landskaber, andre smarte dyr/mennesker, nogle flotte matematiske objekter, andre er gode til animationer osv.
Avatar billede mismis Nybegynder
30. oktober 2001 - 20:37 #12
GEEK

lightwave : kunne jeg ikke finde på at bruge min tid på at lære, ikke særlig brugervenlig, kan ikke mere end 3Dmax og er delt op i 17 prg.

det er da dejligt at høre folk der ved hvad de taler om.

1) brugervenlighed jo den er fagtisk mere brugervenlig end max er. at du så måske ikke bryder dig om interfacet er jo en anden sag ;)

2)kan ikke mere ned 3dmax,  ja og nej lightwave kan nogle ting som max ikke kan og max kan nogle ting som lightwave ikke kan. men sådan vil det altid være. men lightwave har en del ting som er standart og indbygget i den standart pakke som max ikke har. foreksempel har lightwave haft radiosity og caustics i godt 2 år nu indbygget i dens egen render engine. hvor max ikke har men skal du at købe mental ray. final render eller brasill. hvilket jo så er oven i prisen af max.

3) delt på i 17 programmer hehe, overdrivelse fremmer forståelsen.
du skal til øjenlegen for lw er delt i 2 dele. modeler for sig og layout for sig men de er ikke mere for sig end at de snakker sammen så når du har noget inde i layout og går ind i modeler for at ændre det og så går til bage til layout ja så er det også ændret der.

du kan da lige max alt det du kan vil og jeg ved da godt at max kan en masse ting og er meget brugt i danmark. men ikke destomindre har den fagtisk nogle ret seriøse mangler som kun er muligt at erhverve sig ved at bruge endnnu flere påenge på extra render engines osv.

bare en kommentar ikke noget attack.

MVH

MIS
Avatar billede eltempogigante Nybegynder
31. oktober 2001 - 16:55 #13
Jeg vil give mismis ret! LightWave er faktisk ret nemt og intuitivt opbygget i forhold til 3D Studio Max.

Desuden er render kvaliteten meget bedre i LightWave end i Max! Man kan næsten altid se når noget er lavet i Max, med mindre der selvfølgelig er brugt Mental Ray eller lignende.

Det er vel når alt kommer til alt en smags sag, men husk at LightWave også er et billigere program end Max.
Avatar billede daywalker123 Nybegynder
31. oktober 2001 - 17:54 #14
okey .. tak for svarene..

Mismis>> bor i nordsjælland, desværre :(
har du en hjemmeside ?
Avatar billede daywalker123 Nybegynder
31. oktober 2001 - 17:57 #15
kunne ellers have været hyggeligt med nogle undervisningstimer... men det noget helt andet ;)

Avatar billede daywalker123 Nybegynder
31. oktober 2001 - 17:58 #16
nogle gode tutorials sites ?
Avatar billede mismis Nybegynder
31. oktober 2001 - 18:02 #17
daywalker

oki ja så er det ikke nemt og ja det kunne være hyggelig.

og ja jeg har en website  www.trhlogos.dk
40 billeder i galleriet alle lavet i lightwave
og naturligvis med lightwaves egen render :)
ikke mental ray eller final render eller noget.

klik du bare løs
og lightwave tutorials

ja og rigtig mange

http://members.home.com/lightwavetutorials/

suveren side der opdaters tit med nye lightwave tutorials

men igen Valget er jo selvfølgelig DIT :)

MVH

  MIS
Avatar billede geek Nybegynder
05. november 2001 - 23:04 #18
Undskyld det tager så lang tid før jeg svarer.
har ikke været meget på nettet det sidste.

mismis : \"er fagtisk mere brugervenlig end max\" hvad bygger du denne \"kensgerning\" på ???
Som jeg skrev har jeg aldrig gidet at bruge min tid på at lære programmet. men flere venner som på et tidspunkt har prøvet at komme ind i lightwave. havde faktisk en ven som brugte ca. 14 dage på at komme ind i lightwave og efter disse 14 dage fandt han ud af at det var for bøwlet og kunne ikke noget specielt som ikke kunne laves ligeså let i max.

2) eftersom jeg ikke kender lightwave særlig godt kender jeg ikke til radiosity og caustics, kender heller ikke de plugins til max du nævner, bruger normalt aldrig plugins (synes det er en smule snyd)

3) ja okay måske kun 2 prg. MEN HVORFOR HELE 2 ???

\"har den fagtisk nogle ret seriøse mangler \" - nogle specielt du tænker på ??

Så vidt jeg ved bruger en HEL del af de profesionelle Max altså dem som ikke bruger Maya, kan ikke lige komme på nogle som bruger lightwave !!!
Så de KOLOSALE fejl ved max må da være til at se igennem fingerne med !!

eltempogigante : \"Desuden er render kvaliteten meget bedre i LightWave end i Max! Man kan næsten altid se når noget er lavet i Max\"

Hvordan præcis mener du ??? pga standart texture eller wa...

Hvis man så kigger på animation af dyr, mennesker, aliens, planter og ting der er levende og som ikke falder ind under disse katagorier. så er Pluginet CharacterStudio utroligt godt lavet og funger (så vidt jeg ved) kun til max, hvor i mod i lightwave skal man stadig sider og fidte rundt med bones og den slags (mener jeg, har aldrig prøvet det). faktisk skulle også bones animation i den nye Max version være utrolig god i forholdt til de fleste andre prg. men har heller ikke prøvet dette da jeg ikke har leget med den nye ver af max.
nå det må vist være nok for denne gang...

http://www.3dcafe.com/ - Findes tutorials til de fleste 3d programmer.

Stave- og kommafejl er gratis og det er jeg også...

Geek

fagtisk nogle ret seriøse mangler
Avatar billede geek Nybegynder
05. november 2001 - 23:08 #19
\"jeg vil gerne prøve at lave noget i 3D.
Ellers bare gode råd omhandlende 3D \"

Hvis du gerne ville lære noget om 3d syntes jeg du brude begynde at programmere i OpenGL eller DirectX, kræver self. at du kender en smule til programmering - men så lærer man til gengæld også en hel del, mere end når man leger med færdig lavet 3d programmer !!!
Avatar billede mismis Nybegynder
05. november 2001 - 23:40 #20
Hej igen GEEK

>mismis : \"er fagtisk mere brugervenlig end max\" >hvad bygger du denne \"kensgerning\" på ???

tjaa måske at jeg selv er professionel 3d grafiker og har lavet 3d de sidste 14 år dag ud og dag ind og har der ved være igennem og prøvet ja næsten ethvert program du kunne forestille dig.

2) eftersom jeg ikke kender lightwave særlig godt kender jeg ikke til radiosity og caustics, kender heller ikke de plugins til max du nævner, bruger normalt aldrig plugins (synes det er en smule snyd)

jeg snakker skam ikke om specielle plugins til 3dsmax jeg snakker om UDvidelse altså NYE render engines til max netop fordi maxes render engine er så dårlig som den er
og har netop mangler som radiosity og caustics.
du burde måske sætte dig lidt mere ind i 3d før du råber op om dit og dat når din viden er så beskeden som den er.
der har ikke været andet end nyheder om brasill og mentalray og rinalrender (render engines til max) det sidste år / halvanden på alle 3d sider.

3) ja okay måske kun 2 prg. MEN HVORFOR HELE 2 ???
tjaa spørg ikke mig, jeg har jo ikke skrevet programmet.

\"har den fagtisk nogle ret seriøse mangler \" - nogle specielt du tænker på ??
hvor skal jeg starte.

Så vidt jeg ved bruger en HEL del af de profesionelle Max altså dem som ikke bruger Maya, kan ikke lige komme på nogle som bruger lightwave !!!

nej det har du vel ikke for du læster jo ikke 3d siderne rundt omkring kan jeg se.
du ved jo foreksempel ikke at alle M&Ms reklamer foreksempel er lave i lightwave.
eller en lang liste af andre ting som du kan se her

http://www.cgchannel.com/subpage.php?incx=pr_011105_newtek_emmy.html&id=1546

plus en del andre film og reklame spots
som foreksempel Pontiacs Metal city
http://www.vfxpro.com/article/mainv/0,2108,111986,00.html

Robbie williams video LET LOVE ME YOUR ENERGY
er lave i lightwave
http://www.projectmessiah.com/x2/theatre/passionp_robbie_williams.avi

sjove fraklip fra den finder du her
http://www.projectmessiah.com/x2/theatre/passionp_robbie_bloopers.mpg

ja selv colgate tandpasta reklamen er lavet i lightwave http://www.projectmessiah.com/x2/theatre/passionp_colgate.mpg

eltempogigante Iltempogigante(fed film bjergkøbing :) ): \"Desuden er render kvaliteten meget bedre i LightWave end i Max! Man kan næsten altid se når noget er lavet i Max\"

Hvordan præcis mener du ??? pga standart texture eller wa...
nej pga at maxes render er en SCANLINE render

netop derfor er de 3 rendere
Mental ray , Brasill og Final render kommet til max. 3d helt suverene produkter du virkelig burde checke ud.

http://www.mental-images.com/
http://www.splutterfish.com/sf/
http://www.finalrender.com

prøv at gå ind på deres sider og kig i deres galleri så skal du se når max VIRKELIG kan rendere.

Stave- og kommafejl er gratis og det er jeg også...

hehe ja og jeg er ordblind så der for har jeg dem.

husk på geek dette er slet ikke noget personligt hit på dig. jeg forteller dig bare hvordan det rent fagtisk ligger.

max har sinde fede ting og sine mangler
og det samme gælder da lightwave.
men bare forde du ikke kan lide inerfacet af lw gør det jo ikke til et dårligt program

så tag det slet ikke personligt jeg er hverken sur eller vred så langt fra.

forresten hvis du bor i nabolaget giver jeg da også gerne 3d undervisning til dig hvis det var
så kan du da godt få et par ligthwave timer :)

MVH

MIS

PS du burte virkelig se de der mentalray , brazill og final render galleryer
og den robbi williama video fraklip

de er totalt for seje.

Hygge og hejsa.

Geek

fagtisk nogle ret seriøse mangler
Avatar billede geek Nybegynder
06. november 2001 - 21:56 #21
\"når din viden er så beskeden som den er\" Tak tak du må åbenbart have læst min beskrivelse på min minisite...

Nej det er rigtigt at jeg ikke har arbejded med 3d programmer det sidste års tid.
Jeg syntes det er kedeligt at bruge programmer til at lave 3D med.
Jeg syntes det er meget federe at programmere 3D så derfor kender jeg heller ikke noget til nye render engien til Max eftersom jeg selv bliver nød til at lave en render engien til mine 3D objekter.
Men jeg vil da lige se på de forskellige engiens, kender en del folk som stadig laver 3D i max.

Hvorfor er det skidt at render via SCANLINE ?
Er det ikke kun måden den sender billedet ud til skærmen på ?

Jeg bor i nærheden af Århus, kunne da sikkert være meget rart at lære de ting i LightWave som Max mangler, men tror ikke det er noget jeg for brug for, det eneste jer bruger for tiden er 3d objekter, og der er forskellen ved programmerne vist ikke så stor.

Skulle gerne få ADSL om 1 ugens tid eller 2, så venter med at hente fraklip, ellers bliver mit k56 bare overophedet og brænder sammen !!

hvis du har været indenfor 3D grafik de sidste 14 år, så må du næsten have lavet noget man har set ??

Nu ved jeg ikke hvornår første udgave af Lightwave og max kom ud. men hvad brugte man før i tiden da disse prg. ikke var til stede ?

En alt for sej måde du slutter indlæget af med, lige for at understrege din mening om max.
\"fagtisk nogle ret seriøse mangler\"  :)

Geek
Avatar billede mismis Nybegynder
06. november 2001 - 22:29 #22
Hey igen geek

VI kan da ikke blive ved med at mødes på den her måde hehe.

Programering af 3d det lyder elles spændende.

Men jeg vil da lige se på de forskellige engiens, kender en del folk som stadig laver 3D i max.

ja det burde du for de er ret fede.

Hvorfor er det skidt at render via SCANLINE ?
Er det ikke kun måden den sender billedet ud til skærmen på ?

nej scanline er den metode den bruger på at rendere billedet på.

det er der noget der hedder en scanline render og en raytracer render.

Jeg bor i nærheden af Århus, kunne da sikkert være meget rart at lære de ting i LightWave som Max mangler, men tror ikke det er noget jeg for brug for, det eneste jer bruger for tiden er 3d objekter, og der er forskellen ved programmerne vist ikke så stor.

det er jo stadig ingen konkurrence mellem max og lw. jeg forteller dig jo bare lidt inside viden.

Skulle gerne få ADSL om 1 ugens tid eller 2, så venter med at hente fraklip, ellers bliver mit k56 bare overophedet og brænder sammen !!

hehe ja det kunne jeg ski snilt forestille mig

jeg har selv køre k56 engang det er ikke for sjov til video klip.

hvis du har været indenfor 3D grafik de sidste 14 år, så må du næsten have lavet noget man har set ??

ja det har jeg da men det kommer jo ikke meget emnet ved.

Nu ved jeg ikke hvornår første udgave af Lightwave og max kom ud. men hvad brugte man før i tiden da disse prg. ikke var til stede ?

lightwave kom omkring 1990 som en del af et fuldt redigerings program kaldet toaster fra newtek,
og blev siden adskildt som en seperat 3d application.
max ja det var 3dstudio dos et eller andet
kan ikke lige huske hvornår.

Hvad programmer brugte man før max og lightwave og alle de andre.

jo der hed det Sculpt 3D og sculpt 4D og Real 3D og Imagine 1.0-4.0
og et sted der imellem kom også Cinema 4D
og det foregik alt sammen på amiga.

Lightwave er forøvrigt et af de mest udspredte 3d applicationer med hensyn til platform.
det fås både til Amiga, PC, Decalpha og Sgi Irix og macintosh. så der er mange muligheder for at komme til at køre lightwave
hvis man da har lyst til det ;)

En alt for sej måde du slutter indlæget af med, lige for at understrege din mening om max.
\"fagtisk nogle ret seriøse mangler\"  :)

ja det er jo fra den gamle mail, i dette her lille vindue man skriver i er det jo lidt svært at holde styr på de lange tekster :)
det er naturligvis fra den gamle mail og skulle være slette det er bare mig der er blind.

nu håber jeg der ikke er mere i denne mail jeg har glemt at slette hehe

farveller eller måske på gensyn

MVH

  MIS

Avatar billede meka Nybegynder
07. december 2001 - 20:47 #23
Hej Alle
jeg Vil give mis ret, jeg begyndte at lave 3d for et par måneder siden, og lightwave er det fedeste jeg har prøvet.
Ang. brugervenlighed, så skal man være en del fatsvag, hvis man ikke skal kunne finde ud af at bruge det, har som sagt kun lavet 3d i et par måneder, og jeg har da allerede fået fat i de mest nødvendige ting for at kunne lavenoget der ser fedt ud.

mvh
Meka