Avatar billede hah Nybegynder
28. oktober 2001 - 12:17 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

At tilgå SQL Query i Delphi 6

Det her virker ikke !

procedure Trute.opretrute(rutenr,til,fra:string);
var
s:string;
begin
s:=\'insert into rute values (\"\'+rutenr+\'\"\'+\',\"\'+til+\'\"\'+\',\"\'+fra+\'\")\';

// Jeg får fint parameterne med over, det er ikke forkert

with Data.rute do begin //, men den stopper her
  SQL.Clear;
  SQL.Add(s);
  ExecSQL;
end;

Er der nogler forslag til hvordan jeg kan tilgå tabellerne, med SQL statement i Delphi 6 ?????????
Avatar billede morten_s Nybegynder
28. oktober 2001 - 12:36 #1
Nej men det gør det her

Query.DisableControls;
Query.SQL.Clear;
Query.SQL.Add( \'INSERT INTO rute (rutenr, til.... )
                              VALUES (\'\'\'+ inttostr(rutenr) + \'\'\',\'\'\'+
                                      \'\'+ IntToStr(til)+\'\'\')\')
Query.ExecSQL;
Query.EnableControls;

husk alle værdier skal være strenge, hvis integer bruger du inttostr som vist
Avatar billede morten_s Nybegynder
28. oktober 2001 - 12:39 #2
Det som du mangler er en opremsning af parametrene før du bruger VALUES

Altså ISERT INTO rute (rutenr, til, fra) VALUES(7, \'Odense\', \'Fåborg\')
Avatar billede morten_s Nybegynder
28. oktober 2001 - 12:39 #3
Og husk at rutenr, til, og fra skal svare til navnene i din tabel
Avatar billede morten_s Nybegynder
28. oktober 2001 - 12:43 #4
with Data.rute do, skal du bytte ud med navnet på dit Query f.eks

with Query1 do
begin
Avatar billede hah Nybegynder
28. oktober 2001 - 13:19 #5
Nej det går ikke !

Det er stadig problemer med at tilgå databasen !

query \" rute \" ligger i en anden klasse eks. navn1

i den klasse hvor jeg har mit procedure kald

uses
navn1

Var
Data:TKlasseNavn1;

derved kan jeg hente Data.Rute som er den query jeg ønsker at tilgå. men uden held !!!!!

Avatar billede martinlind Nybegynder
28. oktober 2001 - 13:45 #6
Kan du komme med lidt mere kode evt. en fejlmeddelse, det skulle være uden problemer, hvis din TKlasseNavn1 er create\'et ellers skal du selvfø\'li\' lige createte den og du skal også huske at sætte Query.database property\'en til at pege på din database
Avatar billede morten_s Nybegynder
28. oktober 2001 - 17:13 #7
Martin> ugens letteste point *GGG*
Avatar billede martinlind Nybegynder
28. oktober 2001 - 17:17 #8
\"Kloge ord fra en ekspert, koster jo\" *GG*

Man har lov at være heldig, bare en gang imellem *S*
Avatar billede morten_s Nybegynder
28. oktober 2001 - 17:29 #9
En skam at folk ikke gider og dele dem når muligheden nu er der.

Har du set om der er kommet en update til dbExpres, der skulle vist være en under vejs
Avatar billede martinlind Nybegynder
28. oktober 2001 - 23:04 #10
Det er ikke noget nyt, har lige været oppe og checke, D6_udp1 er det nyeste