Avatar billede char Nybegynder
28. oktober 2001 - 12:07 Der er 11 kommentarer

keyframe i en \"movie\"?

hvordan giver jeg en knap i en \"movie clip\" til at gå vidre til eks. frame 10 i \"movie clipet\"????
Avatar billede mat Nybegynder
28. oktober 2001 - 12:14 #1
Nu er jeg ikke helt sikker på hvad du mener men en almindelig alenestående goto refererer altid til sin egen timeline.

Hvis du vil fortælle et andet mc fra det første mc at det skal goto skal du kalde det ved dets instancenavn og fra roden, altså: _root.clip2.gotoAndPlay(10);

Hvis det her er helt hen i vejret, må du lige konkretisere dit spørgsmål.
Avatar billede mat Nybegynder
28. oktober 2001 - 12:17 #2
Derfor vil din knap få tildelt følgende action:

on (release) {
gotoAndPlay(10);
}

..her er det movieclippet eget playhead der rykkes til frame 10
Avatar billede char Nybegynder
28. oktober 2001 - 13:07 #3
jammen hvordan får jeg så siden uden omkring MC til at skifte frame ????
Avatar billede mat Nybegynder
28. oktober 2001 - 13:18 #4
on (release) {
_root.gotoAndPlay(10);
}

..sådan ;)
Avatar billede char Nybegynder
28. oktober 2001 - 13:30 #5
errr den skal skifte i både filmen og siden?
Avatar billede mat Nybegynder
28. oktober 2001 - 13:37 #6
Du er nødt til at formulere dit spørgsmål lidt mere præcist (jeg kan ikke læse tanker)....

Hvad er det præcist der skal ske når du trykker på knappen?

citat: \"errr den skal skifte i både filmen og siden?\" <- Gør mig ikke ret klogere, sådan som jeg tolker det vil du have noget der ser sådan ud:

on (release) {
_root.gotoAndStop (10);
gotoAndStop(10);
}

..her går både mc´et og hovedtidslinien til hver sin frame 10 og stopper
Avatar billede cgleerup Nybegynder
30. oktober 2001 - 16:39 #7
hvis du skal referere til ting som ligger i roden af din flash, bruger du stort set altid kommandoen _root som mat også skriver og hvis du skal henvende dig til det symbol som din knap er i undlader du videre henvisninger, ellers referere du på samme måde: dinref.dinaction

eksempelvis: _root.gotoandplay (25);

Så Mat\'s løsning burde altså også virke
Avatar billede davidchristensen Praktikant
31. oktober 2001 - 02:59 #8
Nu spør\' jeg lige i et spørgsmål der ik\' er mit eget: Hvordan deffinere man _root? :-) Jeg mener, hvad skriver man (og hvor) i button-action-menuen?

David
-

Måske kan du os\' lære lidt her Char.. ;-)
Avatar billede cgleerup Nybegynder
31. oktober 2001 - 08:32 #9
_Root er standard! :-)

Når du laver et nyt flash projekt er det du starter op med din root!

Og så refferere du til den fra din button-action-menu, hvis altså det er en knap du vil have til at foretage en handling i din root! eks:

on (release) {    //\"Når musen slippes over knappen\"
_root.gotoAndPlay (25); //\"Foretag en kommando på roden, kommandoen er (gå til og spil frame 25)\"
}

Avatar billede mat Nybegynder
31. oktober 2001 - 09:05 #10
Der er en god forklaring eller to her:

http://www.eksperten.dk/spm/110953
Avatar billede mat Nybegynder
31. oktober 2001 - 17:10 #11
david78>>  Hvis du mener hvordan du for AS-editoren til at skrive _root???

Tryk på den lille pil i højre hjørne og vælg expert mode, og skriv det selv ;)