Avatar billede bamze82 Nybegynder
26. oktober 2001 - 20:59 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

Subdomains

kan man lave subdomains bare sådan uden vider? jeg køre Apache webserver.. det jeg vil ud kan jeg lave et underdomain så ledes www.wsb.bamze.dk (det skal lige siges at jeg ejer bamze.dk) istedet for www.bamze.dk/wsb ??? er der en der kan svare mig på det?
Avatar billede ztyxx Nybegynder
26. oktober 2001 - 21:09 #1
du kan lave det i php med følgende kode:
<?php
if ($HTTP_HOST == \"sub.domæne.dk\" ||
    $HTTP_HOST == \"www.sub.domæne.dk\")    {
    echo(\'<META HTTP-EQUIV=\"refresh\" CONTENT=\"0;url=http://www.domæne.dk/sub\">\');
    }

elseif     ($HTTP_HOST == \"test2.ditdomæne.dk\" ||
    $HTTP_HOST == \"www.test2.ditdomæne.dk\")    {
    echo(\'<META HTTP-EQUIV=\"refresh\" CONTENT=\"0;url=http://www.det-sted-dit-subdomæne-skal-pege-på\">\');
    }

else    {
    include(\'startside.htm\');  /* Denne linie er VIGTIG her skal du skrive navnet på din index side til din hjemmeside på dog ikke hede index.html eller andet */
    }
?>
Avatar billede ztyxx Nybegynder
26. oktober 2001 - 21:12 #2
elseif    ($HTTP_HOST == \"test2.ditdomæne.dk\" ||
    $HTTP_HOST == \"www.test2.ditdomæne.dk\")    {
    echo(\'<META HTTP-EQUIV=\"refresh\" CONTENT=\"0;url=http://www.det-sted-dit-subdomæne-skal-pege-på\">\');
denne del skal du ikke bruge det var en fejl, det er kun til at pege på en ekstern side, kopierede bar lige fra min egen server :-)
husk at filen skal hedde default.php eller index.php alt efter hvad din server anveder som åbningsfiler
    }
Avatar billede bamze82 Nybegynder
26. oktober 2001 - 21:17 #3
nu har jeg skrevet det her i toppen af min index.php men det funker ikke...

<?php
if ($HTTP_HOST == \"wsb.bamze.dk\" ||
    $HTTP_HOST == \"www.wsb.bamze.dk\")    {
    echo(\'<META HTTP-EQUIV=\"refresh\" CONTENT=\"0;url=http://www.bamze.dk/wsb\">\');
    }

else    {
    include(\'index.php\');  /* Denne linie er VIGTIG her skal du skrive navnet på din index side til din hjemmeside på dog ikke hede index.html eller andet */
    }
?>
Avatar billede ztyxx Nybegynder
26. oktober 2001 - 21:24 #4
du skal lave den side som du vil have skal være din åbningsside om til et andet navn, ellers vil den ikke virke, så du kan evt. kalde din åbningsside for index2.php og din index.php skal kun se sådan ud:
<?php
if ($HTTP_HOST == \"wsb.bamze.dk\" ||
    $HTTP_HOST == \"www.wsb.bamze.dk\")    {
    echo(\'<META HTTP-EQUIV=\"refresh\" CONTENT=\"0;url=http://www.bamze.dk/wsb\">\');
    }

else    {
    include(\'index2.php\');  /* Denne linie er VIGTIG her skal du skrive navnet på din index side til din hjemmeside på dog ikke hede index.html eller andet */
    }
?>
Avatar billede bamze82 Nybegynder
26. oktober 2001 - 21:34 #5
nu har jeg gjort præsis som du har skrevet og det funker stadig ikke... den der index.php skal da lige i mappen wsb ik?
Avatar billede ztyxx Nybegynder
26. oktober 2001 - 21:36 #6
nej den skal ligge på roden af din server, det er derfor du ikke kan få det til at virke
Avatar billede bamze82 Nybegynder
26. oktober 2001 - 21:38 #7
hmm det er jo ikke særligt fedt, hvad gør jeg så med det der ligger under www.bamze.dk det bliver jo loadet af filen index.php ??????
Avatar billede ztyxx Nybegynder
26. oktober 2001 - 21:41 #8
den fil der åbner på roden kalder du bare index2.php så er det den scriptet åbner når du kalder www.bamze.dk, men kalder du wsb.bamze.dk sender scriptet dig videre til mappen wsb
Avatar billede ztyxx Nybegynder
26. oktober 2001 - 21:42 #9
er det din egen server du har din side liggende på??
Avatar billede bamze82 Nybegynder
26. oktober 2001 - 21:43 #10
jepz det er det... og nu gjor jeg så det men der skette ikke noget
Avatar billede ztyxx Nybegynder
26. oktober 2001 - 21:45 #11
hmm, det virker på min, to sek. prøver lige at hitte ud af noget
Avatar billede bamze82 Nybegynder
26. oktober 2001 - 21:46 #12
coool.... jeg smækker 100 point til i puljen vis du finder svaret :)=
Avatar billede ztyxx Nybegynder
26. oktober 2001 - 21:59 #13
prøv lige at kigge i din httpd.conf og søg på wildcard
Avatar billede bamze82 Nybegynder
26. oktober 2001 - 22:03 #14
fandt kun den her:
#
# IndexIgnore is a set of filenames which directory indexing should ignore
# and not include in the listing.  Shell-style wildcarding is permitted.
#
IndexIgnore .??* *~ *# HEADER* README* RCS CVS *,v *,t
Avatar billede ztyxx Nybegynder
26. oktober 2001 - 22:45 #15
har prøvet at søge på http://www.apache.org men der sker ikke så meget, den går i stå, men prøv at lede der efter wildcard DNS, det er nemlig det der skal anvendes, sorry jeg ikke kunne hjælpe :-(
Avatar billede cyberdude Nybegynder
27. oktober 2001 - 12:13 #16
Jeg går ud fra at du bruger \"VirtualHost\" ?
Hvis ikke så gør det......... :-))

Her er et eks. fra min egen server:

<VirtualHost 192.168.78.60> // din interne ip måske 127.0.0.1
    ServerAlias  sub.navn.dk // det navn der refereres til
    ServerAdmin mail@navn.dk // mail adressen på den der står for serveren/domænet, kan undlades
    DocumentRoot e:/www/navn.dk // stien til hvor www filerne er placeret HUSK omvendt dackslash!
    ServerName gonzzo.dk // nevnet på serveren
    ErrorLog logs/navn.dk-error_log // placering af log filer, normalt er det i samme mappe som apache er inst., men igen skriv blot stien deritl med omvendte backslashes
    CustomLog logs/navn.dk-access_log common // fejl loggen se ovenfor
</VirtualHost>

ALT fra og med // skal slettes inden du sætter det ind!

og placer det i bunden af filen : httpd.conf

Følg det eks. jeg har lavet her.......
Så opretter du bare alle de sub\'s du vil have, og sætter mappen til den mappe du ønsker at pege det hend på! men husk at de SKAL ligge øverest, og så placere en nederest, som KUN indeholder dit navn.........
Avatar billede bamze82 Nybegynder
27. oktober 2001 - 12:23 #17
oki... jeg tror bare jeg er umådelig dum.. for den fatted jeg ikke så meget af... jeg kan sige det sådan... mappen jeg skal bruge til www.wsb.bamze.dk hedder bare wsb ?? but how?
Avatar billede cyberdude Nybegynder
27. oktober 2001 - 12:29 #18
<VirtualHost 127.0.0.1> // ret IP\'en hvis det ikke er den jeg har skrevet!
    ServerAlias  *.wsb.bamze.dk
    ServerAdmin mail@bamze.dk
    DocumentRoot e:/www/navn.dk // stien til hvor www filerne er placeret HUSK omvendt dackslash!
    ServerName bamze.dk
</VirtualHost>

der er 2 steder hvor der er // disse steder skal du selv rette til......
det første er din INTERNE ip adresse der skal skrives der!
det andet sted, er drev bogstav:/mappe/mappe/mappe eks: e:/web/bamze.dk/wsb
Avatar billede bamze82 Nybegynder
27. oktober 2001 - 12:30 #19
tænkte lige på om du ikke lige har et icq.. nr så du kan hjælpe der? for ville meget gerne have det fixxxet... :)
Avatar billede cyberdude Nybegynder
27. oktober 2001 - 12:30 #20
og lige under laver du så en

<VirtualHost 127.0.0.1> // ret IP\'en hvis det ikke er den jeg har skrevet!
    ServerAlias  *.bamze.dk
    ServerAdmin mail@bamze.dk
    DocumentRoot e:/www/navn.dk // stien til hvor www filerne er placeret HUSK omvendt dackslash!
    ServerName bamze.dk
</VirtualHost>

Avatar billede cyberdude Nybegynder
27. oktober 2001 - 12:31 #21
Avatar billede cyberdude Nybegynder
27. oktober 2001 - 12:34 #22
har lige 1/2 time inden jeg skal vidre i dagens program....
Avatar billede bamze82 Nybegynder
27. oktober 2001 - 14:22 #23
det er sq noget være F...!!!!