Avatar billede jambazz Nybegynder
22. oktober 2001 - 11:41 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

kender du koden til det her?

Jeg skal hente data fra en rullemenu/Select-box, ved \"on-click\", men hvad er syntaksen for \"on-click\"?

Ved klik på en vilkårlig option i rullemenuen skal en ASP side aktiveres. (altså uden brug af en submit button)
Rullemenuen er ikke dropdown, bare en <SELECT> kode </SELECT>
Avatar billede nute Nybegynder
22. oktober 2001 - 11:43 #1
skal du submitte et formular, eller skal du kun eksekvere en asp side ?
Avatar billede milo Nybegynder
22. oktober 2001 - 11:49 #2
Avatar billede giuggio97 Nybegynder
22. oktober 2001 - 12:07 #3
<form method=\"post\" name=\"form\" action=\"dinurl\">
<select name=\"navn\" onChange=\"form.submit();\">
<option>bla bla</option>
...
</select>
</form>
Avatar billede giuggio97 Nybegynder
22. oktober 2001 - 12:07 #4
<form method=\"post\" name=\"form\" action=\"dinurl\">
<select name=\"navn\" onChange=\"form.submit();\">
<option>bla bla</option>
...
</select>
</form>
Avatar billede giuggio97 Nybegynder
22. oktober 2001 - 12:08 #5
Eller:

<select ... onChange=\"java script:form.submit();\">
Avatar billede nute Nybegynder
22. oktober 2001 - 12:27 #6
giuggio97 >> *aldri* \'java script:\' i en eventhandler !!!
Avatar billede giuggio97 Nybegynder
22. oktober 2001 - 12:30 #7
Hvem siger det???
Avatar billede jambazz Nybegynder
22. oktober 2001 - 12:44 #8
Vi har en løkke som smider forskellige \"ord\" i en rullemenu(ikke dropdown!!!)
do
    {
    %>
        <option value=\"\"><%=kemiK.Fields(\"KemiskNavn\") %></option>

    <%
    kemiK.MoveNext()
    }while(!kemiK.EOF)

.. når den er færdig har vi X antal ord listet i rullemanuen.
Når man klikker på en af dem skal der aktiveres en ASPside.

Det vi mangler er \"onClick\" syntaksen.
Avatar billede nute Nybegynder
22. oktober 2001 - 12:45 #9
giuggio97 >> jeg (og en hel masse andre) !!

Fordi \'java script:\' er en kommando som brukes for å dirigere behandling av kommando til javascript fortolker. Siden bl.a. onchange er en javascript event, så blir \"verdien\" av eventen fortolket til JavaScript.

/nute
Avatar billede giuggio97 Nybegynder
22. oktober 2001 - 12:48 #10
Du (og en hel masse andre) kender ikke at man kan godt blande Javascript og andre scriptingssprog (Perlscript og VBscript).

Prøv det!
:-)
Avatar billede nute Nybegynder
22. oktober 2001 - 12:53 #11
guiggio97 >> ehhh...var den kommentar til meg ?? HVis den var det, så må jeg bare skuffe deg og si at \"jo, det vet jeg *utmerket* godt\" (du skal være forsiktig med å uttale deg om ting du ikke har kjennskap til).

Selv om man kan blande språk på en side, så kommer man ikke utenom det faktum at man ikke skal prefixe handlertext i en  event med \'java script:\'

/nute
Avatar billede giuggio97 Nybegynder
22. oktober 2001 - 13:00 #12
> nute

Jeg mener ikke at man skal - prøv at se mit første forslag - men det kan man godt.

Har du prøvet det?
;-)
Avatar billede jambazz Nybegynder
22. oktober 2001 - 13:12 #13
guys! Dette er ikke en debat/chat, så tag jeres kommentarer andetsteds ;) - Jeg har jo stadig brug for hjælp her, ikke?
Avatar billede giuggio97 Nybegynder
22. oktober 2001 - 13:15 #14
Du har afvist alle svare.
Har du stadig brug for hjælp? Kan du så være mere specifik?
Avatar billede -mundi- Nybegynder
22. oktober 2001 - 13:16 #15
giuggio97 >>

LOL, tag nu lige og læs hvad det er nute skriver :-)
At smide javascript ind i onChange er stort set det samme som at skrive java script:java script:function(), det kan godt være det virker men det er ikke kønt og det har slet ikke noget som helst at gøre med om man kan blande scriptsprog eller ikke..

Så jeg kan kun give nute ret i alle hans kommentarer :-)
Avatar billede giuggio97 Nybegynder
22. oktober 2001 - 13:29 #16
> jambaz

Du må undskylde men jeg er nødt til at forklare den med Javascript....
Men man lærer altid noget godt hvis man udveksler forskellige meninger!

> nute & -mundi-

Prøv denne kode i MS IE og skriv jeres kommentar:

<html>
<head>
<script language=\"Javascript\">
function myfunction() {
    alert(\"Javascript\");
}
</script>
<script language=\"VBscript\">
function myfunction
    alert(\"VBscript\")
end function
</script>
</head>

<body>
<select name=\"myselect\" onChange=\"VBscript:myfunction()\">
<option>1</option>
<option>2</option>
<option>3</option>
</select>

</body>
</html>

Det er det jeg mener!
:-)
Avatar billede -mundi- Nybegynder
22. oktober 2001 - 13:34 #17
ok,

Men er det det her du er ude efter jambazz  ?

<!DOCTYPE HTML PUBLIC \"-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN\">

<html>
<head>
    <title>Untitled</title>
    <script language=\"JavaScript\">
    function openURL()
    {
        window.open(document.FormName.inDyr.options[document.FormName.inDyr.selectedIndex].value)
    }
    </script>
</head>

<body>
<form name=\"FormName\">
<select name=\"inDyr\" size=\"5\" class=\"almsort\" onClick=\"openURL();\">
    <option value=\"Fisk.html\">Fisk</option>
    <option value=\"Fugl.html\">Fugl</option>
    <option value=\"hest.html\">Hest</option>
    <option value=\"Hund.html\">Hund</option>
    <option value=\"Kat.html\">Kat</option>
</select>
</form>

</body>
</html>
Avatar billede -mundi- Nybegynder
22. oktober 2001 - 14:02 #18
hmm det skulle have været et svar :-)
Avatar billede jambazz Nybegynder
22. oktober 2001 - 15:14 #19
Vi har selv fundet ud af det ... jeg havde vist også udtrykt mig uklart... Jeg ville åbne ASPsiden på samme side(bare i en anden frame)..
Her er det kode vi skrev:
<base target=\"info\">
<form method=\"post\" name=\"form\"  action=\"http://localhost/IISSamples/test2.asp\">
<p><select name=\"select\" onClick =\"form.submit()\" size=\"10\"> </p>
guggio> du får points for svaret alligevel ;) - men jeg kom til at afvise dig, så svar lige igen :P
Avatar billede giuggio97 Nybegynder
22. oktober 2001 - 15:17 #20
> jambazz

Tak for det!

<form method=\"post\" name=\"form\" action=\"dinurl\">
<select name=\"navn\" onChange=\"form.submit();\">
<option>bla bla</option>
...
</select>
</form>
Avatar billede giuggio97 Nybegynder
22. oktober 2001 - 15:19 #21
Det er en MS IIS. Du kan også bruge denne her, mere fleksibel:

<form method=\"post\" name=\"form\"  action=\"<%= Request.ServerVariables(\"URL\") %>\">

:-)
Avatar billede jambazz Nybegynder
22. oktober 2001 - 15:21 #22
Ok... jeg forstår dog ikke den sidste linje:
<form method=\"post\" name=\"form\"  action=\"<%= Request.ServerVariables(\"URL\") %>\">

<- Men ja, vi bruger IIS :-)
Avatar billede giuggio97 Nybegynder
22. oktober 2001 - 15:38 #23
Det er bare for at undgå at skrive en bestemt URL (http://localhost/IISSamples/test2.asp), så kan du bare kopiere form\'en i alle mulige sider. Funktionen Request.ServerVariables(\"URL\") returnerer bare URL af sig selv.

PS: Filen skal hedde .asp, ikke .htm