Avatar billede ubbe Nybegynder
19. oktober 2001 - 10:40 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

2 tabeller

Hejza...

Jg har 2 tabeller, begge har kolonnerne MemberID og Handle! MemberID er sat til autonum, begge steder!
Er det muligt at få access til at, når jeg opretter et nyt member i den ene tabel, at oprette en post med samme MemberID og Handle i den anden tabel???

Håber I kan hjælpe...
Avatar billede bennytordrup Nybegynder
19. oktober 2001 - 10:43 #1
Hvis du kun indsætter rækker i begge tabeller samme sted og kører enkeltbruger, så burde de i teorien få samme nummer.

Men den kan vælte kraftigt,hvis der køres flerbruger.
Avatar billede bennytordrup Nybegynder
19. oktober 2001 - 10:43 #2
Er der en af tabellerne, som er master i forhold til den anden?
Avatar billede ubbe Nybegynder
19. oktober 2001 - 10:48 #3
Ehmn jeg er ikke så god til Access, så hvis du vil forklare næmere jeg kan nemlig ikke få det til at virke!!!
Skal jeg oprette relationer???
Avatar billede bennytordrup Nybegynder
19. oktober 2001 - 10:49 #4
Henviser den ene tabels poster til en post i den anden tabel?
Avatar billede ubbe Nybegynder
19. oktober 2001 - 10:51 #5
Ja! Sorry, men hvordan gør jeg det?
Avatar billede bennytordrup Nybegynder
19. oktober 2001 - 10:54 #6
Der er to tabeller: Tabel1 og Tabel2.

Tabel2.MemberID henviser til Tabel1.MemberID.

I Tabel1 er MemberID defineret som autonummerering. I Tabel2 defineres den som langt heltal.

Herefter skal du ved indsættelse i tabel2 tage MemberID fra Tabel1 for at få den korrekte henvisning.

Har du MemberID indexeret på begge tabeller, kan du også lave joins mellem tabellerne, så du får indholdet fra begge tabeller med samme MemberID.
Avatar billede ubbe Nybegynder
19. oktober 2001 - 11:31 #7
Hmmm noget af det virker fint nok nu, men jeg kan stadig ikke få den til at oprette en post med samme nr i Tabel2, når jeg opretter en ny i Tabel1
Avatar billede bennytordrup Nybegynder
19. oktober 2001 - 11:40 #8
Opretter du via kode eller via indtastning i formularer?
Avatar billede ubbe Nybegynder
19. oktober 2001 - 11:43 #9
Jeg opretter direkte i db´en ligenu, men det skal forgå via ASP senere!!!
Avatar billede mugs Novice
19. oktober 2001 - 11:48 #10
I Access97 kan du indsætte flg. kode i i MemberID AfterUpdate event i den formular hvori du opretter:

Dim Rst As Recordset, Db As Database \'Variabelerklæringer\'
Set Rst = DBEngine.Workspaces(0).Databases(0).OpenRecordset(\"Tabel2\") \'Definerer Rst som den tabel der skal modtabe den nye post og åbner tabellen\'
    With Rst \'With benyttes for at spare tastetryk\'
    .AddNew \'Gør tabellen klar til ny post\'
    .Fields![MemberID] = MemberID \'Feltet [MemberID] sættes = MemberID i formularen
    .Update \'Den nye post gemmes i tabellen\'
End With
End Sub
Avatar billede ubbe Nybegynder
20. november 2001 - 17:19 #11
Jeg fandt ud af at det slet ikke var nødvendigt!!! :)