Avatar billede anold Nybegynder
15. oktober 2001 - 07:40 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Simulering af NC-program

Jeg går mef en plan om at lave et program til at programerer en CNC-maskine.

programmet skal udovere at indholde nogle faste cyklus\'er også kunne vise værktøjsbanerne grafisk.

De data der kommer ser F.eks sådan ud:

G00  X50  Z0
G01  X0  Z0
G00  X45  Z1
G01  X45  Z-20

Hvordan får jeg dise linjer vist grafisk

Eller findes der et program som er i stand til at vise dem

Avatar billede tax Nybegynder
15. oktober 2001 - 07:42 #1
Hvad står CNC for?
Avatar billede anold Nybegynder
15. oktober 2001 - 07:44 #2
CNC står for (sådan frit oversat til jydsk) : Computer styret bevægelser
Avatar billede tax Nybegynder
15. oktober 2001 - 07:46 #3
er det en slags arm?
Avatar billede anold Nybegynder
15. oktober 2001 - 07:47 #4
Nej det er en drejebænk hvor der er sat moter på hver spindel
Avatar billede perdb Nybegynder
15. oktober 2001 - 07:56 #5
LineTo(X,Y) tegner en linie på din Canvas
MoveTo(X,Y) flytter din position på canvas til en ny
Pen, Brush skifter du farve med, prøv at se hjælpe filen for LineTo og MoveTo, der er henvisninger til andre funktioner, også vidt jeg husker også nogle små eksempler
Avatar billede jbaadh Nybegynder
12. april 2003 - 00:21 #6
jeg har en gang haft et program (for free)der kunne læse g-koderne og vise banerne grafisk, men det var noget bras, nu har firmaet købt et meget brugervenligt program der hedder "Visual Gibbs" hvis du vil se hvordan grafikken virker kan du trykke her:  http://home0.inet.tele.dk/jbaadh/indhold/cnc/hm01.avi  eller se om der er nogle af mine gamle links der stadig virker .: http://home0.inet.tele.dk/jbaadh/links/links.htm
mvh.jjh