Avatar billede fc132 Nybegynder
15. oktober 2001 - 00:05 Der er 11 kommentarer og
2 løsninger

hjælp!

ved ik om det er her skal jeg spørger men prøver..

En der ved hvor jeg kan finde en guide til hvordan man byger en chat op fra starten.. gider ik køre en bog.. hvis i ved et sted hvor der er nogle man kan læse ville det være fedt..
Avatar billede fc132 Nybegynder
15. oktober 2001 - 00:10 #1
lol.. der er magne stave fejl men håber i kan læse det!
Avatar billede gfx Nybegynder
15. oktober 2001 - 00:23 #2
I hvilket sprog..?

</gfx>
Avatar billede fc132 Nybegynder
15. oktober 2001 - 00:25 #3
php/mysql eller bare php
Avatar billede fc132 Nybegynder
15. oktober 2001 - 01:07 #4
her sker ik meget var?
Avatar billede myplacedk Nybegynder
15. oktober 2001 - 07:37 #5
Der er mindst 117 måder at lave en chat på.
Men du kan jo starte med en af de simpleste:

Del siden op i nogle frames. I én frame står de 10 nyeste linjer. Denne reloades fx. hver 10. sekund.
I en anden frame kan man så skrive selv.

Smæk det sammen med lidt session og lidt database, og så kører det i løbet af no time.

/Niels Andersen
Avatar billede dennism Nybegynder
15. oktober 2001 - 10:58 #6
-- myplacedk

Du har ret... Det er faktisk ikke så svært!

Men man skal selvfølgelig vide noget om PHP/Mysql inden man går igang!
Avatar billede fc132 Nybegynder
15. oktober 2001 - 13:12 #7
jeg er ik så god til php.. der for en guide hvordan man bygger den helt fra bunden..
Avatar billede myplacedk Nybegynder
15. oktober 2001 - 16:49 #8
1) Lær HTML
2) Lær grundlæggende PHP
3) Lær at arbejde med sessioner
4) Lær at arbejde med databaser (eller i nødstilfælle: filer)
5) Kombiner pkt. 1-4 til en chat.

Alle dele kan holdes på et simpelt plan, hvis du bruger den metode, jeg beskrev i morges. Men hvis ikke man har arbejdet med det før, kan det være uoverskueligt at bruge det hele på én gang.
Avatar billede fc132 Nybegynder
15. oktober 2001 - 17:13 #9
jeg kan lidt af det hele.. men kan ik bygge noget fra starten :(

og gider ik bruge en downlaod chat..

men lige som man kan købe en bog om hvordan man gør kan man så ik finde et sted på nettet hvor man kan læse om det??
Avatar billede myplacedk Nybegynder
15. oktober 2001 - 17:43 #10
Det forslag jeg kom med består af to frames, som kan laves helt uafhængigt af hinanden.

Frame1:
Henter de nyeste linjer fra databasen. Der er et meta-tag, som får framen til at reloade jævnligt.

Frame2:
Indeholder et tekst-felt og en submit-knap. Når man submitter bliver teksten tilføjet i databasen.

Nu MÅ du da kunne komme et stykke videre.
Avatar billede fc132 Nybegynder
15. oktober 2001 - 22:35 #11
fatter det ik.. men lukker.. du for 10 point..
da det ikke er en guide helt fra bunden!
Avatar billede myplacedk Nybegynder
16. oktober 2001 - 07:23 #12
Jo det er. Jeg har næsten beskrevet hver eneste linje kode.
Avatar billede orthanc Nybegynder
25. oktober 2001 - 13:08 #13
Hvorfor er det egentlig så vigtig at bruge en database ? Jeg mener; det fylder da alt sammen, og kan flade filer ikke være lige så gode ?