Avatar billede broegger Nybegynder
12. oktober 2001 - 18:44 Der er 6 kommentarer og
3 løsninger

Spil over LAN

Som en del af et skoleprojekt (datalogi på gym.) vil jeg gerne lave et kortspil (whist el. hjerterfri eller sådan noget). Det skal foregå sådan at der er 4 personer der spiller mod hinanden over lokalnetværk (lidt ála kortspillene på tv2.dk). Hvordan skal jeg gribe det an?
Avatar billede madd Nybegynder
12. oktober 2001 - 19:17 #1
Du skal lave det sådan, at een af klienterne er \"serveren\".

Serveren modtager data fra de 3 andre klienter og sender data rundt til dem.

Eks. klient1 \"vælger et kort\"(bare et eks.), og sender derefter noget data omkring kortet videre til serveren, som validerer det, for derefter at sende det videre til de 2 andre klienter.

Du kan lave selve kommunikationen med Winsock.
Avatar billede nicki Nybegynder
12. oktober 2001 - 19:56 #2
Må jeg spørge hvorfor lige et kortspil?
Avatar billede broegger Nybegynder
12. oktober 2001 - 20:08 #3
Det skal jo laves i VB, der jo ikke det bedste mht. spilprogrammering. Det skal også være færdigt inden for en overskuelig tidsramme, så jeg gider ikke til at lave et eller andet fancy actionspil eller sådan noget.
Avatar billede broegger Nybegynder
12. oktober 2001 - 20:09 #4
>madd

Tak skal du ha, men har du ikke et link til en winsock tutorial eller sådan noget.
Avatar billede ea_data Nybegynder
12. oktober 2001 - 20:46 #5
Hej
jeg tror du kan finde hvad du søger på denne side:
http://www.socket-wrench.com/
Avatar billede nicki Nybegynder
13. oktober 2001 - 14:11 #6
Jamen du kan da sagtens lave et ikke \"fancy\" spil i vb.
Kig f.eks. på denne side.Designet er elendigt, men døm ikke siden ud fra det ok...

http://rookscape.com/vbgaming/files.php

Den har alt hvad du har brug for, det er jeg sikker på. Desuden er der en fil der hedder:
Making Simple Card Games with Cards32.DLL under linket, det ku\' være det var noget.

held og lykke

Avatar billede nicki Nybegynder
13. oktober 2001 - 18:49 #7
Hmm... det første lyder lidt dumt. Det jeg gerne ville ha\' sagt var at det sagtens kan lade sig gøre at lave et ok spil, som ikke er kompliceret og ikke er et kedeligt kortspil.
Det var bare det.
Avatar billede broegger Nybegynder
13. oktober 2001 - 19:20 #8
Tak for svarene. Hvordan får man serveren/klienterne til at skelne mellem de data der bliver sendt? Jeg mener, at når man f.eks. sender oplysninger om et kort skal man jo både sende info om kortets værdi og farve. Jeg har prøvet at lave nogle forskellige konstruktioner men det virker ikke.
Avatar billede ea_data Nybegynder
13. oktober 2001 - 21:09 #9
Hej
Hvis du har downloadet socket wrench (freeware)og installeret det
kan du under eksempler finde denne mappe:
\\Catalyst\\SocketWrench Freeware Edition\\SAMPLES\\WRENCH\\VB6\\FANTAN
det er et færdigt projekt, som viser hvordan et kortspil via lan
kan laves. Jeg vil tro at det kan give den fornødne inspiration til hvordan du skal gøre.