Avatar billede hyldsgaard Nybegynder
11. oktober 2001 - 19:37 Der er 1 kommentar og
2 løsninger

Rettighedsstyring

Jeg skal lave en løsning med ASP/VBScript på en IIS 5.0, hvor man skal kunne købe sig adgang til at downloade en fil. Jeg forestiller mig, at kunden betaler for filen og får herefter et link til filen. Dette link skal kun gælde for den enkelte kunde og, vigtigst af alt, det skal kun virke i 24 timer! Brugeren skal ikke tvinges til at logge ind eller noget... linket skal bare virke... Jeg kan altså ikke bruge en standard password-beskyttelse i IIS\'en, men jeg har svært ved at komme på en idé som kan løse problemet. Er der nogen der har en god idé?? :o)
Avatar billede tofte Juniormester
11. oktober 2001 - 20:11 #1
Jeg se umiddelbar 2 muligheder.

Den ene er, at sende filen til køberen pr. mail.

En anden mulighed er, at lave en asp side som kontrollere om brugeres tid er udløbet. Hvis den ikke er det, kan du enten streame filen binært med Response.BinaryWrite til browseren fra en fil, eller fra en database.
Avatar billede hyldsgaard Nybegynder
11. oktober 2001 - 20:18 #2
At sende en e-mail er desværre ikke en mulighed, da filen er ret stor (40-50 Mb), så det synes jeg ikke jeg vil være bekendt.

Det med at streame den binære strøm har jeg også tænkt på og også afprøvet. At gøre det fra en fil har jeg ikke gjort, da jeg ikke kunne se, hvordan jeg skulle kunne styre, at det kun var min applikation der kunne få fat på den. Fra databasen kører det nogenlunde (Access), men desværre opstår der en masse uregelmæssigheder i forbindelse med upload/download til databasen. Brugerne bliver smidt af midt i forløbet, det tager uforholdsmæssig lang tid, at hente en fil osv. Jeg mistænker meget min Access-database for problemerne, men måske fejlen ligger et andet sted?

Andre bud eller måske bidrag til ovennævte løsning?
Avatar billede mgade Nybegynder
12. oktober 2001 - 08:28 #3
A filx med randomnavn
B kunde betaler
C kopier filx til nyt randomnavn
D opret record i database med (1) URL til filx med det nye randomnavn og (2) et udløbstidspunkt
E Kunde logger på med sit standard password (evt sendt pr. mail ved betaling)
F Hvis han logger på i tide vises linket til filx med det nye randomnavn - ellers \"long nose\".
G Efter download slettes filx med det nye randomnavn.

no?