Avatar billede johnk Nybegynder
10. oktober 2001 - 12:18 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

hent data fra listbox

Jeg har en listbox, hvor brugeren kan vælge imellem flere. Jeg vil så gerne hente den nye værdi når brugeren scroller. Jeg kan godt hente den gamle med scroll-event; men hvordan henter jeg den nye ?
Avatar billede picard Nybegynder
10. oktober 2001 - 17:39 #1
Listboksen har en property der hedder selcount, denne fortæller hvor mange items der er valgt i listen.

Hvis du vil finde udaf hvilke elementer der er markeret skal du løbe din listbox igennem og tjekker på om hvert enkelt item er markeret.

for i= 0 to list1.listcount - 1
  if list1.selected(i)=true then
    \'Gør et eller andet
  end if
next i

mvh.

Christian
Avatar billede johnk Nybegynder
11. oktober 2001 - 08:48 #2
Det er rigtigt nok; men jeg vil lige forklare det lidt nærmere:
Jeg har en listbox med flere elementer; men brugeren kan kun se en ad gangen. Brugeren kan så bladre i elementerne med de tilhørende pile. Når brugeren så bladre op eller ned, ændres selected (highlighet) ikke. Jeg ønsker at få at vide hvilken brugeren kan se
John
Avatar billede rang3r Nybegynder
11. oktober 2001 - 12:09 #3
använd detta:

Option Explicit

\'api call to send messages to windows
Private Declare Function SendMessage Lib \"user32\" Alias \"SendMessageA\" (ByVal hwnd As Long, ByVal wMsg As Long, ByVal wParam As Long, lParam As Any) As Long

\'constant to get first visible index in ListBox
Private Const LB_GETTOPINDEX = &H18E

\'display first visible index in form caption
Private Sub List1_Scroll()
    Caption = SendMessage(List1.hwnd, LB_GETTOPINDEX, 0, 0)
End Sub

/Roger - www.sourcecode4free.com
Avatar billede johnk Nybegynder
11. oktober 2001 - 13:09 #4
Det var lige det jeg ønskede
så tak for hjælpen rang3r

JOhn