Avatar billede mknielsen Nybegynder
19. februar 2000 - 20:55 Der er 12 kommentarer

Bruger med .htpasswd

Hej,

Er der nogen som har et system så jeg kan give mine medlemmer et brugernavn og password i en .htpasswd fil.

Der vil nok være et par tusinde brugere og de skal kunne ændre deres password. De har brugernumre - så det bliver ikke det store problem.

Desuden skal jeg vide hvordan jeg åbner .htpasswd filen og skriver til den rigtige linie. Da jeg endnu kun har brugt MySQL med PHP.
Avatar billede lojmann Nybegynder
19. februar 2000 - 21:04 #1
Jeg tror ikke man kan, da man normalt ville beskytte .htpasswd.

Hvorfor ikke bare bruge en SQL database??
Avatar billede phylox2 Nybegynder
19. februar 2000 - 21:05 #2
http://www.blaa-bog.dk/eksperten/brugersystem.zip

Det er et system i PHP3 der bruger .htaccess som passwordsfil.

Download og så på det ;)

I dette system, skal du ikke ændre i .htaccess, men i en ekstern fil, hvor brugernavn og password er lige til at skrive ind

f.eks

test|test
admin|adminpassword

osv.

God fornøjelse!
Avatar billede mknielsen Nybegynder
19. februar 2000 - 22:29 #3
Jeg får denne fejl med scriptet:

Fatal error: Call to unsupported or undefined function fgetcsv() in include.inc.php3 on line 5

... desuden skal det også være sådan at når brugeren tilmelder sig - så bliver der automatisk oprettet en konto til ham/hende.
Avatar billede phylox2 Nybegynder
19. februar 2000 - 23:06 #4
Så meget som jeg kender til PHP, og det er ikke meget, så kan jeg ikke se, at det skulle være noget problem at åbne userfilen og skrive brugernavn og password fra en fil ?

men rod med det hvis du kan bruge det , og hvis ikke ;((( ja - så kommer der nok nogle andre forslag :)
Avatar billede mknielsen Nybegynder
21. februar 2000 - 14:23 #5
... problemet er at jeg endnu ikke selv har sat mig ind i at åbne og lukke filer med PHP - kun gennem MySQL - Og som jeg kan se det, så virker det ikke helt som det gør med Perl.
Avatar billede mknielsen Nybegynder
23. februar 2000 - 21:57 #6
Jeg kan desværre ikke bruge systemet - da det tilsyneladende ikke er support af fgetcsv()
Avatar billede echo Nybegynder
26. februar 2000 - 18:41 #7
Lav en formular med text-felterne user og password
Så kan dette nok godt bruges:

<?
$fil = "sti/til/.htpasswd";

$fp = fopen("$fil", "a+");
crypt("$password", md5($password));
$in = $user.":".$password;
fputs("$fp", "$in\n");
fclose("$fp");
?>

(utestet)
Avatar billede mknielsen Nybegynder
02. marts 2000 - 14:03 #8
Jeg ønsker at bruge htaccess da brugeren så frit kan vælge at få gemt bruger-navn og password på computeren (uden cookies).
Avatar billede tcg Nybegynder
02. april 2000 - 22:39 #9
når du  har så mange brugere er det noget rod at bruge filer. Med mindre det er bydende nødvendigt at bruge filer så er det langt bedere at lave et tjek med en database, du kan stadigvæk godt få din browser-popup vis det er det du gerne vil, og det er meget let at lave. Skriv lige igen hvis du er interesseret, så skal jeg se om jeg ikke lige kan finde et eksempel frem ...
Avatar billede phylox2 Nybegynder
21. september 2000 - 15:32 #10
Kan vi få en afslutning på dette spørgsmål?
Avatar billede phylox2 Nybegynder
24. september 2000 - 10:33 #11
Hallo?! Skal der ikke træffes en afgørelse så spørgsmålet kan blive lukket ?
Avatar billede lojmann Nybegynder
09. november 2000 - 18:38 #12