Avatar billede jarimark Nybegynder
04. oktober 2001 - 17:20 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Counter/tæller ved hjælp af database?

Jeg har før oprettet et spørgsmål (http://www.eksperten.dk/spm/116311) om at selv at lave en counter/tæller ved hjælp af en database, men det var ikke umildbart muligt at få et svar. Måske fordi det var den forkerte kategori.

Anyway jeg vil gerne lave en counter til min hjemmeside. Er der nogen der har en ide til hvordan dette kan laves?

/jarimark
Avatar billede logical Nybegynder
04. oktober 2001 - 19:52 #1
Det kommer an på din funktionalitet.

Dette er en counter siden sidste opdatering af siden (Eller server genstart):
<%! int counter = 0; %>

<%= counter++ %>
Avatar billede jarimark Nybegynder
04. oktober 2001 - 20:22 #2
Jeg tænkte på en permanent counter. En der tæller hver gang der kommer en ind på siden.
Avatar billede jarimark Nybegynder
04. oktober 2001 - 20:30 #3
Det var ikke så godt svaret fra mig :)

Det jeg mangler er en almindelig counter, som lægger en til for hver gang der kommer en ny ind på siden og derefter opdatere hvormange der har været på den... Altså når besøgende nummer 10 kommer står der 10 på siden. Forstår du hvad jeg mener?
Avatar billede logical Nybegynder
04. oktober 2001 - 20:36 #4
Yep, og du har formodentlig ikke kørt ovenstående lille stump.

Ved hver invokation incrementeres counteren (Jeg starter dog fra 0).

Data er dog ikke gemt i en database, og bliver reset hvergang du modificerer siden.
Avatar billede jarimark Nybegynder
04. oktober 2001 - 20:42 #5
Okay, men det er ikke helt godt nok. Lige præsic i dette tilfælde skal jeg bruge en der ikke er påvirket af om jeg opdatere siden eller andet. Det var derfor jeg tænkte på at bruge en database...
Avatar billede logical Nybegynder
04. oktober 2001 - 21:27 #6
Nå, spøg til side.

Den bedste måde er at lave en helt normal javaklasse, som du kalder f.eks. Counter, som har en metode:
public int hit() , som incrementerer og gemmer tilstand i database, og returnerer ny værdi.
Så kan du bruge den i jsp som:
<jsp:useBean id=\"counter\" class=\"Counter\" scope=\"application\" />

<h1>Denne side besøgt <%= counter.hit() %> gange</h1>
Avatar billede jarimark Nybegynder
04. oktober 2001 - 21:31 #7
Det lyder rigtigt godt, men som du sikkert allerede har gættet er jeg ikke just expert, men nærmere nybegynder...
Så hvordan laver jeg denne javaclass?
Avatar billede jarimark Nybegynder
04. oktober 2001 - 22:04 #8
Det er sikkert ikke så lige til kunne jeg forstille mig. Hvis du ikke har så meget tid, ville bare en start, en lille intro i det, være til yderste stor hjælp. Jeg kan sikkert finde ud af en del af det selv (man kan da håbe :) )

Håber ikke jeg er for krævende...

/jarimark
Avatar billede tiller Nybegynder
05. oktober 2001 - 00:49 #9
Du har også en anden mulighed hvor du kun arbejder direkte med databasen. Det er så dit design der afgør hvad du bedst kan lide...

Eksempel:
Du opretter en tabel i din database som hedder taeller og med en \"int\" variabel kallet \"tael\", og hvor du indsætter en startværdi til at være f. eks 1 (men kan også være 113234). Øverst på din web-side tilgår du så din database hvor du add\'er 1 til den nuværende værdi i variablen tael i databasen. Dette ville være den nemmeste \"hovsa\"-løsning af dem alle at implementere.

Håber du kan bruge dette.....

/tiller
Avatar billede disky Nybegynder
05. oktober 2001 - 08:45 #10
Hejsa

Du laver en tabel i en database lad os kalde den counter. I den tabel har du bare 2 kolonner et ID og en count værdi.

Så laver du en bean, som henter værdien i database og updaterer den med 1.

På en JSP side kalder du så den bean, som returnerer værdien og samtidigt tæller 1 op.

Hvis du så gerne vil have en grafisk tæller skal du lave en servlet der generere et stykke grafik til dig. Jeg har et eksempel hvis du gerne vil have det.
Avatar billede jarimark Nybegynder
05. oktober 2001 - 19:53 #11
Jeg forstår hvad i mener, og det er det jeg gerne vil lave, men da jeg ikke er så god til det mangler jeg lidt en egentlig løsning, eller et forslag til hvordan jeg laver denne \"bean\"...

Jeg er som sagt stadig i en fase hvor jeg prøver at lære hvordan disse jsp sider fungerer....
Avatar billede disky Nybegynder
24. oktober 2001 - 21:36 #12
jarimark: kan du også lukke dette spørgsmål
Avatar billede jarimark Nybegynder
03. november 2001 - 20:37 #13
Undskyld til dem der gerne vil have dette spørgsmål lukket, men jeg har af personlige årsager ikke kunne komme på og få lukket dette spørgsmål. Desværre har jeg heller ikke fået det til at virke endnu, så jeg kan egentlig ikke acceptere svarende...

Jeg ved stadig intet om hvordan jeg skal lave denne bean...
Avatar billede disky Nybegynder
05. november 2001 - 09:10 #14
okay.

lav en database tabel med  en tabel som har en record. Der indeholder tælleren.

I din bean har du sæ en metode, lad os kalde den Count1()

Denne metode updaterer værdien i basen med 1 og returnerer den nye værdi.

Denne værdi viser du så på din JSP side.

Så har du en counter.
Avatar billede jarimark Nybegynder
06. december 2001 - 09:41 #15
Hmm, mit problem ligger i mit manglende kendskab til hvaordan jeg laver en bean? kan du evt. vise et primtivt eksempel?
Avatar billede disky Nybegynder
06. december 2001 - 09:43 #16
en bean er bare en java klasse :)

Avatar billede jarimark Nybegynder
12. oktober 2002 - 14:29 #17
Hmm, hvorfor er denne aldrig blevet accepteret? Jeg mener bestemt at have accepteret den, sorry Disky