Avatar billede flpro Nybegynder
03. oktober 2001 - 13:19 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Fra digital til print

skal billder gemmes i smyg, når jeg vil udprinte billder?
Jeg har en række billeder der skal gå fra digital til almindelig parpir (i farver) Printeren er HP DeskJet 870Cxi
Avatar billede Beach Mester
03. oktober 2001 - 13:24 #1
Du skal altid hvis du har muligheden printe ud i CMYK når du printer og RGB når du skal bruge billederne på en skærm!

//Beach
Avatar billede Beach Mester
03. oktober 2001 - 13:28 #2
Du kan da også lige få den tekniske forklaring fra Photoshop:

The CMYK model is based on the light-absorbing quality of ink printed on paper. As white light strikes translucent inks, part of the spectrum is absorbed and part is reflected back to your eyes.

In theory, pure cyan (C), magenta (M), and yellow (Y) pigments should combine to absorb all color and produce black. For this reason these colors are called subtractive colors. Because all printing inks contain some impurities, these three inks actually produce a muddy brown and must be combined with black (K) ink to produce a true black. (K is used instead of B to avoid confusion with blue.) Combining these inks to reproduce color is called four-color process printing.

The subtractive (CMY) and additive (RGB) colors are complementary colors. Each pair of subtractive colors creates an additive color, and vice versa.

//Beach
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
03. oktober 2001 - 14:58 #3
Her er jeg godt nok ikke enig med \'beach\' - for hvis du skal printe til en normal inkjetprinter - som du jo skal - skal jobbet helst sendes i RGB.

Grunden er den at printerens driver omsætter det til de farver printeren har indbygget, godt nok CMYK, men hvis du sender det i CMYK, konvereter printeren driver det først til RGB og derefter tilbage til den egen CMYK.

Hvis din printerdriver derimod tillader de at \'gå direkte\' ja, så er det selvfølgelig en fordel for styring af farverne. Det er dog meget bedre at lave en rigtig god ICC-profil til din printerdriver.
Avatar billede motte Nybegynder
05. oktober 2001 - 07:21 #4
Jeg kan kun give fotograf ret... farverummet (antal farver) i RGB er langt større end i CMYK og de fleste inkjet printere har faktisk et større farverum end CMYK - altså en blanding af de to, så du vil få flest mulige farver ved at printe det som RGB. Du skal dog huske at det skal være CMYK hvis det skal trykkes!!
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
05. oktober 2001 - 09:15 #5
Jeg kender ikke specifik omtalte printer - men forestil dig en printer med 6 farver - som mange fra Epson - her vil det gå helt galt hvis du sender jobbet til printeren i CMYK.
Avatar billede flpro Nybegynder
10. oktober 2001 - 12:13 #6
Jeg går ud fra at fotoraf har ret siden du ikke taget til gænmægle beach
Avatar billede Beach Mester
10. oktober 2001 - 14:14 #7
>>>flpro
Nej, jeg vil ikke give fotograf ret, men gad ikke at starte en stor diskution op.
Kan kun holde mig til hvad der står i verdens mest brugte billedbehandlingsprogram og forøvrigt hvordan man printer ud i en af Københavns absolut største trykkeriforretninger nemlig Verster Kopi.

//Beach
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
10. oktober 2001 - 14:38 #8
>>> beach - du har ret lad os ikke starte den store diskussion - men der er forskel på hvorledes Vester Kopi køre ud, og hvorledes der \'flpro\' kører ud på sin printer - det er vi da vist enig om?
Avatar billede Beach Mester
10. oktober 2001 - 15:15 #9
>>>fotograf
Ved ikke rigtigt om den holder. Ham jeg kender der inde (Nørregade) sad bla. og passede en printer i stil med hp designjet 5000ps/60 men bare i en noget større udgave. Dette er faktisk en ganske almindelig blækprinter hvor det hele bare er i nogle andre størrelser end det der bliver brugt hjemme foran underholdningsmaskinen. (bla. 10L blækpatroner!!!)
Og selv om dyret var noget mere avancerede er selve teknologien bag systemet nøjagtigt det samme som hjemmeprinteren med nogle blækprikker der bliver afsat på et medie.

Jeg har lige haft ham i røret for at høre om det var mig der var galt på den, men han siger at man ALTID bruger CMYG når der printes dog med den undtagelse at nogle meget meget få printere havde lavet et eller andet sublemetins et eller andet så man kunne printe RGB fra Powerpoint! Ved egentlig ikke hvad fanden han mener med det, men han ved hvad han snakker om (han lever af det!).
Så uanset om det er laserprint eller blækprint så skal man bruge CMYG for at kunne styre farverne præcist!

Så.... Nej vi skal ikke starte en lille krig her, jeg kan jo kun forholde mig til hvad bla. Photoshop og de proffesionelle siger om både amatør og prof. -print:-)

//Beach
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
10. oktober 2001 - 15:27 #10
...jeg er prof. - og underviser kollegaer