Avatar billede elnino Nybegynder
27. september 2001 - 17:00 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Opdaterings modul

Jeg har rodet lidt med XML og solgt en løsning baseret på XML. Som det ser ud nu, skal han manuelt ind o kopiere noget af det foregående XML kode for at oprette et nyt chield

Nu spørg kunden mig om jeg ikke kan lave et opdaterings modul så han bare skal skrive det nødvendige info ind i nogle tekstfileds. Ham jeg arbejder sammen med programmere i PHP...

Det er vel muligt men er der nogle kloge hovder der kna hjælpe mig med at komme igang i sende mig i den rigtige retning?

Elnino
Avatar billede dgivoni Nybegynder
27. september 2001 - 18:11 #1
Det er faktisk ikke så svært, men afhænger lidt af hvilken parser du har installeret på serveren.
Med PHP er I givetvis ikke Microsoft-fans, men da det er den løsning jeg har erfaring med, vil jeg lige beskrive overordnet hvordan det foregår. Principperne må være ca. de samme...
Brugerens input submittes via en form til en script-side. Denne scriptside åbner så det XML-objekt, som skal opdateres (f.eks. som DOM, Document Object Model). Og så eksisterer der en hel række af metoder til at tilføje, ændre og slette information. DOM er at opfatte som en træstruktur af information. Man bevæger sig i træet frem eller tilbage (som i et recordsæt), men man kan også gå op eller ned, dvs. spørge efter \'ancestor\' eller \'child\'. Ved hver knude (node) i træet kan der ændres/tilføjes data/tekst og attributter.
Så skal du bare bevæge dig det rigtige sted hen i træet, foretage ændringerne, og til sidst gemme objektet igen, og så det er opdateret.
Avatar billede elnino Nybegynder
27. september 2001 - 18:14 #2
Det lyder jo fornuftig nok...
Har du nogen links der forklare det lidt nærmere inden du får poientene...?
Avatar billede elnino Nybegynder
27. september 2001 - 18:17 #3
DVS at man programere hvor og hvordan xml\'en skal opdateres i DOM\'en???? Gør man det i XML. Så det er ikke phpen der siger hvordan der skal opdateres??

Håber du gorstår...
Avatar billede dgivoni Nybegynder
27. september 2001 - 18:28 #4
- http://www.oasis-open.org/cover/dom.html - lidt intro og en masse referencer
- http://www.webcoder.com/howto/15/ - en visuel tutorial...
- http://hotwired.lycos.com/webmonkey/html/97/32/index1a.html - mere forklaring...
og så det bedste referencested jeg kender:
- http://www.devguru.com/Technologies/xmldom/quickref/xmldom_intro.html - de har også referencer til en masse andre sprog (bl.a. XSLT)
Avatar billede dgivoni Nybegynder
27. september 2001 - 18:30 #5
det er i PHP\'en det sker (nu har jeg jo så brug ASP). Men du opretter en variabel af typen objekt eller DOM. Og så indlæser du det XML-dokument i den variabel. Når du har variablen/objektet kan du kalde en masse metoder til at ændre det. Og til sidst kalder du en gemmemetode, så ændringerne bliver husket.
Avatar billede dgivoni Nybegynder
27. september 2001 - 18:32 #6
i øvrigt et lille sidespørgsmål... var det kunden selv, der bad om at få en XML-løsning? Jeg er bare interesseret i, hvor udbredt kendskabet er blandt folk, der køber webløsninger...
Avatar billede elnino Nybegynder
27. september 2001 - 19:12 #7
Tak for hjælpen...
Nej det var det ikke, det var hvores forslag for det gjorde det hele lidt nemmere, så jo, det var os derforslog. Han hade godt hørt om det da vi nævnte det, men det var også der måtte forklare hvad man brugte det til....

Elnino