Avatar billede cbrob Nybegynder
04. februar 2000 - 11:33 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Trusted domains

Efter årsskiftet har vi haft problemer mellem vores trusted domains. Når man via Andre Computere, Hele Netværket browser sig til det aktuelle domæne, får jeg følgende fejl, når jeg dobbeltklikker på ikonet:

"Der er ikke adgang til ... Computer eller sharenavnet blev ikke fundet. Kontroller at du skrev det korrekt og prøv igen"

Begge domæner kører med en NetFinity 5000, NTServer 4.0 SP 5. Trusten har fungeret før nytår.

Når jeg sidder ved en maskine i det ene domæne, kan jeg sagtens logge på serveren i det andet domæne og derefter browse mig rundt på serveren.

Problemet er altså, at jeg ikke kan browse mig ind på det andet domæne uden at være logget på der.

Er der nogen som har forslag til fejlsøgning ?
Avatar billede rangel Nybegynder
04. februar 2000 - 22:12 #1
Har I et segmenteret netværk, d.v.s router I imellem de forskellige domæner.
Jeg har før haft et lignende problem, det viste sig det var et opsætningsproblem på routerne
Avatar billede sjensen Nybegynder
05. februar 2000 - 00:41 #2
Umiddelbart lyder det som om trust-relationship opsætningen er knækket. Jeg ville derfor først fjerne den på begge domains, og så sætte den op igen og se om ikke det afhjælper problemet.

Er det kun den ene vej problemet er eller gælder det begge veje ?
Hvis det kun er den ene vej så skal du helt sikkert checke trust-rel. opsætningen. Begge domains skal tillade det andet adgang. (hvis det skal være sådan, altså !)
Hvis det er begge veje ser det ud om om trust slet ikke virker og så skal du prøve at sætte det op igen.

Du skriver at det virkede før nytår men ikke efter. Bortset fra at årstallet nytårs aften skiftede til 2000, er der så andre ændringer I selv har foretaget ? Så som at ændre på tcp/ip numre, subnetmasks, gateways, routere, DNS navne o.s.v.

Check MS hjemmeside og læs bugfix for SP6a. Den har noget med år2000 at gøre og der kunne måske være en forklaring/løsning ! Muligvis løser den et problem vedr. noget hard- og software lige netop I bruger !

Er der noget andet hardware der i mellemtiden er udskiftet, eller noget andet hardware der har været problemer med siden årsskiftet ?

Du siger at du kan logge dig på den anden server og derefter browse rundt i det andet domæne. Er du oprettet som bruger i det netværk også (eller logger du dig bare på som adm på den pågældende server) ? Hvis det er tilfældet er det ikke trust-rel. du bruger til dette og derfor vil du altid have adgang.

Jeg håber at dette har givet dig nogle ideer og tanker til fejlsøgning og at du finder en løsning

sjensen
Avatar billede cbrob Nybegynder
07. februar 2000 - 08:58 #3
Hej Rangel

Ja, jeg har to cisco routere til at stå på hver side af en fast forbindelse. Kan ud huske, hvilken opsætning du var inde og pille ved ?

Det ene domæne (hvor jeg selv sidder) ligger i Århus og det trustede domæne, som jeg ikke længere kan se ligger i Odense. Det er ved at være lidt trivielt at køre frem og tilbage ved det mindste lille problem. Panik :-((.

Til Sjensen:
Fejlen på trusten gælder på begge veje. Der er ingen af os, som har været inde at ændre på nogle indstillinger på selve serveren. Vi kører kun SP5, idet vi kører Notes, der ikke harmonere så meget med SP6.

Jeg er lidt mere interesseret i Rangels forslag. Jeg tror jeg kan finde løsningen der.
Avatar billede rangel Nybegynder
07. februar 2000 - 20:15 #4
Hej cbrob

Problemet med segmenterede netværk er, at broadcasts ikke bliver routet.
Når du browser andre computere på et microsoft net, bruger du denne funktion. Det der skal sætte op i routeren er, at den skal lade disse broadcasts blive routet igennem til de forskellige segmenter. Men dette er ofte grunden til, at man vælger at segmentere sit net. Broadcasts udgør efterhånden en større og større belastning på et større net, så man vælger at isolere de dele af sit netværk, der ikke har mest brug for at se hinanden.

Denne segmentering betyder ikke, at du ikke kan bruge resourser fra et andet segment, du kan bare ikke browser dig frem til de resourser, men kun mounte dem når du kender den fulde sti dertil
Avatar billede cbrob Nybegynder
08. februar 2000 - 09:01 #5
Tak for hjælpen
Avatar billede cbrob Nybegynder
08. februar 2000 - 09:07 #6
Jeg ved ikke, hvad jeg har gjort, men hvorfor f.... kan jeg nu ikke afslutte dette spørgsmål ?

Den knap med Accepter er pist væk. Jeg har oplevet det samme ved et spørgsmål i katagorien Notes. Det er da bare død irriterende.

Sorry Rangel, men jeg kan altså ikke lige gennemskue, hvordan jeg får tildelt dig dine velfortjente point.
Avatar billede cbrob Nybegynder
08. februar 2000 - 09:11 #7
Test
Avatar billede chris Nybegynder
08. april 2000 - 14:58 #8
Det er vel fordi at Rangel IKKE har svaret, men kun lagt det som en kommentar ?....bare et logisk gæt på hvorfor du ikke kan give ham points  ;-)
Avatar billede cbrob Nybegynder
17. april 2000 - 13:38 #9
Lydder meget rimeligt med din antagelse. Jeg acceptere derfor mit eget svar (selv om jeg godt ved, at det er noget lusket, man hvad f..... gør man ellers. Som ekstra kommentar skal dog siges, at Rangel kommentar var korrekt og vi nu har løst problemet.