Avatar billede tl Nybegynder
14. september 2001 - 10:01 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Netværk addresering.

På et fast ADSL IP abbonement, hvordan adresserer man udefra, en computer der befinder sig bagved en router.

XXX.XXX.XXX.XXX er den faste IP, og en mulighed er jo at sætte NAT tabeller op til at programmere routeren, men det kræver jo en del opsætning.

Kan man ikke sætte sin router op så den automatisk kan route udfra den addresse den modtager til en given computer på LAN siden.

Avatar billede dr.truti Nybegynder
14. september 2001 - 10:05 #1
Jeg har ikke så meget erfaring med dette men kan du ikke bare lave lidt Port sjov ???

F.eks. XXX.XXX.XXX.XXX:7777

Avatar billede struds Nybegynder
14. september 2001 - 10:06 #2
Afhænger af routeren. CISCO667 f.eks. kan opsættes til at videresende alle pakker til en bestemt ip på indersiden.
Avatar billede tl Nybegynder
14. september 2001 - 10:34 #3
jo det kunne jeg godt, men det kræver opsætning af min router-

Jeg ville gerne kunne adressere mine computere på mit lokalnet uden at skulle lave nogen opsætning på min router.. f.eks. ved at skrive

xxx.xxx.xxx.yyy eller lignende..

Men det kan man nok ikke..
Avatar billede handmade Nybegynder
14. september 2001 - 10:37 #4
Dette afhænger af hvilken udbyder/løsning du vælger.
Hos TDC er en del af deres løsninger udstyret med prækonfugureret IP forwarding. Med Cisco 677 løsningen fra WOL og CC kan man selv dirigere trafikken på de enkelte porte, POP3=110, WEB=80 FTP=21 osv. Dette er ret enkelt (På CC\'s supportside kan udregningerne af de forskellige routingmodeller foretages). Typisk vil routeren have en LAN IP på 192.168.1.1 - de andre maskiner i LAN tæller så op derfra - 192.168.1.2 osv.
Routeren får så besked på at føre fx al trafik på port 21(FTP) til 192.168.1.3 der fx kan køre en FTPserver
Avatar billede gertk Nybegynder
14. september 2001 - 10:37 #5
Avatar billede tl Nybegynder
14. september 2001 - 10:45 #6
Dette kræver jo opsætning af min router og det er netop det jeg ville undersøge om man kunne undgå.

Bruger et WOL abbonement.

Altså at man kan addressere en PC på Lan siden direkte uderfra routeren via en addresse.

f.eks. xxx.xxx.xxx.YYY eller lignende, hvor YYY er pc IP på lokalsiden.

Hvordan kan f.eks. programmer som ICQ finde hinanden uden at kende IP nr. på lokalsiden..

Det forstår jeg ikke.

Tak
T.
Avatar billede handmade Nybegynder
14. september 2001 - 10:54 #7
Hos WOL bliver al trafik fra routeren sendt til 192.168.1.2 pr. default.
På denne maskine må du så lægge evt. tjenester.
ICQ kan du bruge på alle maskiner i netværket, uden portforwarding, men der kan være problemer med at modtage filer via ICQ.
Du kan således sagtens undgå portforwarding, men må så leve med visse begrænsninger.
Hvis du ikke vil lave portforwarding, men er interesseret i teknikken bag det, vil jeg anbefale dig at læse www.paikin.dk  der giver en udtømmende forklaring på dette
Avatar billede tl Nybegynder
14. september 2001 - 10:58 #8
Det jeg ville lave var en P2P applikation, der kunne kontakte en anden klient.

Problemmet er IP adresseringen, hvordan identificerer man en klient unikt, der befinder sig bagved f.eks. en router.

Det må jo kunne lade sig gøre, da tjenester så som ICQ, Napster, etc. jo virker OK..

men how?
Avatar billede struds Nybegynder
14. september 2001 - 11:05 #9
Det kan du ikke med den løsning du har i dag.
Det er muligt at få tilknyttet flere IP-adresser til din forbindelse, som så kan bruges til at identificere de enkelte maskiner.

Al komunikation igennem routeren, der ikke er opsat entries i NAT-tabellen for (eller benytter default NAT) skal initieres fra din maskine og ud gennem routeren for at virke.
Avatar billede handmade Nybegynder
14. september 2001 - 11:05 #10
I dette tilfælde skal du lave portforwarding.
ICQ virker, som nævnt, ikke perfekt;filer kan ikke modtages uden portforwarding mens alm. kommunikation funker udmærket. Dette skyldes de porte ICQ anvender. CC har en anvisning på hvilke porte der skal åbnes i routeren hvis filer også skal kunne modtages på andre LAN-IP end default.
Bedre kan jeg ikke forklare det. Det drejer sig både om at åbne porte i routeren og forwarde disse til den rigtige LAN-IP...
Avatar billede tl Nybegynder
14. september 2001 - 11:19 #11
Hvis jeg nu starter kommunikationen fra min maskine på LAn siden, hvordan ved den modtager jeg kontakter hvilken IP den skal svare tilbage på.??

det svarer jo til at klienten er identificeret på lan siden.

Avatar billede dr.truti Nybegynder
14. september 2001 - 14:41 #12
Ellers kunne man installere et program den kunne styre at routeren kun snakede med et IP af gange... jeg ved godt at ethernet er bygget op om at kun en kan snakke men det dækker ikke router\'en....