Avatar billede pelkjaer Nybegynder
11. september 2001 - 10:57 Der er 48 kommentarer og
3 løsninger

Hjælp - haster

Hej eksperter.

Jeg starter lige med at fortælle hele historien.
Sagen er den at jeg har en Amitech model 816E.

Den er ca. halvandet år gammel og jeg har luksusforsikring på den.
Så fik den den et strømsvigt og kortsluttede...ved ikke hvorfor..

Derefter smed jeg den til rep hos Merlin og først den anden dag (36 dage senere) fik jeg den igen. Dårlig service. Merlin fortæller at det har kostet en formue at reperare den (kun hardisk og kabinet er ikke udskiftet) så jeg spørger hvorfor jeg ikke bare har fået en ny maskine hvis den var så skadet. Men nej, det er imod reglerne.

Nå, men jeg kigger lidt på hvad de har lavet. For det første har de smadret gevindet i kabinettet, så overdelen sad nærmest løst på da jeg fik den igen. For det andet har de sat en forkert strømforsyning i den. Min skærm skal nemlig ha\' strøm fra PC\'en, men det er ikke muligt med den nye strømforsyning. Så jeg måtte ud og købe et nyt strømkabel, så skærmen også kunne tændes!

Oven i hatten kører PC\'en nu overdrevet langsomt..så jeg beslutter her til morgen at formattere (da harddisken jo er den samme som før rep.).
Men floppydrevet virker ikke! Hvad gør jeg ved det?

Jeg er ikke meget for at smide lortet op igen (tog jo 36 dage sidst)..

Gode råd??
Avatar billede a_hyltoft Nybegynder
11. september 2001 - 11:03 #1
alså du kunne jo klage til forbrugerstyrelsen. Virksomheder har som oftes meget respekt for dem. Men dette tager også meget lang tid. Men eneste alternativ er at gå ned og skælde dem ud og sige de skal skynde sig.
Avatar billede retaxes Nybegynder
11. september 2001 - 11:04 #2
Luksusforsikringen er vel det man kaldet for en udvidet forsikring og den er ikke en pind værd, blot en måde at plukke folk på!

Du må gå den igennem, bios står nok ikke optimalt mere.

Se navnlig efter om Cachen er sat til Enabled.

Hvilken biosmærke er det, Award eller Ami eller noget tredie+
Avatar billede a_hyltoft Nybegynder
11. september 2001 - 11:04 #3
jeg har meget stor erfaring med dette har problem med en comp. selv. og er i en ligende situation.
Avatar billede pelkjaer Nybegynder
11. september 2001 - 11:05 #4
det er noget amibios.

Kan de ikke ha\' glemt at slutte floppydrevet til?
Avatar billede nordicwolf Nybegynder
11. september 2001 - 11:05 #5
Tilbage til Merlin og advar dem om at Ekstrabladet hænger dem til tørre ;-)
Nej gå virkelig til sagen det er jo dig der har bøvlet. Jeg ville ikke overhovedet modtage noget der kun halvt var iorden.
Da du også har betalt for en forsikring er det da ikke for meget at forlange at maskinen virker som den gjorde da du købte den, og hvad de har skiftet eller ikke skiftet kommer da ikke dig ved, du har jo en forsikring.
Avatar billede kludedukken Nybegynder
11. september 2001 - 11:08 #6
Jeg ville nu, trods besværet, blive ved med at smide den tilbage i hovedet på dem !
Især da du nævner at kabinettet nu er \"ødelagt\", det er da også noget der mpå stå på deres regning.

Måske det også var en idé at tjekke om din aktuelle hardware stemmer overens med det der egentlig skal være i maskinen. !?
Avatar billede retaxes Nybegynder
11. september 2001 - 11:08 #7
Du kan kontrollere om floppy drever er sat til når pc booter, hold øje med lampen på floppyen, den skal blinke kortvarigt.
Har diu en bootdiskette kan du også bruge den, sørg for at maskinen starter på A: før C: CD-ROM!
Avatar billede pelkjaer Nybegynder
11. september 2001 - 11:12 #8
Jeg er ikke meget for at give Merlin den igen. De er så overdrevet langsomme. Når du spørger om hvordan det går med reperationen, siger de blot at de vil undersøge det, og ringe tilbage - hvilket aldrig sker.

Kan I ikke hjælpe med at få floppydrevet til at virke? Jeg må indrømme at jeg snart er så træt af den PC, at jeg overvejer at købe en ny - eller ihvert fald opgradere den.
Avatar billede pelkjaer Nybegynder
11. september 2001 - 11:14 #9
Der er lys i lampen på floppydrevet konstant. Men hvis jeg sætter en disk i og genstarter, søger den blot efter \"boot from floppy\" - men der sker intet!
Avatar billede retaxes Nybegynder
11. september 2001 - 11:14 #10
Har du prøvet mine forslag.
Du kan vel skille den ad og kontrollere at kablerne sidder fast!
Avatar billede retaxes Nybegynder
11. september 2001 - 11:14 #11
Så er kablet vendt forkert, eller også er det defekt!
Avatar billede pelkjaer Nybegynder
11. september 2001 - 11:16 #12
OK. Jeg smutter i 5 min. og tjekker efter.
Avatar billede nordicwolf Nybegynder
11. september 2001 - 11:16 #13
Dette var så det der gjorde at jeg bestemt ikke handler hos Merlin og World Electronics, det er en flokj amatører, der høre til i en kolonial afdeling i den lokale brugsforening, hvor de skal stable ærter indtil helvede fryser til.
Pyyh og tak.
Avatar billede retaxes Nybegynder
11. september 2001 - 11:19 #14
Fandt du fejlen?
Avatar billede retaxes Nybegynder
11. september 2001 - 11:21 #15
Klag alligevel og skræm dem ved at skrive til Ekstra bladet og forbrugerklagenævnet, så hjælper du også andre der får den behandling hos Merlin!
Avatar billede pelkjaer Nybegynder
11. september 2001 - 11:35 #16
Okay. Jeg går ud fra at det brede tynde stik som passer ned i bundkortet er strøm. Den var ikke sat til. Jeg satte det til (vendte det skam rigtigt), men ingen forskel.

Inde i bios står floppydrevet til primary boot, så det er vel heller ikke der fejlen er.

Hvad nu?
Avatar billede pelkjaer Nybegynder
11. september 2001 - 11:41 #17
Anyone?
Avatar billede retaxes Nybegynder
11. september 2001 - 11:43 #18
Det brede bånd med 5 stik på er floppy signalkablet, på floppydrevet sidder der som regel et lille firebenet stik fra strømforsyningen, check at den sidder rigtigt!

Stikket der sidder længst væk fra de 4 andre er til bundkortet, det farvede bånd skal vende mod ben1 på stikket i bundkortet.
Det stik der sidder i den anden ende af det brede bånd skal sidde på floppyen, her skal den farvede ledning ligeledes sidde på ben1 på floppydrevet!
Avatar billede retaxes Nybegynder
11. september 2001 - 11:45 #19
Du skal se meget nøje efter ben1, det er ikke altid at man kan se der på floppyen, normalt skal den farvede ledning på det brede bånd vende nærmest til strømstikket!
Avatar billede retaxes Nybegynder
11. september 2001 - 11:47 #20
Har du været meget på nakken af Merlin, ringet i tide og utide, så kunne det ligne en hævnaktion fra en lille snottet fyr der vover at kalde sig for tekniker!
Avatar billede pelkjaer Nybegynder
11. september 2001 - 11:51 #21
Okay, der er to ledninger der kommer ud fra floppydrevet. Et med diverse farver på kablerne, som går til CD-rom drevet, og derfra videre til strømforsyningen.

Det næste er et bredt gråt bånd, som jeg har sat i bundkortet, - i den eneste \"stikkontakt\" der var ledig.

Korrekt?
Avatar billede pelkjaer Nybegynder
11. september 2001 - 11:53 #22
Den farvede ledning peger samme vej som de andre nede i bundkortet.

Og ja, jeg har været meget på nakken af Merlin, men PC\'en bliver jo lavet på et værksted på fyn, og dem har jeg kun ringet direkte til 2 gange.
Avatar billede pelkjaer Nybegynder
11. september 2001 - 11:54 #23
Den farvede ledning vender nærmest strømstikket på floppydrevet også!
Avatar billede pelkjaer Nybegynder
11. september 2001 - 12:02 #24
Hvad nåede vi frem til? Er der andet jeg kan prøve, eller er det retur med lortet?
Avatar billede retaxes Nybegynder
11. september 2001 - 12:11 #25
Undskyld, jeg var lige optaget!

kl. 11:51:10 / Ja, korrekt
kl. 11:53:23 / også rigtigt vendt, ok
ligeledes også vent rigtigt, men, men, på nogle floppyer skal den farvede ldning på det brede bånd til floppyen vende væk fra strømstikket, en fejl der har kostet mange floppydrev livet.
Lyser den konstant kan du prøve at vende netop denne ledning!
Avatar billede pelkjaer Nybegynder
11. september 2001 - 12:15 #26
Prøver det lige!
Avatar billede pelkjaer Nybegynder
11. september 2001 - 12:22 #27
Har prøvet at vende kablet op i floppydrevet - nede i bundkortet kan det kun vende én vej.

Hjalp ikke.

En anden underlig detalje ved PC\'en jeg har glemt at nævne, er at MS systemoplysninger starter hvergang ved opstart!
Avatar billede makse Nybegynder
11. september 2001 - 12:24 #28
\"kører PC\'en nu overdrevet langsomt\"
Har du set efter, at det er den rigtige type CPU og ram-mængde, der sidder i computeren?
Sammenlign evt. med http://www.amitech.dk/support/infonet/m816e.asp
Avatar billede retaxes Nybegynder
11. september 2001 - 12:25 #29
Øh, MS systemoplysninger, hvad er det?
Starter den ikke med at tælle ram op f.eks.
Kan du overhovedet komme ind i windows, eller stopper den med C:\\ altså det man kalder en DOS prompt?

Da du vendte kablet hvad gjorde floppylampen så?
Avatar billede pelkjaer Nybegynder
11. september 2001 - 12:40 #30
Makse>> Nu jeg ser efter er lydkortet ikke det samme som det gamle (begge noget ukorant lort - men jeg har et andet som jeg før har sat i istedet og det er også planen igen). DVD drevet er da heller ikke Hitachi nu, men NEC!

Ellers ser det ud til at være rigtigt nok - men hvor kan jeg tjekke processoren?

retaxes>>programmer-->tilbehør--->systemværktøjer--->systemoplysninger.

Jeg kan sagtens køre windows osv. Jeg er på nettet med maskinen nu!
Lampen lyser stadigt. Måske skal den lyse hele tiden da det er ret svagt, jeg ved det ikke!
Avatar billede pelkjaer Nybegynder
11. september 2001 - 12:40 #31
Men nu da flere ting ikke er originale, har jeg tænkt mig at ta\' affære. Jeg tvivler på at det DVD drev de har sat i er kodefrit.
Avatar billede makse Nybegynder
11. september 2001 - 12:45 #32
Hent det her program. http://www.tweakup.dk/filelib/chipset/aida32.zip
Det kan fortælle dig alt hvad du vil vide om din PC, næsten da. :)
Avatar billede retaxes Nybegynder
11. september 2001 - 12:53 #33
pelkjaer> Det ser værre ud end du først antog, de har sq nok plugget det bedste ud og brugt diverse enheder til eget formål!

Floppy lampen skal kun lyse når den bliver aktiveret, den er nok alligevel defekt!
Avatar billede pelkjaer Nybegynder
11. september 2001 - 12:58 #34
Hmm..Lort!

Men processoren er OK celeron 500A

Grafikkortet er jeg lidt i tvivl om, men jeg tror det er rigtigt nok.

Ser ud til at jeg må ha\' fat i telefonen!
Avatar billede pelkjaer Nybegynder
11. september 2001 - 13:00 #35
Hvad fanden skete der med pointfordelingen??

Jeg gav 5 + 5 og 20 til retaxes!
Avatar billede retaxes Nybegynder
11. september 2001 - 13:04 #36
Der er ikke andet at gøre, surt show og længe siden jeg har noget lignende. Jeg er selv gammel TV/radio tekniker, men det var en helt anden behandling mine kunder fik, ellers havde jeg ikke overlevet i den branche ;o)

Jeg siger tak for pointene ;o)

www.fotx.net/retaxes
Avatar billede retaxes Nybegynder
11. september 2001 - 13:05 #37
Den har selv regnet og divideret ;o)
Det er bare iorden!
Avatar billede pelkjaer Nybegynder
11. september 2001 - 13:05 #38
Og jeg siger tak for hjælpen :-)
Avatar billede pelkjaer Nybegynder
11. september 2001 - 13:18 #39
Hmm..

Har lige talt med Merlin i Slagelse.

De siger at jeg ikke kan forvente at det er de samme dele som kommer i, blot noget tilsvarende.
Kan det være rigtigt? Især når mit gamle dvddrev var kodefrit (tvivler på at det nye er).

Endvidere er det eneste de kan gøre er at sende den ind på ny.

Avatar billede pelkjaer Nybegynder
11. september 2001 - 13:20 #40
Og hvordan kan jeg som forbruger være sikker på at det virkelig er noget tilsvarende?
Avatar billede retaxes Nybegynder
11. september 2001 - 13:29 #41
Mht. hvad Merlin siger, så er det ikke tilladt at tage dele ud der ikke fejler noget, og du kan forlange at få de udskiftede stumper tilbage!
Avatar billede pelkjaer Nybegynder
11. september 2001 - 13:32 #42
De har da sikkert været i stykker, eller tror du de snylter mig?
Avatar billede retaxes Nybegynder
11. september 2001 - 18:02 #43
Så er jeg på banen igen, jeg mistede forbindelsen til Cybercity kort efter det sidste jeg sendte.

Jeg har så ligget og rodet med min router, ringet til cybercity, men så kom forbindelsen igen ved 5 tiden.

Jeg kan ikke se hvorfor så mange skulle være defekte medmindre der har været tale om et lynnedslag!
Avatar billede pelkjaer Nybegynder
11. september 2001 - 18:31 #44
Jeg har ikke desto mindre fået en liste over ting der er udskiftet - og det eneste der ikke er udskiftet er harddisk og kabinet.

Skal siges at PC\'en døde efter strømsvigt.
Avatar billede pelkjaer Nybegynder
11. september 2001 - 18:33 #45
Det irriterer mig bare at DVD drevet ikke er kodefrit ligesom det gamle (har undersøgt det) - det er godt nok dobbelt så hurtigt, men jeg har ikke meget lyst til selv at skifte firmware i det.

Og når de alligevel bare hare putte \"tilsvarende\" dele i maskinen, hvorfor f... skal det så tage 36 dage?
Avatar billede retaxes Nybegynder
11. september 2001 - 19:29 #46
De rider ikke samme dag de sadler, den første uge står computeren på en hylde, næste uge går med at planlægge rep., tredie uge går de i gang med at udskifte en del om dagen, den sidste tid står den igen på hylden og venter!!

I sidste ende skal det nok vise sig at det kun var hovedsikringen i strømforsyningen der var gået pga. overspædning på lysnettet!

Du har fået en liste siger du, ja papir er som bekendt tålmodigt!

Men er det så slemt at indstalllere Firmware til din DVD?
Avatar billede pelkjaer Nybegynder
12. september 2001 - 08:58 #47
Har smadret en kammerat\'s engang *lol*...
Avatar billede retaxes Nybegynder
12. september 2001 - 10:33 #48
Aha, så er du ikke den eneste der kan ødelægge noget ;o)
Avatar billede pelkjaer Nybegynder
12. september 2001 - 10:37 #49
Det ender med at jeg skal op med PC\'en idag, og så sender de den igen - denne gang som hasteting. De lover at det ikke tager mere en 4 dage. Men lad os nu se!
Avatar billede retaxes Nybegynder
12. september 2001 - 10:39 #50
Det er jo sikkert en NVRAM der sidder i DVD´en, og jeg tror at man kan flashe den igen, så skulle der ske noget må man gentage flashingen.
Avatar billede pelkjaer Nybegynder
12. september 2001 - 10:43 #51
Jeg må håbe på det bedste :-)