Avatar billede zoom Praktikant
07. september 2001 - 20:07 Der er 29 kommentarer og
2 løsninger

Frames og site størrelse

Jeg har lavet et site med frames !
Jeg har lavet sitet til at passe på min egen skærmstørrelse 1024*768.
Når jeg nu ser hvordan det fremkommer på andre skærme ser det noget forkrøblet ud og ligner langt fra det jeg troede jeg fik lavet!!!
Jeg har derfor 3 spørgsmål.

1. Hvordan sikre jeg at min site vises i samme størrelse på alle skærmopløsninger når jeg nu bruger frames ? (her tænkes ikke på browsernes variation netscape/explore)
2.Kan man \"låse\" sit site så det har samme størrelse på alle skærmstørrelser i f.eks explorer? Mit hopper og danser på mindre skærme og mine frames passer slet ikke.
3. Hvad dækker \"save frames as template\" over...forklar venligst hvad man forstår ved template?

25 point pr. svar

Zoom

Avatar billede jhol00 Nybegynder
07. september 2001 - 20:11 #1
Frames er efterhånden ved at være noget forældet - netop på grund af de problemer, du skitserer her...
1. Du kan kun sikre dig ved at benytte % i bredde og højde angivelser - i stedet for pixels. Hvis du ønsker, at det skal se godt ud på 800X600, bør du lave siten til det - det ødelægger ikke indtrykket på højere opløsninger.
Avatar billede jhol00 Nybegynder
07. september 2001 - 20:12 #2
2. Ja - du kan låse frames med tagen NORESIZE=\"1\", brug eventuelt også BORDERS=\"0\", så ser det pænere ud!
Avatar billede jhol00 Nybegynder
07. september 2001 - 20:13 #3
3. save frames as template??? Snakker vi om MS Frontpage, eller hvordan???
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
07. september 2001 - 20:29 #4
Save as Template er en Dreamweaver funktion der er en slags skitse. Hvis du vil lave 20 side med samme design, kan du altså bare nøjes med at hive designet ind og ændre lidt på resten efter behov.

Jeg mener bestemt frames har bestemt sin berettigelse - Dog kommer det lidt an på hvad formålet er. Anyway er den nemmeste metode at sikre at alle browsere centrerer din side korrekt netop at smide den i frames. Der er så andre problemer med f.eks at bookmarke den rigtige side, da det som regel vil være framsetfilen der står i adresselinien.

/Nikolaj
Avatar billede jhol00 Nybegynder
07. september 2001 - 20:31 #5
Det kan du da også sagtens gøre med tables!

Og så da især, hvis man er i dreamweaver!
Avatar billede zoom Praktikant
07. september 2001 - 20:32 #6
ad1. Hvad anbefaler du så istedet for frames hvis jeg gerne vil have sitet på midtén med et par cm luft ud til kanten rundt om ?
ad2. ok
ad3. Det er i Dreamviewer
Avatar billede jhol00 Nybegynder
07. september 2001 - 20:35 #7
Du kan sagtens bruge tables - her kan du angive en \"margen - eller måske helt have en celle, der giver \"luft\". For eksempel kan du lave en tabelcelle, hvor der er centrering i midten. Heri smider du så en anden tabel, der styrer menuer og indhold og det hele. Den vil altid stå i midten af den centrerede celle. Dermed ser det \"lige godt ud i alle opløsninger\". Måske det lyder kompliceret - men det er det ikke i Dreamweaver, hvis du vælger at benytte templates. Og gør endelig det!

Med templates sikrer du, at hvis du laver en lille ændring i dit originale design, så ordner dreamweaver alt det besværlige med at opdatere resten af siderne...

Var det ok?

Der er mere, hvor det kommer fra, hvis det skulle være!
Avatar billede zoom Praktikant
07. september 2001 - 20:39 #8
Nikolaj ! Jeg vil lave en site der er placeret i midten af skærmen ,altså med lidt kant uden om. Skal jeg bruge frames inden i en tabel for at sikre størrelsen forbliver den samme. For tabeller holder jo størrelsen uanset eller?
Avatar billede walla_fantomet Nybegynder
07. september 2001 - 20:41 #9
1) Teplates med mange tabeler viklet ind i hinanden på smarte måder er MEGET smartere og pænere end Frames, så f.eks. eksperten.dk.

2)
Se asp.aarhuskat-gym.dk (min side) og se efter disse kommentarere <!-- #BeginEditable \"content\" --><!-- #EndEditable -->
i source coden. Læs om Templates i Dreamweaver hjæp. I menuen Modify kan du se nogle ting man kan med templates!
Avatar billede zoom Praktikant
07. september 2001 - 20:43 #10
Mange tak for jeres svar ...Jeg vil notere mig jeres navne til en anden gang. I deler (næsten) points´ne

Zoom
Avatar billede walla_fantomet Nybegynder
07. september 2001 - 20:44 #11
Fuck det, serveren er blevet hacket igen!
Avatar billede zoom Praktikant
07. september 2001 - 20:45 #12
Hej walla
Jeg nåede at fordele point inden jeg så dit svar...men tak for dit bidrag ;-)
Zoom
Avatar billede jhol00 Nybegynder
07. september 2001 - 20:45 #13
thx, hvad mener walla_fantometmon?
Avatar billede walla_fantomet Nybegynder
07. september 2001 - 20:46 #14
Jeg mener at Templates og smart brug af tabeler er smatest, og at min den fucking ubrugelige skole server er blevet hacket igen! Jeg har dog redet det lidt nu!
Avatar billede jhol00 Nybegynder
07. september 2001 - 20:48 #15
Nå, ok - du lyder til at have styr på servere - kan du w2k Small Business server?
Avatar billede walla_fantomet Nybegynder
07. september 2001 - 20:49 #16
Nej
Avatar billede jhol00 Nybegynder
07. september 2001 - 20:52 #17
ØV
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
07. september 2001 - 21:01 #18
Jeg spiste lige så jeg ku ikke helt være med i diskussionen.

Tables kan være din løsning. Frames ligeså.

Frames er jo særdeles fordelagtigt hvis f.eks du har en side hvor kun dele skal opdateres. Din menu vil så kunne være statisk. Det sikrer en kortere loade tid og dermed et stor plus. En anden god ting ved frames er at hvis du vil centrere siden så kan Netscape også være med når der skal placeres layers.

Netscape skal nemlig have placeret sine layers absolut og dermed kan de ikke flyttes i forhold til f.eks skærmstørrelsen. Hvis så det er i frames tilpassen framen og punktet 0,0 vil så være det samme i inner-framen.

Tables er igen fine, men det kræver så at der ikke bliver brugt layers, der rykker sig i forhold til opløsningen.

/Nikolaj
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
07. september 2001 - 21:03 #19
Faktisk skal jeg ikke være en fortaler for frames, jeg har bare nævnt nogle fordele. Der er ligeså mange fordele ved rene tables sider. :-)

http://www.fotx.net/nikolajdu
Avatar billede jhol00 Nybegynder
07. september 2001 - 21:04 #20
Netscape sucks!

Især med tables - hvis der er baggrunde m.v. i cellerne...

Det med opdatering er egentlig ret ligemeget, idet de fleste elementer alligevel vil være cachede ganske lokalt!
Avatar billede walla_fantomet Nybegynder
07. september 2001 - 21:07 #21
Man kun også bare lade være med at bruge grafik (altså kun HTML), så er forskellen i loadtid stort set ligegyldig! Selv med en langsom forbindelse
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
07. september 2001 - 21:07 #22
Det kan godt være at Netscape ikke er den nemmeste browser at tilgå, men det er vel egentligt deres egen skyld. Hvis de ligesom MS havde sørget for at udviklingsprodukterne (F.eks Dreamweaver) havde tilpasset sig ligeså godt og fået distribueret sig bedre - så var det aldrig gået så skidt for dem.

Anyway er Netscape ikke sværere at lave sine sider til. Faktisk overholder de standarderne meget bedre. Microsoft har bare fået gennemtrumfet sine ting bedre.

/Nikolaj
Avatar billede jhol00 Nybegynder
07. september 2001 - 21:10 #23
okokok - jeg er nu af den anden overbevisning, men gider ikke lige starte en religionskrig...
Avatar billede walla_fantomet Nybegynder
07. september 2001 - 21:11 #24
Netscape 6.1 er stort set som IE 5, det vil sige at kun ældre versoner af netscape giver de problemer du har beskrevet! Højest 2% af brugerne får en lidt anden oplevelse af din side. En side med rene tabeler giver foresten ikke de stor problemer!
Avatar billede jhol00 Nybegynder
07. september 2001 - 21:12 #25
ja - det er rigtigt, at 6.x er væsentligt bedre end alle de andre - men hvor udbredt er den indtil videre??
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
07. september 2001 - 21:17 #26
Det er nu heller ikke fordi jeg selv bruger Netscape - Jeg laver dog mine sider til Netscape også.

Som walla er inde på så er jeg af den opfattelse at brgere af Opera, Netscape eller whatever er 100 gange bedre opdateret med deres browser end MS brugere er. F.eks kører jeg IE 5.0 - De funktioner der er kommet i 5.5 er ikke det værd endnu og slet ikke til fejlene er rettet. 6.0 tør jeg slet ikke installere, da jeg endnu ikke har hørt rigtigt gode rygter om den. Jo der er også fejl i NS.

Hvor udbred 6.0 - Tjaa officielt er den jo først lige kommet og skulle jo egentligt først være kommet med XP - Så meget mere end 3-5% tvivler jeg stærkt på. Det er for nørder lige nu. :-)

/Nikolaj
Avatar billede walla_fantomet Nybegynder
07. september 2001 - 21:17 #27
Den enste server jeg kan er IIS 4 og 5 (Og dermed noget af Win NT/2000)!
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
07. september 2001 - 21:18 #28
Jeg tænkte selvfølgelig på IE 6.0 - Kører selv både NS 4.73 og NS 6.0. Er ganske sikker på at Sidstnævnte er den mest udbredte. Som sagt pga. opdateringen fra folk.
Avatar billede walla_fantomet Nybegynder
07. september 2001 - 21:20 #29
Jeg kørere IE 6.0 og den er stort set som 5.0. Eneste forskel er at når man kørere musen over et billed kommer der en toolbar frem hvor man kan vælge at printe/e-maile/gemme billedet. De samme funktioner findes også i højre-kilks menuen!
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
07. september 2001 - 21:22 #30
Det lyder jo ikke af meget :-)
Avatar billede walla_fantomet Nybegynder
07. september 2001 - 21:23 #31
Præcis, men nu findes der jo en NS 6 så kan microsoft jo ikke være bagud derfor en IE 6, selvom der ikke er brug for det!!!!!!