Avatar billede juhl Nybegynder
06. september 2001 - 13:02 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Gruppering i Datagrid - hvordan?

Hejsa
Nogle der ved om det er muligt at GRUPPERE data i et Datagrid.

Ofte har man en række poster i en tabel/forespørgsel og binder dem til et datagrid, men vil samtidig gerne have dem grupperet efter værdien i et af felter.
Er der nogen der kan fortælle mig om - og i så fald hvordan - det kan lade sig gøre.

Her er et eksempel hvor jeg har grupperet poster fra en tabel - men på gammeldags maner i ASP 3.0
http://piip.edlund2.dk/champions-league/res.asp
(Her er datoen en del af hver enkelt post, men når den skifter, vil jeg indsætte en ekstra række)

Mvh, Jeppe Juhl
Avatar billede proboss Nybegynder
07. september 2001 - 23:20 #1
Prøv på dette link hvem ved
http://www.codejunkies.net/searchresults.aspx?criteria=datagrid

det kan være det kan bruges

//proboss
Avatar billede juhl Nybegynder
08. september 2001 - 12:36 #2
Der har jeg desværre været - og intet fundet. Måske kan det slet ikke lade sig gøre!
Avatar billede proboss Nybegynder
08. september 2001 - 14:01 #3
Jo mon ikke jeg har 17 andre link på min side prøv dem
http://www.solutions2all.dk/links.asp?catid=20&page=0

//proboss
Avatar billede juhl Nybegynder
09. september 2001 - 09:37 #4
Hej igen Proboss!
Nu er det ikke for at være næsvis - men jeg har faktisk forsøgt at støvsuge nettet for information om gruppering i datagrid. Langt de fleste af dine link har jeg været inde på - uden held.
Kender du et link hvor der rent faktisk står noget om gruppering i datagrid - så lad mig endelig høre om det - men at foreslå mig 37 links hvor de måske behandler emnet, kan jeg ikke bruge til noget - det er den måde jeg selv har søgt på!
/Juhl
Avatar billede pizzabar Nybegynder
31. oktober 2001 - 19:29 #5
Hej Jeppe,

Hvis du kan bruge en datalist i stedet kan du gøre noget i den her dur. Jeg har anvendt northwind databasen fra sql server i eksemplet.

Der her er min første post til eksperten og jeg er ikke helt sikker på hvad der sker med formateringen når jeg trykker på \"udfør\" ;-)

Jeg anvender \"onitemdatabound\" til at checke om datoen ændret i forhold til den sidste dato og hvis den er det, så viser jeg en label med den nye dato.

Anyway her er lidt kode :-)

med venlig hilsen

Tony Fabian

--- aspx ----

<form id=\"Form1\" method=\"post\" runat=\"server\">
            <asp:DataList id=\"DataList1\" runat=\"server\" onitemdatabound=\"DataList1_ItemDataBound\" borderwidth=\"1\" enableviewstate=\"False\" style=\"Z-INDEX: 101; LEFT: 0px; POSITION: absolute; TOP: 0px\">
                <itemtemplate>
                    <asp:label id=\"TitleLabel\" visible=\"False\" runat=\"server\"></asp:label>
                    OrderID:
                    <%# container.DataItem(\"OrderID\") %>
                </itemtemplate>
            </asp:DataList>
        </form>

---- code behind aspx.vb ----

Imports System.data
Imports System.Data.SqlClient

Public Class WebForm2
    Inherits System.Web.UI.Page
        Protected WithEvents DataList1 As System.Web.UI.WebControls.DataList
        Protected WithEvents DataGrid1 As System.Web.UI.WebControls.DataGrid

#Region \" Web Form Designer Generated Code \"

    \'This call is required by the Web Form Designer.
    <System.Diagnostics.DebuggerStepThrough()> Private Sub InitializeComponent()

    End Sub

    Private Sub Page_Init(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles MyBase.Init
        \'CODEGEN: This method call is required by the Web Form Designer
        \'Do not modify it using the code editor.
        InitializeComponent()
    End Sub

#End Region

Dim MyCurrentDate As DateTime = #1/1/1900#

    Private Sub Page_Load(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles MyBase.Load

        If Not Page.IsPostBack Then

                  Dim myConnection As SqlConnection
                  Dim myCommand As SqlCommand
                  Dim myReader As SqlDataReader
                  Dim mySQL As String
                  Dim myConnectionString As String

                  mySQL = \"Select OrderID, OrderDate from Orders order by orderdate\"
                  myConnectionString = \"server=localhost;uid=sa;pwd=;database=NorthWind\"

                  myConnection = New SqlConnection(myConnectionString)
                  myCommand = New SqlCommand(mySQL, myConnection)

                  myConnection.Open()
                  myReader = myCommand.ExecuteReader()
                  DataList1.DataSource = myReader
                  DataList1.DataBind()

        End If
    End Sub

    Public Sub DataList1_ItemDataBound(ByVal sender As System.Object, ByVal e As DataListItemEventArgs)

    If (e.Item.ItemType = ListItemType.Item Or e.Item.ItemType = ListItemType.AlternatingItem) Then
        Dim OrderDate As DateTime
        OrderDate = e.Item.DataItem(\"OrderDate\")

        If (DateDiff(DateInterval.Day, OrderDate, MyCurrentDate) <> 0) Then

            Dim SeperatorLabel As Label = CType(e.Item.FindControl(\"TitleLabel\"), Label)
            SeperatorLabel.Text = \"<span style=\'color:red\'>Ordre for: \" & OrderDate & \"</span><br>\"
            SeperatorLabel.Visible = True

            MyCurrentDate = OrderDate

        End If

    End Sub

End Class
Avatar billede juhl Nybegynder
17. november 2001 - 01:02 #6
Sikke et lækkert svar jeg fik der - præcis hvad jeg skulle bruge. COOL. Bare irriterende at det ikke lykkedes mig selv at komme op med den løsning. Tak for det - nu skal jeg bare se om jeg kan finde ud af hvordan jeg giver point (jeg er ny her)
Avatar billede juhl Nybegynder
17. november 2001 - 01:04 #7
Ahh Pizzabar - problemet var at du ikke svarede - men kun kommenterede - så kunne jeg ikke give dig point!