Avatar billede rene72 Nybegynder
05. september 2001 - 11:35 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Tcp/ip oprindelse?

Hvorfor er det lige Tcp/ip Protokollen som er blevet den udbredte idag?
Avatar billede karto Nybegynder
05. september 2001 - 11:39 #1
Hvorfor bruger vi VHS bånd til videoen?
Avatar billede poull Nybegynder
05. september 2001 - 11:41 #2
Tja den egner sig til brug over internettet da den er fejlsikret.

Det var jo den man brugte til det første spæde internet og så har det bare udviklet sig og man kan jo ikke lige skifte den på alverdens computere. (Det ville i hvert fald kræve lidt arbejde) :)
Avatar billede rene72 Nybegynder
05. september 2001 - 11:43 #3
Altså folkens, der har været andre lige så stor protokoller i starten. Intet uddybende i jeres svar
Avatar billede rene72 Nybegynder
05. september 2001 - 11:47 #4
Okay sidemanden vudere poull som bedste svar værsgo
Avatar billede poull Nybegynder
05. september 2001 - 11:55 #5
Øh det kan godt ske at jeg ikke burde have alle pointene for det svar og faktisk var det bare lidt en komentar.

Men hvorfor siger du at mit er det bedste svar og så tager pointene. (Jeg siger ikke at jeg behøver nogen, blot at jeg ikek helt forstår dig)
Avatar billede poull Nybegynder
05. september 2001 - 11:56 #6
rene72>> Tja jeg kender ikke så meget til andre protekoller, men jeg læste engang en hel bog om TCP/IP og deri sagde de at det var den der først blev brugt (var det af det amerikanske militær eller sådan noget) over større afstande. Og det var starten på Internettet.
Avatar billede karto Nybegynder
05. september 2001 - 12:11 #7
Grunden til at tcp/ip er god, er at den er de-centraliceret... dvs hvis et link går død, så tager pakkerne bare en anden vej.... f.eks. hvis dix\'ens (danish internet exchange) link ned til holland\'s ix går død, så finder tcp/ip protokollerne selv ud af det, og prøver en alternativ rute, det kunne f.eks. være at den røg en tur over sverige, så tyskland, og så holland...

Det er en af grundene til at TCP/IP er blevet populær... Ikke at det ikke kunne laves under andre protokoller... men sådan er det jo bare...
Avatar billede goulduck Nybegynder
05. september 2001 - 12:49 #8
TCP/IP er også \"gratis\" .. IPX \"ejes\" af Novell...

Har jeg i hvert falde fået sat mig i hovedet!
Avatar billede karto Nybegynder
05. september 2001 - 12:50 #9
IPX kan heller ikke bruges i større netværk. Det er den for dårlig til....
Avatar billede goulduck Nybegynder
05. september 2001 - 13:05 #10
Yep, ved det, det var bare endnu en grund til at TCP har fået større udbredelse.
Avatar billede burningice Nybegynder
05. september 2001 - 21:19 #11
nu må i huske på at TCP/IP dækker over en del protokoller, dog bruger de fleste TCP (Transmit Carrier Protocol) som transport.

Der er FTP, HTTP, SMTP, UDP, ICMP, PPTP er bare nogle stykker

Hvorfor den er blevet så udbredt, joo... det er der vist allerede blevet svaret på!

Nogle Links:

Hvad de forskellige porte bliver brugt til (husk på at du har omkring 65000 porte på en ip adresse) http://www.iana.org/assignments/port-numbers
Spec. på TCP protokollen http://www.ibiblio.org/pub/docs/rfc/rfc793.txt
Avatar billede karto Nybegynder
06. september 2001 - 10:03 #12
cyberfessor>> Nu skal du passe på at du ikke blander dem alt for meget sammen.
tcp, udp, imcp (... osv...) protokollerne er slet ikke det samme som ftp, http, smtp (...osv...) protokollerne.

tcp, udp og de andre er overlæggende protokoller og
ftp, http og de andre er underlæggende protokoller der køre over de overlæggende protokoller....

/Karto
Avatar billede burningice Nybegynder
06. september 2001 - 16:24 #13
karto>> det ved jeg godt...

jeg mener der findes 5 overliggende protokoller og en del underliggende

de 5 overlæggende protokoller er IP, TCP, UDP, ICMP og PPTP (er IPSEC egentlig med her??) mens de nderliggende, som der er blevet nævn flere gange er ftp, smtp, http, dhcp m.fl
Avatar billede skwat Praktikant
06. september 2001 - 16:32 #14
Dengang man i 60\'erne ville lave det vi idag kalder internet lavede man en ny protekol som hedder TCP/ip.

Alt det VRØVL folk ævler omkring at ftp er en anden protekol helt forkert
ftp dækker over tcp/ip port 21
http dækker over tcp/ip port 80
osv.(Det er dog ikke entydigt man kan godt ftp\'e på port 12345)

tcp er den ting man bruger når man opretter en forbindelse
udp er den ting man bruger når forbindelsen er oprettet.

Ideen med TCP/IP er at trafikken ikke skal en bestemt vej igennem netværket.
det giver nemlig nogle sikkerhedsmessige fordele.
Avatar billede skwat Praktikant
06. september 2001 - 16:35 #15
karto:> hvorfor kan IPX ikke bruges i større netværk?
Avatar billede burningice Nybegynder
06. september 2001 - 16:48 #16
skwat>> den kan ikke routes!
Avatar billede karto Nybegynder
06. september 2001 - 19:50 #17
skwat>> udp og tcp har overhovedet ikke noget med hinanden at gøre.
TCP bruges til at overføre data hvor tingene skal frem (f.eks. en web side), dvs den checkker at dataen kommer frem, og at den kommer i den rigtige rækkefølge. Og den lave en forbindelse mellem de to computere.

UDP bruges til at overføre data hvor det ikke er vigitgt at dataen kommer frem, og hvor den ikke behøver at komme i den rigtige rækkefølge (f.eks. et spil). Dvs. den smider bare dataen af sted, uden at checkke om det er kommet frem, eller om det er kommet i den rigtige rækkefølge. Og der bliver ikke lave nogen forbindelse mellem de to computere.

cyberfessor>> Ang. overlæggende protocoller.
De 5 protocoller er bare nogle få stykker af dem. Der er i teorien uendelig mange af dem, da det er frit for hver mand at lave sin egen. Det samme gælder for de underlæggende.
Avatar billede burningice Nybegynder
06. september 2001 - 21:29 #18
karto>> det er rigtig at der er uendelig mange, men i forbindelse generelt siger man at TCP/IP dækker over de fem