Avatar billede codemon Nybegynder
04. september 2001 - 14:47 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

JDBC til oracle

Jeg kan ikke få forbindelse til oracle med JDBC, jeg har prøvet med

import java.io.*;
import java.sql.*;

public class SkrabetTest
{
    public static void main (String[] args)
    {
        try
        {
            // DETTE GÅR GODT
      DriverManager.registerDriver(new oracle.jdbc.driver.OracleDriver());

        System.out.println (\"Driverne er loaded!!!\");
        }
    catch (Exception e)
    {
        System.out.println (\"Fejl!!!!!!!!!!!!!!!!!!\\n\");
        System.out.println (e);
        System.exit(0);
    }
    try
    {
        // HER GÅR DET GALT
      Connection conn = DriverManager.getConnection(
              \"jdbc:oracle:oci8:@(DESCRIPTION = (ADDRESS_LIST = \" +
              \"(ADDRESS = (PROTOCOL = TCP)(HOST = U327-12)(PORT = 1521)))\" +
                \"(CONNECT_DATA = (SERVICE_NAME = MikkelDe)))\");

            System.out.println (\"forbindelse etableret!!!\");
    }
    catch (SQLException e)
    {
        while (e != null)
        {
            System.out.println (\"kunne ikke etablere forbindelse\");
            System.out.println (e);
            e = e.getNextException();
        }
    } // main
}

Har også prøvet med

Connection conn = DriverManager.getConnection(
    \"jdbc:oracle:ora8:system/manager\");

jeg bruger Oracle8i Personal Edition Release 8.1.6.0.0
på win98

databasen er installeret i c:\\oracle\\orawin95demo
JDBC driverne er installeret i c:\\oracle\\orawin95demo\\bin, hvor en classpath og path peger.
Har prøvet kun med classes12.zip og udpakket i bin - kataloget.

codemon
Avatar billede codebase Praktikant
04. september 2001 - 14:58 #1
Connection conn = DriverManager.
getConnection(
              \"jdbc:oracle:oci8:@
              (DESCRIPTION =
                  (ADDRESS_LIST = \" +
                  \"(ADDRESS = (PROTOCOL = TCP)(HOST = U327-12)(PORT = 1521))
                  )\" +
                      \"(CONNECT_DATA = (SERVICE_NAME = MikkelDe))
                      \")  \");
Avatar billede ehf Nybegynder
04. september 2001 - 15:00 #2
Hej Codemon

Jeg ved ikke om det virker. Men jeg har brugt det på oracle 734. Du skal vist nok
have fat i 816classes12.zip

DriverManager.registerDriver (new oracle.jdbc.driver.OracleDriver());
Connection conn = DriverManager.getConnection (jdbc:oracle:thin:@128.0.0.1:1521:SID, USERNAME, PASSWORD);
Avatar billede codemon Nybegynder
04. september 2001 - 15:29 #3
codebase, jeg kan ikke helt se hvad forskellen er på det du foreslår, jeg får stadig en Esception når den prøver at connecte:
Driverne er loaded!!!
java.lang.UnsatisfiedLinkError: do_open
    at oracle.jdbc.oci8.OCIDBAccess.do_open(Native Method)
    at oracle.jdbc.oci8.OCIDBAccess.logon(OCIDBAccess.java:354)
    at oracle.jdbc.driver.OracleConnection.<init>(OracleConnection.java:249)
    at oracle.jdbc.driver.OracleDriver.getConnectionInstance(OracleDriver.java:365)
    at oracle.jdbc.driver.OracleDriver.connect(OracleDriver.java:260)
    at java.sql.DriverManager.getConnection(DriverManager.java:517)
    at java.sql.DriverManager.getConnection(DriverManager.java:199)
    at SkrabetTest.main(SkrabetTest.java:24)
Exception in thread \"main\"

ehf, Det var nu ikke meningen at jeg ville JDBC thin, men jeg får en

java.sql.SQLException: Io-undtagelse: The Network Adapter could not establish the connection
Avatar billede codemon Nybegynder
04. september 2001 - 15:31 #4
Maskinen her er på et netværk, men DB\'en er installeret på selve maskinen, så den skulle vel slet ikke bruge netkortet
Avatar billede codemon Nybegynder
04. september 2001 - 15:44 #5
ehf, hvor får du 128.0.0.1 fra?
Avatar billede ehf Nybegynder
05. september 2001 - 09:08 #6
128.0.0.1 skal du udskifte med IP adressen på den server hvor databasen ligger.
Avatar billede codemon Nybegynder
05. september 2001 - 10:41 #7
databasen ligger ikke på en server, den er installeret på selve maskinen. Jeg har downloaded personal edition. Jeg har også en anden maskine med Win2k hvor enterprise edition er installeret.
Avatar billede codemon Nybegynder
20. september 2001 - 11:33 #8
ehf, læg et svar, jeg har fået det til at virke ved hjælp af din metode, du har fortjent pointene.
Avatar billede codemon Nybegynder
14. august 2002 - 20:19 #9
ehf, du har fortjent pointene, læg et svar inden et par dage.