Avatar billede jakoba Nybegynder
04. september 2001 - 00:15 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

Opgave (ikke til skole)

Sattelit i Geosynkront kredsløb.

Men med den forskel at denne sattelit er 2-delt.
2 stykker mekanik forbunden med en lang lodret snor.
Hver del af sattelitten vejer 100 kg. Snoren vejer ingenting (tænkt eksempel) og kan klare et træk på 50 kilopond.

1) Hvor lang kan den snor være før den knækker?

2) Hvor højt vil ydre og indre sattelithalvdel kredse ved maksimallængden?

mvh JakobA
Avatar billede jakoba Nybegynder
04. september 2001 - 00:23 #1
Extaopgave for de ivrige:

3 & 4) Samme opgave, men nu vejer snoren 25 gram pr kilometer.
Avatar billede bufferzone Praktikant
04. september 2001 - 08:57 #2
Kan vi forudsætte at snoren er totalt uelastisk ??

Hilsen
Kim fra http://www.bufferzone.dk
Avatar billede Tony Breindal Juniormester
04. september 2001 - 09:20 #3
Tjaa, med fare for helt at falde igennem :), vil jeg påstå, at når sattelitten ligger i den geosynkrone bane (vist ca. 40.000 km. ude), må begge stykker \'mekanik\' være i samme afstand fra jorden og bevæge sig med samme hastighed. Derfor:

1. Uendelig.
2. Der vil ikke være højdeforskel.

... ellers, kom nu matematikere og fysikere ! Det her må JakobA altså ikke slippe afsted med :)
Avatar billede vgaard Nybegynder
04. september 2001 - 12:25 #4
Antagelsen om en lodret snor holder ikke umiddelbart, idet de to halvdele ikke naturligt vil have lige stor hastighed og snoren skal holde igen på den nederste - og trække i den øverste - satelithalvdel.
Eller hvad?
Avatar billede jakoba Nybegynder
04. september 2001 - 13:55 #5
tony_breindal >> læs igen, lodret snor, ikke bare en geosynkron ring af snor rundt om jorden.

vgaard >> Tidevands effekten vil sørger for at den forbliver lodret, eller snarere: sørge for at den roterer een gang i døgnet ligesom hele sattelitten der roterer rundt om jorden med samme hastigheded som jorden roterer nedenunder.
Avatar billede jakoba Nybegynder
04. september 2001 - 14:03 #6
bufferzone >> du kan godt gå ud fra snoren er uelastisk. Gør det en forskel?
Avatar billede Tony Breindal Juniormester
04. september 2001 - 14:07 #7
Ja jeg har (desværre) set at forudsætningerne er geosynkrone og ikke geostationære :(

Pokkers - havde lige håbet, at jeg kunne \'fange\' dig tekstuelt :)
Avatar billede jakoba Nybegynder
19. september 2001 - 19:53 #8
Tsk. tsk.
Avatar billede Tony Breindal Juniormester
19. september 2001 - 20:24 #9
JakobA, det gør du altså ik\', det siger jeg dig ... !

Du efterlader os ikke med to orbitale mekaniske stykker scrap af jordisk oprindelse i en vægtløs snor af ubekendt beskaffenhed og udbredelse i en ubekendt afstand til deres ophav - HVAD ER SVARET ?

:) - Tony
Avatar billede jakoba Nybegynder
19. september 2001 - 20:37 #10
Hvis jeg kendte svaret ville jeg skisme da ikke have spurgt.
Jeg vil selv meget gerne vide hvordan man regner den opgave ud :-))

Jeg har mistanke om at den snor bliver uventet lang, måske lang nok til at give acceptable afstande og responstider for mobiltelefoni i ækvatorialområderne. men mistanke er ikke nok, det ville være rart at vide.

mvh JakobA
Avatar billede Tony Breindal Juniormester
19. september 2001 - 20:56 #11
hmm ... afstande, mobiltelefoni, responstider & ækvatorialområderne - tsk. tsk. :)

mvh Tony