Avatar billede sfink Nybegynder
03. september 2001 - 14:02 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Gammel harddisk

Spørgsmål 1

Jeg har købt følgende harddisk:

Western Digital
Caviar™ 1270
AT Compatible Intelligent Drive
Dirve Parameters: 917 cyl · 12 heads · 48 spt · 270,4 MB
MDL:    WDAC1270-00F
P / N:    99-004153-000
CCC:    A1 26 OCT 94
5VDC –-–-–-0.35A
12VDS–-–-–-0.16A
Made in Singapore

Jeg har haft tilsluttet harddisken til min sædv. PC med AMD Thunderbird 900 mhz CPU og VIA Bus Master PCI IDE-controller.

Hardware finderen i BIOSen kunne ikke se den tudsegamle Harddisk, men efter at jeg fortsatte opstarten af Pc’en fik jeg følgende melding:

Flerfunktionsenheden (VIA Bus Master PCI IDE-controller) har underliggende enheder, der benytter 32-bit drivere, og andre, der benytter kompatibilitetstilstanddrivere. Da denne konfiguration ikke understøttes, er computeren standset for at undgå beskadigelse.

Når computeren genstartes, benyttes kompabilitetsdrivere til alle de underliggende enheder, der er tilknyttet flerfunktionsenheden. Hvis du vil benytte 32-bit drivere, kan du muligvis skaffe en opdateret driver den enhed, der volder problemer ved at kontakte din hardwareforhandler. Ellers kan du deaktivere enheden.

Tryk på en vilkårlig tast for at fortsætte.

Jeg trykkede en vilkårlig tast og maskinen låste med sort skærm med hvidt ”underscore-tegn i øverste venstre hjørne.

Efter op-boot kunne jeg hverken se den nye tudsegamle Harddisk eller mit Cd-drev.

Jeg er nu kommet i orden med at kunne se mit Cd-rom-drev – men hvad skal jeg stille op med min nye tudsegamle Harddisk?

Jeg har købt den tudsegamle for at kunne flytte data mellem en gammel 586’er 133 mhz AMD PC som jeg har og min nye PC, beskrevet ovenfor.

Kan jeg få min PC til at arbejde sammen med den tudsegamle – eller skal jeg opgive ?

Spørgsmål 2
(grunden til at jeg købte den tudsegamle)
I forbindelse med min gamle PC (586’er 133 mhz AMD) havde jeg en filmscanner (Kodak ADVANTIX Film Drive FD 300) som var tilsluttet gennem printerstikket.

Da jeg fik min nye PC (PC med AMD Thunderbird 900 mhz CPU og VIA Bus Master PCI IDE-controller) virkede min gamle printer Canon Bubble Jet Printer BJ-10ex ikke sammen med nye PC (den virker stadigvæk sammen med den gamle PC).
OK jeg købte en ny printer, den gamle havde stået mig i 100 kr.
Men hvad værre var min filmscanner (1600 kr.) heller ikke virkede sammen med den nye PC.
Kodaks hotline i Stockholm, har trods 2 gange 1 dags snak ikke kunnet fortæller mig om fejlen kan udbedres (at filmscanneren er gået ud af produktion, har nok heller ikke hjulpet på Kodaks vilje til at løse problemet).
Kan I fortælle mig om problemet kan løses?

Eller skal jeg satse på en gammel harddisk, ligesom den ”tudsegamle”.

Med venlig hilsen og noget frustration
Søren Fink.
Avatar billede intel4004 Novice
03. september 2001 - 14:34 #1
De der fejlbeskeder...når du ind i windows før du ser dem, eller det rene tekstbeskeder i dos?? Det lyder som om din VIA ide-controller benytter 32bit drivere til de nyere enheder på idecontrolleren. Kompatibilitetsdrivere benyttes hvis 32bit drivere ikke fungere...såsom til din meget gamle harddisk...

Sidder der ikke en gammel harddisk i din 586\'er i forevejen??? Hvis der gør så benyt parallelkabel til overførsel af filer istedet for at smide en 270MB hd i dit nye system.
Ældre harddiske har(som du ser) det med at skabe driverkonflikter og generelt sænker de også systemets ydelse da de benytter direkte pio mode til overførsel af data, hvilket dræner cpukræfter...

Hvor gammel er filmscanneren?? Du siger den kører via parallelstikket. Måske skulle du prøve at tjecke(i bios) indstillingerne for det stik på den nye computer - siden hverken printer eller scanner fungerer...

INTEL4004
Avatar billede sfink Nybegynder
03. september 2001 - 15:49 #2
Tro mig fimscanneren virker ikke ligemeget hvad. Ja det er rene dos-tekst beskeder. Kan man da ikke bruge begge harddiske samtidig?
Avatar billede intel4004 Novice
03. september 2001 - 16:07 #3
Fungerer kodak filmscanneren slet ikke??? Eller er det kun på den nye computer??
Det jeg ville have dig til var at tjecke indstillingerne for parallelporten, og dette gør du i bios setup. Sæt evt. indstillingerne til de samme som på den gamle...

Jo, det skulle du kunne(bruge begge harddiske samtidig) og for at være ærlig undrer de beskeder mig også. Dog står der i første del af fejlmeddelelsen at der bliver benyttet både 32bit , og kompatibilitets drivere, hvilket vil sige det samme som en konflikt. Skal noget hardware benytte kompa....drivere så skal alle andre enheder det også - og det siger fejlen sådan set også...

Jeg vil personligt ikke køre windows med den gamle harddisk i system, men istedet boote om med en ren bootdisk. På den måde undgår du at VIA ide-driverne brokker sig, da de slet ikke loades... I dos kan du sagtens overføre filer til den nyere hd...

INTEL4004
Avatar billede jhol00 Nybegynder
03. september 2001 - 16:49 #4
Hmmm... Jeg er ikke sikker, men ofte kan man sætte en Blockmode i BIOS - og indstille POI modes til de forskellige IDE kanaler. Mange gamle diske er ikke ret kompatible med nyere hardware (selvom IDE skulle være bagudkompatibelt). Men med lidt fifleri, burde det komme til at du. Prøv også kun at have disken på én kanal uden andre tilsluttede enheder på den kanal.
Avatar billede obelix Nybegynder
03. september 2001 - 17:25 #5
Der skal finnes en strepp i harddisken, med 3 (minst) posisjoner å sette den i. Disse er Master, slave og cable select. Pass på at den blir satt til slave, for den disk du har i maskinen står som master, og om begge er master, er det natt i maskinen. Lurer og litt på kva som står i din maskin`s setup om paralellport (LPT). Der er forskjellige innstillinger, du må nok velge den som heiter ECP+EPP for å få maskinen til å kommunisere fint med scanneren. Eg prøvde for ikkje lenge siden å sette scanner på ei 6 år gammel maskin, den hadde ei so fantastisk innstilling som unidirektional!! Når den var satt til EPP gikk og printeren nesten dobbelt so fort.
Avatar billede sfink Nybegynder
09. september 2001 - 19:26 #6
Ingen er jeres svar hjalp deværre så jeg har købt en nyere.
Avatar billede intel4004 Novice
09. september 2001 - 19:44 #7
nej ok, men du var heller ikke meget for at få en dialog igang... Forsøgte du med filkopiering via parallelkabel???(Egentlig ligeglad med pointene)

INTEL4004
Avatar billede jhol00 Nybegynder
09. september 2001 - 19:57 #8
Intel 4004 - LOL!!!! Cool Callsign...