Avatar billede overload.dk Nybegynder
02. september 2001 - 22:55 Der er 29 kommentarer og
2 løsninger

Opsætning af webserver

Hejsa,

ved der har været mange spørgsmål omkring dette emne, men syntes ikke rigtig at kunne finde nogle ordentlige svar, så nu forsøger jeg (igen):

Jeg har følgende,
1 stk. fast forbindelse med tilhørende fast IP
1 stk. web server med windows 2000 server
2 stk. domæner (pege-på-ip oprettelser)

Bruger to fiktive domæner, www.hello1.dk og www.hello2.dk

Jeg ved ikke hvordan jeg sætter min DNS op så jeg kan lave subdomæner, og redelegere trafik videre til f.eks. en mail server eller en ftp.

Dvs. jeg vil gerne have at både www.hello1.dk og f.eks. test.hello1.dk går på mit definerede plads i internet service manager. Og mit andet site, hello2.dk viser en anden side f.eks.

Og hvad og hvor ting skal indtastes hvor trin for trin.

PS: Jeg læste nogle forslag om brug af host filen, men da den kun virker lokalt (ingen gang på netværket, og slet ikke på www) så er jeg nødt til at bruge DNS.
Avatar billede hojben Novice
02. september 2001 - 23:00 #1
når det er pege på domæner vil det ikke hjælpe at du laver en dns på din maskine.. domænerne skal være hos dig i første omgang...
Avatar billede burningice Nybegynder
02. september 2001 - 23:01 #2
well... det første du skal gøre er at du skal registrere dig som zone-kontakt hos dk-hostmaster. Når det er gjort har jeg en vejledning til opsætning af DNS som jeg lige skal have fundet frem først!
Avatar billede overload.dk Nybegynder
02. september 2001 - 23:08 #3
hm... dvs. man ikke kan bruge DNS når man i forvejen videre sendes via DNS?
Avatar billede burningice Nybegynder
02. september 2001 - 23:15 #4
hvis du ikke selv hoster dit domæne, så skal du have fat i dem som gør og få dem til at oprette de subs
Avatar billede mukanus Nybegynder
02. september 2001 - 23:19 #5
nopz jeg har et script !!

<?
/* **************
beskrivelse :
    php \"subdomain\" script

    Du skal ændre et par linier i dette script ellers vil det ikke virke,
        du skal også være opmærksom på at det kræver Wildcard dns, for at dette virker

    f.eks
        test.retmig.dk - bliver til -> www.test.subnet.dk/
        Dette script kan pege på alle sider den vil du kan pege eks. jubii.ditnavn.dk til jubii.dk

vigtigt :
    husk at rette div linier værdien !!
    filen skal hedde ..
    index.php eller index.php3
        og du må ikke have andre index filer i roden, ændre eks index.html til index2.html
    og din indexside skal intastes i dette script.

**************** */
if ($HTTP_HOST == \"cs.ultraz.dk\" ||            /* Denne linie skal du skrive navnet på det subdomæne du ønsker at bruge */
    $HTTP_HOST == \"www.cs.ultraz.dk  \")    {    /* Denne linie skal du skrive navnet på det subdomæne du ønsker at bruge med www. */
    echo(\'<META HTTP-EQUIV=\"refresh\" CONTENT=\"0;url=http://www.ultraz.dk/counter-strike.html\">\');  /* Her skal stå hvor du ønsker at peje dit nye subdomæne på eks. www.subnet.dk */
    }

/* Kopier denne kode her under vis du ønsker flere en 2 subdomæner */
elseif     ($HTTP_HOST == \"bestil.ultraz.dk\" ||      /* Denne linie skal du skrive navnet på det subdomæne du ønsker at bruge */
    $HTTP_HOST == \"www.bestil.ultraz.dk\")    {    /* Denne linie skal du skrive navnet på det subdomæne du ønsker at bruge med www. */
    echo(\'<META HTTP-EQUIV=\"refresh\" CONTENT=\"0;url=http://www.ultraz.dk/Webbestillingsside/index.htm\">\');    /* Her skal stå hvor du ønsker at peje dit nye subdomæne på eks. www.subnet.dk */
    }
/* Ind sæt koden her fra ovenover vis du ønsker mere end 2 subdomæner */

else    {
    include(\'index2.htm\');  /* Denne linie er VIGTIG her skal du skrive navnet på din index side til din hjemmeside på dog ikke hede index.html eller andet */
    }
?>

Følg instruktionen jeg har brugt min egen adresse her det skal du selvfølgelig bare ændre !

// Mukanus

Avatar billede burningice Nybegynder
02. september 2001 - 23:25 #6
mukanus>> og... hvor er det du vil hen med det??
Avatar billede overload.dk Nybegynder
02. september 2001 - 23:37 #7
Jeg har ikke brug for et script, jeg vil ordne det med DNS - men da det åbenbart ikke er muligt, ved jeg ikke lige hvad jeg gør, udover at må ofre de 5.000 bananer det koster at blive registrant... suk.
Avatar billede hojben Novice
02. september 2001 - 23:51 #8
DET er måske lige i overkanten !!!!! be dog dem som administrerer dit domæne om at lave dine tilføjelser.....
Avatar billede bojohansen Nybegynder
02. september 2001 - 23:53 #9
Du kan vel kontakte dem der har din Pege på Service og få oprettet Vilcard domaine *.DitDomain.dk
Så skal du bare oprette de sub domains du vil i din server.
Avatar billede bojohansen Nybegynder
02. september 2001 - 23:56 #10
Se også her for oprettelse af domains på din W2K server (Scrool helt til bunden for færdig liste )

http://www.eksperten.dk/spm/100762
Avatar billede Slettet bruger
03. september 2001 - 01:43 #11
Er du rigtig smart så for du fat i en ip adresse mere. Så er det blot at oprette domæne 1 som primær webside på ip1 og domæennavn 2 som primær på ip 2. Så er det blot at give dem besked, hvor du har købt domænerne, om hvilken ip adresse de 2 skal pege på, også kører det.
Avatar billede overload.dk Nybegynder
03. september 2001 - 02:05 #12
det er da ikke nødvendigt at have 2 ip\'er for at køre flere websites, jeg har en ip, og serveren sørger for mine domæner får \"tildelt\" hver sit website
Avatar billede Slettet bruger
03. september 2001 - 02:21 #13
Ja som visuelle websider ik?
Avatar billede burningice Nybegynder
03. september 2001 - 08:19 #14
kharder>> ikke visuelle men virtuelle :)
Avatar billede p200 Nybegynder
03. september 2001 - 08:42 #15
Jeg antager at du bruger IIS 5.0 og at du IKKE har styring (DNS mæssigt) af dine egne domæner. Lad os antage du har fået tildelt følgende IP-adresse (som den eneste der kan nåes via Internet): 195.41.100.50

Du skal nu be\' din DNS om at lave følgende A-records:

A-record: www.hello1.dk IP: 195.41.100.50
A-record: www.hello2.dk IP: 195.41.100.50

Typisk er det din ISP\'er som styrer DNS\'en.

Når dette er sket kan du \"pinge\" din eksterne IP-adresse. Nu er det tid til at sætte IIS\'en op.
Jeg ved ikke om du er en \"ørn\" til at lave IIS sites, men jeg antager at du har prøvet det før. Reelt skal du blot lave to web-sites og kalde dem hhv. hello1.dk og hello2.dk  Når dette er sket vælger du \"Properties\" på de enkelte sites. Gå ind under fanebladet \"Web Site\" - vælg her knappen \"Advanced\". Her vælger du hvilken IP-adresse den enkelte web-site skal køre under (195.41.100.50) samt port (typisk 80) samt hvilken host header name. Det er host header name som er \"hemmeligheden\" i at bruge SAMME IP adresse til flere websites (dette er typisk sådan ISP\'er kører deres web-servere). Angiv navnet www.hello1.dk - and the You\'re in the air!

Et lille tillægs-hint... hvis du f.eks. ønsker at angribe din web-site med http://hello1.dk - så skal du lave en A-record mere som hedder:

A-record: hello1.dk IP: 195.41.100.50

samt lave et entry mere i din advance section! Reelt kan du kalde dit website 1000 navne.

God fornøjelse!
Avatar billede Slettet bruger
03. september 2001 - 09:35 #16
Sorry snavefejl, det er mig som har glemt hvad det hedder, da jeg p.t. på grund af ormen ikke bruger IIS
Avatar billede overload.dk Nybegynder
03. september 2001 - 10:33 #17
p200 > hvis jeg får oprettet en a-record, uden www, kan man så stadig komme på den via www? - eller skal jeg oprette en alias i dns\'n hos mig selv for at det virker.

Jeg er ingen ørn til DNS, men til oprettelsen af websites er en smal sag. Så hvis jeg forstår jer korrekt, så hvis jeg får oprettet en A-record hos min ISP, så kan jeg køre min egen DNS fra min server? - og derved udnytte dns\' muligheder?
Avatar billede burningice Nybegynder
03. september 2001 - 10:59 #18
overload.dk>> du kan IKKE, aldrig, never ever, kører dns by ur self uden at blive registreret hos DK-hostmaster some Zone-kontakt
Avatar billede bojohansen Nybegynder
03. september 2001 - 11:31 #19
Det du skal gøre er at kontakte dem der har din Pege på service.
Få dem til at lave Vildcard Domain til dig *.DitDomain.dk
Så kan du på din egen server oprette hvert web sted med Host_Headder_Name Dvs. at alt hvad der bliver skrevet før .ditdomain.dk bliver sendt videre til din server. Du bruger nu Host Headder Name til at styre det på din server.
Avatar billede vistodk Nybegynder
03. september 2001 - 12:33 #20
stakkels mand.. alle disse kolgehoder der ikke ved en skid... humlen er at der ikke skal sættes noget som helst op i dns\'en.. IIS5 fixer det selv, hvis du konfigurer den rigtigt.. bare sørg for at din hostmaster, peger BEGGE nomænenavne ned på din faste IP, bagefter opretter du aliaserne hos din domainhost, og resten sættes op på serveren..

Hvis du vil have pro hjælp, kan du kontakte www.visto.dk det koster kun 250,- kr timen.
Avatar billede bojohansen Nybegynder
03. september 2001 - 14:37 #21
-->visto.dk
Du er vist ikke ret god til at læse eller hvad ?
Avatar billede burningice Nybegynder
03. september 2001 - 16:15 #22
visto.dk>> der er vist en der er glad for at reklamere for sig selv...!
Avatar billede overload.dk Nybegynder
03. september 2001 - 17:49 #23
\"pro hjælp\" *gg* okay, well men jeg tror cyberfessor og p200 har besvaret mine spørgsmål mht. DNS

Dvs. hvis jeg vil videre med en \"ordentlig\" webserver skal jeg registrere mig selv som Zone Kontakt (pris/depositum 5000 kr ik\'?) men for nogensinde at nå dertil, skal jeg vel også have en server med tilhørende ip udover den jeg har i øjeblikket?
Avatar billede burningice Nybegynder
03. september 2001 - 17:57 #24
overload.dk>> jeg kan ikke se hvorfor du ikke skulle kunne køre ordenligt webserver uden at kunne hoste domæner?!?!

hvis du skal være zonekontakt skal du have adgang til to servere, en primær og en sekunder. Den primære vil nok være den som også kører webserver, den sekundere kan du så evt selv sætte op (ikke så smart) eller leje dig ind hos nogen \"flinke mennesker\".
Avatar billede bojohansen Nybegynder
03. september 2001 - 19:05 #25
Jamen, medmindre du har tænkt dig at starte et web hotel er der ingen grund til overhovedet at lege med DNS.......ingen grund, det vil bare koste penge til ingen verdens nytte.
Brug host headder til at styre de 2 domains og ikke andet.
Avatar billede overload.dk Nybegynder
04. september 2001 - 15:49 #26
Havde tænkt mig at starte et web hotel, well ok.

Kan det passe win2k\'s ftp server kun kan finde ud af at håndtere ét ftp site?
Avatar billede bojohansen Nybegynder
04. september 2001 - 16:21 #27
Ermmmmmm jeg syntes helt ærligt at du skulle tage et kursus så.
Du kan ikke være dine kunder bekendt at tilbyde dem en service, og så ikke vide hvordan denne service skal sættes op for slet ikke at snakke om sikkerheden på servicen.

Det er ikke ment som negativ kritik  bare et godt råd.
Avatar billede overload.dk Nybegynder
04. september 2001 - 18:05 #28
Jeg har udmærket styr på det, jeg forstår ikke hvorfor win2k ikke vil lade mig starte mere end en ftp \"hotel\" af gangen.

\"The service could not be started because it is not correctly configured. Make sure that its server bindings do not conflict with other sites running on the same machine.\" Hvor svært er det liiiige det er at sætte en ftp op i IIS? - der er stortset intet der skal udfyldes, før man er kørende.
Avatar billede overload.dk Nybegynder
04. september 2001 - 18:12 #29
skifter jeg over på fast ip (fra All Unassigned) så siger det duplicate name exist on the network.
Avatar billede overload.dk Nybegynder
04. september 2001 - 18:13 #30
der burde jo sådan set være mulighed for header navn der også - ik?
Avatar billede burningice Nybegynder
04. september 2001 - 18:23 #31
overload.dk>> NEJ, det lader nemlig til at du IKKE har styr på tingene

Ang. FTP i IIS så understøtter den kun en FTP site, men du har sådan set heller ikke brug for mere.

Har du tjekket at der ikke er andet der kører på port 21 ?