Avatar billede wired Nybegynder
31. august 2001 - 02:01 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Excel kommentar

Hvordan får jeg kommentarene til en celle i en excel-fil udtrukket vha. asp ?
Avatar billede kasperxb Nybegynder
31. august 2001 - 09:55 #1
Der er et object på cells objectet i excel som indeholder det du vil have, men du bliver nok nødt til at oprettet en serverside excel app som du kan bruge til at indlæse igennem....

dim xl, wkb
set xl = Server.createobjcet(\"Excel.application\")

xl.visible = true

set wkb = xl.workbooks.open(\"c:\\blah.xls\")

wkb.worksheets(0).activate

\'iterate dig igennem det range som du vil søge i
\'derefter skulle du vha. flg. linie kunne accesse comment.
response.write wkb.activesheet.Range(\"a1\").Comment.Text

\' husk at rydde op efter dig ... ellers får du slag af windows :-)

Jeg håber det hjælper lidt ellers post igen.
kasperxb
Avatar billede wired Nybegynder
01. september 2001 - 00:34 #2
Den svare med følgende:

Server object error \'ASP 0196 : 80040154\'
Cannot launch out of process component

/test.asp, line 11

Only InProc server components should be used. If you want to use LocalServer components, you must set the AspAllowOutOfProcComponents

Linie
10: dim xl, wkb
11: set xl = Server.createobject(\"Excel.application\")
12: xl.Visible = true
Avatar billede wired Nybegynder
01. september 2001 - 00:34 #3
Der skulle have stået:

Only InProc server components should be used. If you want to use LocalServer components, you must set the AspAllowOutOfProcComponents metabase setting. Please consult the help file for important considerations.

Til sidst.
Avatar billede wired Nybegynder
01. september 2001 - 23:34 #4
Kasperxb min server kunne ikke håndtere at åbne en \"Excel.application\" er det ikke muligt med nogen i stil med:

Set Conn = Server.CreateObject(\"ADODB.Connection\")
DSN = \"DRIVER={Microsoft Excel Driver (*.xls)}; \"
strConn = DSN & \"DBQ=\" & Server.MapPath (\"excel.xls\")
Conn.Open strConn
strCmd = \"SELECT * from Ark1\"
Set rs = Conn.Execute(strCmd)

Response.Write RS(1).Comment.text

Derved undgår jeg at åbne et object.
Avatar billede kasperxb Nybegynder
03. september 2001 - 12:19 #5
jeps det gør du men du åbner en dsn-less odbc til excel og den er nu din dataprovider. jeg troede at du ville have comments ud af excel ?

Det kan du kun få hvis du har adgang til de visuelle objecter i execl (worksheet og range). Jeg har ikke afprøvet det kode jeg sendte i ASP - men jeg har engang lavet en server component der gjorde tricket, men det var selvfølgelig en exe.
Der er en mulighed endnu det er at lave en COM component og registrer den i MTS´en og lade den have adgang til excel. Jeg ved dog ikke om det er muligt herigennem at få adgang til excel visuelt. og det er nødvendigt for at kunne få alle objecterne. Forøvrigt er det ikke helt så smart med en server side execel. .. .. jeg taler af erfaring. :-)

jeg tvivler på at dit forsøg vil virke, men man må jo aldrig sige aldrig.....

spørg endelig igen :-)
Avatar billede kasperxb Nybegynder
03. september 2001 - 12:22 #6
du kan jo også sætte din AspAllowOutOfProcComponents setting til true i mmc´en. Men så er der et sikkerhedsissue. ... .
jeg er blevet lidt blank - desværre der er ikke andet at gøre end at forsøge dig frem... tror jeg
Avatar billede wired Nybegynder
03. september 2001 - 13:09 #7
Min forbindelse til Excel fungere fint (ind til vidree - www.b1903.subnet.dk - under statistik) men jeg vil bare gerne have en kommentar til hver felt.
Jeg har ikke helt styr på at lave COM componenter og om det er bedre end ISAPI, hvilket er de to måder jeg har hørt jeg kan anvende i forbindelse med C/S og Delphi, som er det jeg programmeringssprog jeg anvender.

Selv om dit svar var meget lærrigt løste det ikke mit problem. Jeg vil derfor tillade at lade spørgsmålet stå.
Avatar billede kasperxb Nybegynder
03. september 2001 - 14:29 #8
du kan i delphi lave en activex dll som du kan bruge i mts´en den kan så kalde en excel....

Det vil glæde mig hvis der var nogen der havde et lidt mere konkret svar end mig så bare lad spg stå :-)
Avatar billede wired Nybegynder
28. juli 2004 - 08:59 #9
lukker...