Avatar billede René Praktikant
24. august 2023 - 08:04 Der er 2 kommentarer

Sum fra andre faner

Jeg har et problem med at håndtere sum i excel
Eksempel
I Ark 1 vil jeg gerne lave en sum fra en celle i Ark 2 + en celle i Ark 3
Cellen i Ark 3 er iblandt en masse andre tal i Kolonnen. Kolonnen er sammen ned andre kolonner filtreret.

Den Ark 1 laver også fint en sum fra cellerne i de forskellige Ark.
Men hvis der laves en sortering "faldende/stigende" rykker tallene sig i cellerne.

Men Summen henviser jo specifikt til en given celle. Og indholdet i den givne celle der er sorteret er nu anderledes.
Hvordan får jeg summen af tal til at følge tallet hvis det nu flytter celle Pga. sortering
Avatar billede thomas_bk Ekspert
24. august 2023 - 10:14 #1
Du bliver højst sandsynlig nød til at tilgå din beregning på en anden måde når cellen flytter rundt.
Det vil være en mulighed for dig at tilpasse formlen i ark 1 til at udføre den samme beregning som sum formlen i ark 3.
Eventuelt kan du også i ark 3 lave en ekstra celle med sumformlen som ikke flytter rundt ved sortering.
Avatar billede acore Ekspert
24. august 2023 - 15:03 #2
Måske du kan navngive cellen og så referere til navnet i stedet for cellen i din formel?