Avatar billede LFA Praktikant
23. februar 2023 - 17:21 Der er 13 kommentarer

Ekstern harddisk

Hej
Jeg har en ekstern harddisk som jeg ikke mere kan få adgang til, den har to partitioner.
den ene er fuld og den anden ikke anvendt.
Under "egenskaber" for harddisken er det tydelig angivet at den ene partion er fuld, men  jeg har ikke problemer med at lagre nyt på disken, men jeg kan ikke få adgang til det som er lagret tidligere.
Jeg har en anelse om at jeg har fået trukket USB stikket ud mens drevet har været i brug, ellers kan jeg ikke huske / erindrer at jeg har haft problemer med harddisken. Kan det være af denne årsag ?? Og hvad kan jeg gøre for igen at få adgang til mine data igen.?
På forhånd tak.
mvh Leif
Avatar billede 220661 Ekspert
23. februar 2023 - 17:37 #1
Det kan være tilfældet at du har trukket stikket medens det var aktivt.  Når dette sker mistes den filtabel over drevet der viser hvad der er på det og hvor det ligger fysisk på disken. Hvis du vil have adgang til disse filer igen skal der udføre en gendannelse af filerne. Det er derfor vigtigt du ikke bruger drevet før denne gendannelse foretages.
Avatar billede LFA Praktikant
23. februar 2023 - 20:29 #2
Hvordan gendanner man filerne ?? hvilke procedure skal der udføres ??
Avatar billede valby Ekspert
23. februar 2023 - 21:24 #3
Prøv denne her, man kan godt få sin partitionstabel tilbage.
https://www.diskpart.com/free-partition-manager.html
Avatar billede kulawig Professor
24. februar 2023 - 09:11 #4
#1

det er lidt kritisk at du ikke bruger disken ... og bare for at komme med et godt råd, find en der har forstand på det, i dit nær område, og lad ham/hende genetablere din disk eller redde de filer ud der kan læses

recurva https://www.ccleaner.com/da-dk/recuva

kan være en løsning , men du skal have plads til de filer der kan genetableres på et andet drev ..

mvh
Avatar billede 220661 Ekspert
24. februar 2023 - 09:15 #5
#4 Det er spørger du skriver til formoder jeg😁
Avatar billede fase Professor
24. februar 2023 - 11:25 #6
Recuva plejer at kunne tygge sig igennem en disk og vise, hvad der kan reddes og hvad der ikke kan genskabes.
https://www.ccleaner.com/da-dk/recuva/download
Avatar billede valby Ekspert
24. februar 2023 - 14:42 #7
#4
Hvem mener du egentlig, og hvad gårkritikken mere konkret ud på?
Avatar billede 220661 Ekspert
24. februar 2023 - 16:09 #8
Valby jeg mener hans kritik går til spørger og at disken stadig  bruges. Men det er kun et bud som ikke er klarlagt endnu.
Avatar billede kulawig Professor
27. februar 2023 - 08:34 #9
#7 det er som #8 skriver ment som "det er kritisk (som i vigtigt) at man ikke bruger disken hvis der er partitions fejl på den" ... da windows idag er så "hjælpsom" at den tilbyder at reparere disken fordi der er fejl på den ..... det er sjældent at der kommer noget godt ud af det :-/

#7 blot til info HVIS jeg kritisere nogen, plejer de ikke at være i tvivl bagefter ;-)

#5 du har fuldstændig ret det er selvfølgeligt #0 jeg skulle henvise til

#3 diskpart er et ok program ... men for en der måske ikke har 100% styr på om det er MBR, selve partitionen eller måske en bad sector der driller kan man hurtig komme ud i komplet datatab...
Avatar billede 220661 Ekspert
27. februar 2023 - 10:35 #10
#9 Enig.
Avatar billede valby Ekspert
09. marts 2023 - 16:18 #11
@LFA
Hvad fandt du så ud af? Og husk at lukke spørgsmålet.
Avatar billede LFA Praktikant
09. marts 2023 - 17:30 #12
Da jeg er ved at flytte har jeg endnu ikke forsøgt mig jeg lukker spørgsmålet.
tak for info.
Avatar billede 220661 Ekspert
09. marts 2023 - 17:35 #13
Man lukker spørgsmålet ved at markere et eller flere indlæg. Er der ikke en løsning skriver man dette og vælger dette at lukke med.