Avatar billede Magnusafossi Novice
13. februar 2023 - 17:25 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Konvertering af exe-filer

Er det muligt at konventere eksekverbare exe-filer til fx. pdf-filer?
Avatar billede falster Ekspert
13. februar 2023 - 17:41 #1
Det, som en exe-fil kan udføre, kan være mange ting. Du må nok være lidt mere præcis. F.eks. med eksempel.
Avatar billede Magnusafossi Novice
13. februar 2023 - 18:18 #2
Jeg har brug for at konvertere nogle exe-filer på hjemmesiden www.general-psychology.dk til pptx- eller helst pdf-filer, som er mere ligetil at hente og læse for potentielt besøgende på siden. Et eksempel på en exe-fil, jeg gerne vil have konverteret til en pdf-fil er fx. følgende:
https://www.dropbox.com/s/lkgun7rpjst423o/Hugo%20M%C3%BCnsterberg.exe?dl=0
Kan det lade sig gøre?
Avatar billede puren Ekspert
13. februar 2023 - 18:49 #3
der er jo online tools der at lave den slags

tro ikke du kan overtale mange til at hente en køre en exe fil fra en eller anden ransom dropbox der er simplethen for meget snot på nettet til den slags på nogle måder er sikkert
Avatar billede Magnusafossi Novice
13. februar 2023 - 18:59 #4
Det er netop derfor jeg gerne vil have konverteret exe-filerne til pdf-filer -
Avatar billede falster Ekspert
13. februar 2023 - 20:28 #5
Der er tale om SecurePack arkiver, som også nævnes på hjemmesiden:

Powerpoint præsentationen er organiseret med SecurePack.  Præsentationen anvender en indlagt  MS Powerpoint 2003 Viewer. Vieweren kan frit anvendes, men man kan blive bedt om at acceptere the MS End User License Agreement første gang man kører en præsentation..

formålet med SecurePack er

Secure Pack is the ideal solution for distributing PowerPoint® presentations. Protect presentations from being changed by the recipient.

fra

http://skp.mvps.org/securepack/

De er derfor sandsynligvis beskyttet med en adgangskode og selve Powerpointen kan næppe "pakkes ud".

(Jeg har ikke mødt dette format tidligere og det ser også ud til at være en ældre feature/plugin til MS PowerPoint. Den linkede hjemmeside ser ganske tilforladelig ud. Men den generelle og fornuftige forsigtighed med at downloade exe-filer, som puren omtaler i #3, er måske årsag til at formatet ikke er så udbredt.)
Avatar billede kurtba Ekspert
13. februar 2023 - 22:08 #6
Man kan ikke konvertere en exe fil en pdf fil.
En exe fil er en program fil, altså en kode som eksekveres når man aktiverer exe filen.
En pdf fil er en fil som kan indeholde tekst og billeder.
De 2 ting har absolut intet med hinanden at gøre.
Exe filer kan kun læses af særlige programmer og vil give noget som ligner volapyk med lidt tekst hist og her, men resten er programmeringssprog.
Om man så evt. kan konvertere noget af det indhold som fremkommer, når man eksekverer exe filen, skal jeg lade være usagt, da jeg ikke vil eksperimentere med at hente en exe fil fra en dropbox, da den kan indeholde alt muligt og derved gøre ting ved min pc, som jeg absolut ikke er interesseret i.
Avatar billede fase Professor
14. februar 2023 - 09:35 #7
En exe fil er en fil, som udfører det, som den er programmeret til at udføre. En PDF fil er en fil, som er lavet, så den kan læses af flere styresystemer. Portable Document File.
Avatar billede falster Ekspert
14. februar 2023 - 10:13 #8
Rettelse til #5:

De er derfor sandsynligvis beskyttet med en adgangskode og selve Powerpointen kan næppe "pakkes ud".

til

Selve Powerpointen kan ikke "pakkes ud".

(Det  ser ud til at være en irreversibel proces i dette tilfælde. Præsentationen er fremstillet i MS PowerPoint og  derefter konverteret med SecurePack tilføjelsesprogrammet. Evt. fremtidige ændringer må så foregå i MS PowerPoint af originalen med efterfølgende genkonvertering. Hvis modtagere skal kunne andet end at se præsentationen, skal originalerne med i arkivet)

Citat fra

http://skp.mvps.org/securepack/

You can also include the files linked within them in the archive

men også

Supported on Windows 95/98/98SE/NT/2000/ME/XP/Vista

Så alt i alt lidt historiens vingesus :-)
Avatar billede fase Professor
14. februar 2023 - 17:40 #9
Hvis man installerer en Power point viewer, er det muligt at vise powerpoint filen. Så er det ikke nødvendigt at have powerpoint installeret.
Avatar billede Magnusafossi Novice
15. februar 2023 - 20:09 #10
falster #8
Tak for dine gode kommentarer!
De exe-filer, som jeg gerne vil have konverteret, er oprindelige powerpoint-filer (MS Powerpoint 2003), som er konverteret til exe.-filer (som i mit tidligere indsatte eksempel:
https://www.dropbox.com/s/lkgun7rpjst423o/Hugo%20M%C3%BCnsterberg.exe?dl=0)
Har jeg forstået det rigtigt, at man ikke kan konvertere dem tilbage til de oprindelige powerpoint-filer og heller ikke 'pakke indholdet (PP-slides'ene) ud af dem'?
Heller ikke med SecurePack?
Jeg har ca. 100 sådanne exe-filer, og det ville være rigtig ærgerligt, hvis de ikke kan konverteres til PP-filer, for så er de mere eller mindre ubrugelige som præsentationer for et bredere publikum -
Avatar billede falster Ekspert
15. februar 2023 - 21:27 #11
Jeg har kun stiftet bekendtskab med SecurePack pga. dit spm.

Så vidt jeg kan se på

http://skp.mvps.org/securepack/features.htm

kan meget lade sig gøre. Et par eksempler

Password protect the archive to give access for viewing/editing.

All files retained in their native format which can be extracted for editing.

men det afhænger af, hvorledes forfatteren har fremstillet arkivet og hvad de har tilladt.
Avatar billede fase Professor
15. februar 2023 - 21:32 #12
Jeg har ca. 100 sådanne exe-filer, og det ville være rigtig ærgerligt, hvis de ikke kan konverteres til PP-filer, for så er de mere eller mindre ubrugelige som præsentationer for et bredere publikum -
Du har forhåbentlig stadig de originale powerpoint filer, som du kan sende til diverse modtagere, hvor de kan vises med en viewer, hvis man ikke har powerpoint på computeren.
Avatar billede bvirk Guru
16. februar 2023 - 01:25 #13
Det kan godt lade gøre, i hvert fald i windows xp -  men til .ppt og ikke, antager jeg som ikke kender til powerpoint, det .ppx du nævner.
Kan man konvertere fra ppt til ppx - det er ikke noget jeg kender til.

Vieweren er med i det der linkes til i #10.
De udpakkes til en mappe i temp. Så snart der skiftes væk fra fuldskærm afslutter ppview32.exe og alle andre filer og temp mappen forsvinder.
Mens ppview32.exe kører og vi er i fuldskærm powerpoint, er ppt filen åbnet eksklusivt for ppvie32.exe og kan dermed ikke åbnes eller tilgåes for kopiering af andre processer.

Det hedder ikke secure for ingenting.

Nu er ejeskab en NTFS feature, så man kunne have gået hele og 'forbudt' at mijøvariablen temp pegede f.eks på en fat32 lokation.
Det er ikke tilfældet.

Jeg gjorde det lidt halvmanuelt med sleep fra unxutils og gættede det ny mappenavn udfra mønstret jeg aflurede i regedit (en endelse tælles bare op)

e:\temp
sleep 20 && copy afluretmappe\afluret.ppt afluret.ptt

Og så hurtig skifte over til at udføre exe powerpointen - og vente 20sek med skifte tilbage.

og afluret.ppt blev fundet først vha
sleep 20 &&  ls -lR

ls i windowsregi er også fra https://en.wikipedia.org/wiki/UnxUtils

men med 100 filer skal det laves lidt smartere.
Avatar billede bvirk Guru
16. februar 2023 - 01:41 #14
Men det er uskik med exefiler - de kan sagtens inficeres - chekkede med virustotal.com først.
Avatar billede Magnusafossi Novice
16. februar 2023 - 11:56 #15
fase #12
Desværre har jeg ikke de originale powerpoint-filer. Det er ikke mig, der lavede dem. De blev konverterede for ca. 20 år siden og befandt sig på en anden hjemmeside -
Avatar billede kurtba Ekspert
16. februar 2023 - 23:50 #16
Er det oprindelige spørgsmål en fejl? Der blev spurgt om at konvertere til pdf filer, men nu snakkes der om powerpoint filer?
Men uanset hvad så er showet omkonverteret til en program fil, som ikke kan konverteres tilbage.
For mig at se er der kun en - og det er en lang vej - at gå.
Få fat i et screen recorder program. Det starter du til at optage hele skærmen som videofilm. Så aktiverer du din exe fil og optager hele showet.
Efterfølgende kan du så afspille filmen og tage prtscrn af samtlige de dias som dukker op, og så må du gemme dem i det format du vil. Men det vil blive en meget langvarig proces, da jeg lige har prøvet et af dine link, og der er jo nærmest utallige billeder der skal tages screen dump af, som så skal beskæres og gemmes.
Men det kan lade sig gøre.
Avatar billede falster Ekspert
17. februar 2023 - 11:10 #17
ad #16 - første afsnit.

Jeg mener, at sammenhængen er således, jf. #2:

Omhandlede exe-filer er et specielt pakke-format til selveksekverende powerpoints.

De originale powerpoints ønsket udpakket/udtrukket - hvilket er problematisk. Alternativt spørges om disse powerpoints kunne konverteres til pdf - hvilket dog er ligeså problematisk her, da pp næppe kan udpakkes.

(Hvis de kunne kan pp-præsentationer som bekendt  konverteres til - stort set ens - pdf'er.)
Avatar billede bvirk Guru
17. februar 2023 - 12:12 #18
Jeg har prøvet at konvertere den GP10.ppt som lå i #10 link exe filen - til pdf vha flere online ppt to pdf services.
Pdf'en får lige så mange sider som der er i powerpointen - men tingene er kørt sammen så der ting fra flere sider oven i hinanden - mange ting!
Det er jo også noget andet - powerpionten har bevægelse det har en pdf ikke.

Info fra en webside er jo også noget andet end at den underholdning  af en forsamling som powerpoint anvendes til.

Jeg har svært ved at leve mig ind hvem som skulle have glæde af sådan en gang, lidt 'kikset humor' krydret info om psykologi områders fædre, men jeg heller ikke noget forhold til emnet.
Avatar billede falster Ekspert
17. februar 2023 - 17:19 #19
#bvirk

#18 muligvis bliver resultatet bedre, hvis der anvendes Acrobat.

#13 Af interesse for det spøjse emne. Kan dette udføres på W10? Og er det muligt, at du vil beskrive processen lidt mere step for step? Jeg har aldrig arbejdet med UnxUtils.
Avatar billede Magnusafossi Novice
17. februar 2023 - 21:34 #20
bvirk  #18

Tak for dit svar!

Du skriver, at du har "prøvet at konvertere den GP10.ppt som lå i #10 link exe filen til pdf vha flere online ppt to pdf services".
Vil det sige, at du har kunnet 'udtrække' GP10.ppt ud af exe-filen (som du så har prøvet at konvertere til pdf?). I så fald er jeg meget interesseret i at vide, hvordan jeg kan få fat i den ppt-fil.

(Du skriver: "Jeg har svært ved at leve mig ind hvem som skulle have glæde af sådan en gang, lidt 'kikset humor' krydret info om psykologi områders fædre...". Ja, enig. Noget af humoren i PP-showet om Münsterberg er lidt kikset, men det er et dårligt valg som 'repræsentant' for de mange seriøse PP-præsentationer af filosofi, psykologi, antropologi og historie på hjemmesiden :))
Avatar billede bvirk Guru
18. februar 2023 - 13:36 #21
Lidt uddybning om at hive .ppt filer ud fra en temp folder
'powerpoint exe' udpakker ppview32.exe, nogle dll'er og ppt filen til en mappe under hvor miljøvariabel tmp peger på - default er vist c:\temp
Det er et nyt mappenavn hver gang - altså c:\temp\nytnavn

Det skal gøres med en baggrunds proces - en der ikke starter GUI ting op eller opretter windows handles - for så afslutter vieweren og sletter mappen.

Der er vis beskyttelse mod at kopiere, selv med baggrunds proces - adgang nægtet er hvad windows tilbyder.

I #8 nævnte jeg at flytning til fat32 lokation for temp - det tror jeg stadig er nødvendigt, men gider ikke lige prøve yderligere - så:

En fat32 formateret usb stick har mapperne e:\temp og e:\ppt
miljøvariablerne, tmp og (gjorde jeg også) temp sættes til e:\temp
de ændres i 'denne computer' - for user
Når man er færdig er vigtigt at sætte dem tilbage - mange programmer bruger tmp og temp til diverse og når usb stikken måske er udtaget giver det problemmer.

I et cmd vindue, startet efter miljøvariablerne er ændret, er  sh.exe, sleep.exe, echo.exe og basename.exe  downloadeet fra sourceforge.net  tilgængeligt - i path eller i cmd vinduets mappe. følgende script, her kaldet bgcopy er ligger også i denne mappen

echo "CTRL-C  for leaving"
while [ 1 ]; do
  for dir in e:/temp/*/
  do
      for file in ${dir}*
      do
          ext=${file##*.}
          base="$(basename "$file")"
            #echo  $file has base name $base
          if [ $ext = "ppt" ]; then
                  if ! [ -e "e:/ppt/$base"  ]; then
                      cp "$file"  e:/ppt
                      echo copied "'$file'"
                  fi
      done

    sleep 1
done

scriptet startes med

sh bgcopy

På anden vis startes 'powerpoint exer' efter tur.

Det kan også laves på andre måder - men jeg er best til linux. Testet i windows xp - kender ikke nyere. Spøg hvis der er noget jeg glemt