14. januar 2023 - 13:25 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Macro knap der åbner en bestemt PDF fil så frem en celles værdi matcher titlen

hej

jeg har lavet et excel progam der holder styr på forskellige data om forskellige byer i sammenhæng med mit arbejde på grønland.

det fungere så ledes at jeg skriver navnet på en by/bygd og så via et oversigt i en anden fane og ved hjælp af nogle formler for jeg en streng af data som bliver kopieret over til en meget overskuelig forside hvor du derfra kan redigere data og opdatere dem så de ryger retur i oversigten.

til hver by/bygd har jeg et PDF som er et håndtegnet kort over byen/bygden.
jeg har nemt ved at tilføje en celle mere til min streg af data der er tilknyttet den enkelte by.

så jeg har en ide om at få en makro knap der åbner det PDF dokument der står opgivet i den bestemte celle. når man trykker på den

håber det giver mening og i kan hjælpe
14. januar 2023 - 13:30 #1
Fx. jeg loader data fra Nuuk til min forside og i cellen A1 står der navnet på en PDF fil "NUUK-kort.pdf" når jeg trykker på en knap "hent kort" går den ind i den destination som filen ligger i og ud fra data i celle A1 åbner filen der matcher teksten i adobe
14. januar 2023 - 13:31 #2
Fx. jeg loader data fra Nuuk til min forside og i cellen A1 står der navnet på en PDF fil "NUUK-kort.pdf" når jeg trykker på en knap "hent kort" går den ind i den destination som filen ligger i og ud fra data i celle A1 åbner filen der matcher teksten i adobe
Avatar billede ebea Ekspert
14. januar 2023 - 14:50 #3
Jeg har i forbindelse med et projekt, lavet noget tilsvarende, hvor en sådan funktion, henter et PDF dokument, relateret til en værdi (i mit tilfælde fra en TextBox i en Form).
Koden jeg bruger, er:

Private Sub CommandButton11_Click()

Dim myShell As Object
Set myShell = CreateObject("WScript.Shell")

  On Error GoTo ErrHndlr
    myShell.Run "C:\xxx\pdf\xxx\xxxx\" & TextBox83.Value
  Exit Sub
ErrHndlr:
  MsgBox "Filen blev ikke fundet", vbExclamation

End Sub

Og det fungerer ganske godt, og vil formentlig kunne tilpasses til dit Ark ,hvis opbygningen er noget tilsvarende.
Men jeg kender ikke hvordan dit Ark er opbygget, så det er blot et ide oplæg.
14. januar 2023 - 15:18 #4
jeg tror jeg kan se hvad du mener. Nu må jeg indrømme jeg aldrig har brugt tekstboks før. Kan jeg koble den til en celle så den viser cellens værdi til hver en tid. Og hvor laver jeg sådan en tekstboks. Det er ikke den der hedder tekstfelt er det?
14. januar 2023 - 15:35 #5
jeg fik lavet en tekstbox der er linket til en celle men kan ikke helt få det til at fungere. jeg har lagt ind hvor filen ligger og både prøvet at kalde den kun ved navn og navn.pdf, men den siger blot at filen ikke er fundet. måske der er noget galt i min kode

Sub Hent_kort()
'
' Hent_kort Makro
'
Dim myShell As Object
Set myShell = CreateObject("WScript.Shell")

  On Error GoTo ErrHndlr
    myShell.Run "C:\Users\Bruger\Documents\" & TextBox1.Value
  Exit Sub
ErrHndlr:
  MsgBox "Filen blev ikke fundet", vbExclamation

End Sub
Avatar billede ebea Ekspert
14. januar 2023 - 15:50 #6
#4 - Du behøver ikke en TextBox, men du kan bruge en celle reference, hvis blot at den celle du nu har referencen til pdf filen i, skifter i takt med at du ændrer det område du ønsker at se.

Udskift linjen i den viste kode i #3, med denne, herunder, som i tilfældet, kigger på celle "G10", hvor filnavnet er vist.
Og så tilret fil placeringen til at passe med din placering af pdf filerne.

    myShell.Run "C:\xxxxx\pdf\" & Worksheets("Ark1").Range("G10")
14. januar 2023 - 20:36 #7
super lækkert, det virker lige efter hensigten!, dog en note at den ikke fungere hvis der er mellemrum i navnet på nogle af mapperne
Avatar billede ebea Ekspert
14. januar 2023 - 20:55 #8
#7 - Godt at du fik det til at virke.