Avatar billede jens Praktikant
06. juli 2021 - 14:53 Der er 3 kommentarer

Brug af RND i forespørgsel (Query)

Jeg fandt denne hjælp på nettet, vist herunder. Problemet er jeg får den samme værdi for alle poster i kolonnen. Det jeg ønsker er en ny tilfældig værdi for hver post, som jeg kan bruge i en formel med andre værdier i posterne.
----------------------------------------------------------------------

Example in SQL/Queries
You can also use the Rnd function in a query in Microsoft Access.

For example:

Microsoft Access

In this query, we have used the Rnd function as follows:

Expr1: Int((300-200+1)*Rnd()+200)
This query will return the results in a column called Expr1. You can replace Expr1 with a column name that is more meaningful.

For example:

CalcValue: Int((300-200+1)*Rnd()+200)
The results would now be displayed in a column called CalcValue.
Avatar billede fdata Forsker
06. juli 2021 - 15:09 #1
Det er - kort sagt - fordi udtrykket er det samme i alle rækker.
Du kan finde en workaround her:
https://stackoverflow.com/questions/44111497/how-to-get-new-random-rows-every-time-from-an-ms-access-query
Avatar billede Jørgen Kirkegaard Professor
06. juli 2021 - 15:11 #2
Hvor vigtigt er det, at det er pæn kode? En høker-løsning kunne være at addere den numeriske værdi af tabellens nøgle. Hvis du f.eks. har ID=101, 102, 104 el.lign. og RND giver 0,14159, vil hver række have hver sin værdi: 101,14159, 102,14159, og 104,14159. Ikke kønt, men jeg forventer heller ikke en medalje.
Avatar billede Gustav Ekspert
06. juli 2021 - 15:22 #3
Tricket er at "salte" Rnd for hver post:

https://stackoverflow.com/a/30367002/3527297