Avatar billede CLN Praktikant
30. november 2020 - 11:38 Der er 1 kommentar

Validering af input felter

Jeg har brug for lidt hjælp til at lave noget validering af nogle felter jeg har på et skærmbillede.
Afhængig af tidligere indtastet data bliver brugeren præsenteret for 4 input felter:

inputA
inputB
inputC

ValideringStatus

Felter inputA, inputB og inputC er helt alm. tekst felter hvor der kan skrives - ja - tekst :)

ValideringStatus er et "opsummeringsfelt" der fortæller hvad der mangler at blive udfyldt.

Afhængig af tidligere indtastet data kan det i nogle situationer være OK at de kun står noget i inputA.
Andre gange kun i inputB eller i inputC. Det kan også være at inputA + C skal være udfyldt. Eller inputB + C.

Kort sagt så er alle kombinationer mulige. Hvis brugeren vælger at skrive noget i et felt der ikke er krævet
er det også fint nok - det er jeg ligeglad med.

ValideringStatus skal fortælle at i denne specifikke situation mangler der tekst i fx inputA + inputB.

Jeg har en opsætningsfil der fortæller hvilke felter (inputA, inputB, inputC) der er krævet ud fra hvilke "referencer"
den kommer ind på skærmbilledet med.

Mit mål er at komme frem til at i feltet kan den skrive:

"Der mangler værdi(er) i følgende felter: xx xx xx"

Hvordan ser mon sådan en if sætning ud der tager højde for de krævede felter (dynamisk) og værdierne i disse krævede felter ?
Avatar billede arne_v Ekspert
30. november 2020 - 15:38 #1
Desktop Win Form eller Desktop WPF eller ASP.NET Web Form eller ASP.NET MVC?

Men helt generelt maa det vil vaere en logik a la:

liste_med_obligatoriske_felter = metode_som_beslutter_udfra_config_og_tidligere_svar()
for alle felter i liste_med_obligatoriske_felter {
    hvis felt ikke udfyldt {
          mangel_liste.tilfoej(felt)
    }