06. februar 2020 - 11:24 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

margener

Jeg har indsat margener i et dokument med STÅENDE RETNING.
Fx Øverst 4 cm - Nederst 2 cm, Venstre 3, Højre 2,5
Og jeg ønsker at disse indstillinger også følger dokumentet når jeg vælger LIGGENDE retning i det samme dokument.

Men når dokumentet lægges ned i LIGGENDE retning, så bliver øverst til HØJRE (4 cm) og venstre bliver ØVERST (3 cm)

Hvordan kan jeg bestemme de samme indstillinger til liggende også.
Hvis jeg retter, så slår det igennem på stående også, men den roterer dokumentet til stående og altså også indstillingerne.

Håber på et hurtigt svar, da jeg er i gang med en hasteopgave

Mange hilsner
Inge-Lise Kühl
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
06. februar 2020 - 11:50 #1
Margener knytter sig til sektioner. Word bytter automatisk rundt på margenerne, når du skifter sideorientering, medmindre der programmeres en makro til at lave om på det.

Sørg for, at indsætningsmærket er i den sektion, du ændrer på. I dialogboksen Sideopsætning > fanen Margener kan du nederst, i "Anvend på", vælge, hvad ændringerne skal gælde for. Vælg "Denne sektion". Så vil ændringerne kun påvirke den aktuelle sektion.
06. februar 2020 - 12:11 #2
Hej Lene
Jeg kender sektionsmuligheden. Men den kan jeg ikke bruge her.
Det er en skabelon som er oprettet som stående med de givne margener for stående.
Brugerne kan så vælge LIGGENDE retning i hele dokumentet, altså behøver jeg ikke oprette en sektion. Men jeg ønsker blot at der er de samme 4 indstillinger for margener som i den stående.

Det kan ikke lade sig gøre, ved blot at vælge LIGGENDE i stedet for STÅENDE.
Mon du kan trylle?
Hilsen
Inge-Lise
Avatar billede Jan K Ekspert
06. februar 2020 - 12:34 #3
Her er en makro, der gør det, du ønsker

Sub SkiftRetning()

    Dim Top As Single, Bottom As Single, Right As Single, Left As Single

    'Aflæs nuværende margener og gem indstillinger
        Top = ActiveDocument.PageSetup.TopMargin
        Bottom = ActiveDocument.PageSetup.BottomMargin
        Left = ActiveDocument.PageSetup.LeftMargin
        Right = ActiveDocument.PageSetup.RightMargin
    'Vend papiret

        If Selection.PageSetup.Orientation = wdOrientPortrait Then
            Selection.PageSetup.Orientation = wdOrientLandscape
        Else
            Selection.PageSetup.Orientation = wdOrientPortrait
        End If
    'Sæt de nye margener til de oprindelige
    With ActiveDocument.PageSetup
        .TopMargin = Top
        .BottomMargin = Bottom
        .LeftMargin = Left
        .RightMargin = Right
    End With

End Sub
06. februar 2020 - 12:50 #4
Hej Jan K
Tusinde tak - så må jeg jo i gang ....