Avatar billede ramlev Nybegynder
22. januar 2000 - 14:06 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

27Gb harddisk

Nogle der har en ide om hvad der er hurtigst for en win98r2 computer, mht. harddisk partitionering.
Hurtigst med en stor disk på 27 GB ?
Måske part. til en masse diske på 5Gb eller noget helt andet, jeg er ligeglad med hvad der er teoretisk rigtigt, jeg vil bare have det optimale inden for hastighed....
Avatar billede ntmaniac Nybegynder
22. januar 2000 - 17:55 #1
Umidelbart vil jeg sige del den op i en 4 GB partion til dit OT og alle dine programmer og resten en stor partion.
Så vidt jeg ved mister man ikke hastighed ved at partionere eller modsat
Avatar billede svindler Nybegynder
22. januar 2000 - 23:41 #2
For nu alligevel at fyre lidt teori af, så bør de mest benyttede filer lidt midt mellem centrum og omkreds på disken, så der altid er kort vej til de filer.
Hvis vi antager, at du vil reservere 5 Gb til de mest benyttede filer;  formodentlig swap-fil, temp-bibliotek og måske mshearts.exe ;-), kan du altså lave en 11 Gb til OS, en 5Gb partition  til de hyppigst benyttede filer og en 11 Gb partition til resten.
Man kan så håbe på, at filerne på de to 11 Gb partitioner bliver anvendt cirka lige ofte.
Personligt ville jeg nok fyre det hele af i een stor partition, da Windows-programmer alligevel spreder sig ind i den partition, der kun burde indeholde OS. Jeg tror ikke, at mit forslag rykker det helt vilde mht performance, men jeg har været for længe oppe, så jeg er nok lidt overgearet.
Avatar billede ntmaniac Nybegynder
23. januar 2000 - 12:54 #3
ok det må jeg sige det er da en forklaring med gods i =)
Jeg har godt nok aldrig haft problemer og med en disk der har 7200 rpm er det nok brgrænset hvor mange milisekunder man kommer til at vente mere fordi dataen ligger 1.5 cm væk =)
Avatar billede svindler Nybegynder
24. januar 2000 - 09:35 #4
Jo hurtigere disken spinner, jo større påvirkning af svartiden vil det have, at skulle flytte læse/skrive-hovedet, specielt hvis det skal flyttes langt.
Langt størstedelen af svartiden fra disken ligger i flytningen af hovedet.
En helt anden ting er så brugerens oplevede svartid. Med Win9x på maskinen er det ret begrænset, hvor meget de millisekunder man kan spare i disksystemet i sidste ende betyder for svartiden.
Avatar billede shadowsurfer Nybegynder
24. januar 2000 - 12:21 #5
De fleste programmer, der beskæftiger sig med hardisken (fx. Norton Anti-virus, speed disk mm) kan ikke håndtere partitioner på over 8Gb,  så hvis du skal køre optimerings/overvågnings programmer, skal du ikke lave dine partitioner størrer ned 8Gb

Tillykke med den store disk!!
The Shadow Surfer
Avatar billede hvidbar Nybegynder
28. januar 2000 - 22:18 #6
At lave partitioner på en stor HD er et kompromi.

Nu støre partitioner, des hurtigere HD p.g.a store cluster størelser.

Nu mindre partitioner, nu langsommere HD, men bedre udnyttelse af pladsen.

Med "format c:/z:n
      n=8,16,32  cluster størelse=n/2

Kan du bestemme cluster størelsen på dine partitioner, efter at du har lavet dem med fdisk.

Jeg vil anbefale en cluster størelse på:
Partitioner under 4 GB n=16
Partitioner over 4 GB n=32

Den partition som win98 og andre programmer skal ligge på, bår have en cluster størelse på 16 KB (n=32). Dette er den bedste løsning. Hurtigere end det gamle fat16.

Jeg ville lave 2-3 partitioner med 16 KB (n=32) cluster størelser, og resten med 8 KB (n=16) cluster størelser, som jeg ville bruge til filer og IKKE programmer.......

Avatar billede ramlev Nybegynder
08. juni 2000 - 16:11 #7
smed w2k på maskinen, og lavede part's på 2,7,9,9Gb, men tak for kommentarene...