Avatar billede groovy Nybegynder
27. august 2001 - 22:05 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Hvad kan jeg gøre?

Hej...

Jeg har et problem:
Jeg havde før haft winME og win2000 inde på min computer. Så fik jeg windXP og formaterede mit c drev (der hvor winme lå). Så lagde jeg winXP på c drevet. Men så kunne den selvfølgelig ikke finde win2000 mere. Der kom ingen bootmenu. Jeg prøvede at køre en repair på min win2000 som ligger på d drevet. Men det virkede ikke. Kan jeg godt få min win2000 installation tilbagee?
Avatar billede walla_fantomet Nybegynder
27. august 2001 - 22:09 #1
Formater d drevet og installer igen 2k på d.

Et hårdt indgreb men nok nødtvendig!
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
27. august 2001 - 22:44 #2
Yep, ret nemt tror jeg. Da du sikkert ikke vil miste den opsætning og programmer du har på d: drevet, skal du gøre følgende:
Start en Windows 2000 installation.
Når den kommer og spørger, hvor den skal installere, vælger du d: drevet.
Den vil spørge om den skal formatere, du skal vælge at den skal lade d: drevet være som det. (ingen formattering)
Den vil så spørge efter hvilket bibliotek, den skal installere i, og her skriver du d:\\winntNY.
Kør herefter installationen færdig, men fravælge så meget som muligt da installationen kun skal bruges til at lave startfiler og bootmenu.
Når den er færdig starter du den ny installation op.
Starter en stifinder. Navigerer til filen c:\\boot.ini, højreklikker den og vælger at den ikke skal være skrive beskyttet. (du skal nok sætte \"vis alle filer\" i stifinder før du kan se den)
Du kopierer herefter linien hvor der står noget med
winntny til sidst, og retter en af linierne til winnt.
Der er selvfølgelig kun teksten winntny, der skal rettes til winnt på en af linierne.

Herefter skulle du kunne starte din gamle installation op.

Ovenstående procedure har jeg prøvet på 3-4 computere og den virker altid.

Se min egen Boot.ini, hvor jeg netop har kørt dette lille trick:

[boot loader]
timeout=5
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\\WINNT
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\\WINNT=\"Microsoft Windows 2000 Professional\" /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\\WINNTNY=\"Microsoft Windows 2000 Professional NY\" /fastdetect
Avatar billede groovy Nybegynder
28. august 2001 - 13:50 #3
Mange tak. Prøver det senere. Den ide havde jeg nok aldrig selv kommet på :-)
Kan jeg så bare slette \"winntNY\" bagefter?
Avatar billede red_eagle Nybegynder
28. august 2001 - 14:02 #4
Du kan da bare tilføje en enkelt linie til din eksisterende boot.ini
Det virkede ihvertfald for mig!
Avatar billede red_eagle Nybegynder
28. august 2001 - 14:02 #5
Altså bare

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\\WINNT=\"Microsoft Windows 2000 Professional\" /fastdetect
Avatar billede groovy Nybegynder
28. august 2001 - 14:03 #6
red_eagle og tonnybrandt>Tak for hjælpen.
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
28. august 2001 - 14:10 #7
groovy>>Ja, du kan bare slette den bagefter, og fjerne linien i boot.ini, der referer til winntny.
Når du har checket at alt fungerer, kan du også rette linien med default fra WINNTNY til WINNT. (kan også rettes således: Højreklik \"min Computer\", vælg egenskaber, vælg advanced, klik den nederste knap som har med startup at gøre)

Jeg har bare valgt at lade den blive liggende, men på de andre maskiner har jeg slettet \\WINNTNY biblioteket og alle henvisninger til biblioteket i c:\\boot.ini.
Avatar billede red_eagle Nybegynder
28. august 2001 - 17:40 #8
tonnybrandt->han behøver slet ikke at isnatllere win2k igen. Han kan bare tilføje linien i boot.ini med det samme. Det virkede ihvertfald hos mig!
Avatar billede red_eagle Nybegynder
28. august 2001 - 17:41 #9
isnatllere = installere
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
28. august 2001 - 19:11 #10
red_eagle>> Det er korrekt at indsættelse af linien vil virke nogle gange, men kun hvis alle andre nødvendige filer er der. Den måde jeg har beskrevet, vil tilsikre at alle nødvendige filer er der, plus at boot.ini vil bleve genskrevet med den korrekte syntax og partitions nummerering. Jeg gider ikke længere forsøge mig frem, da ovenstående metode virker hver gang, og ikke tager længere end ca 3 kvarter.

:)
Avatar billede red_eagle Nybegynder
29. august 2001 - 17:29 #11
:  ))