Avatar billede larsp Nybegynder
27. august 2001 - 10:15 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

Textarea konverterer &lt til <

Jeg har et problem med textarea.

Jeg har brug for at kunne indtaste URLs i et textarea.
Når jeg som en del af querystrengen indtaster &lt konverteres det til et mindre-end tegn <. Hvordan undgår jeg det?

Lars
Avatar billede jakoba Nybegynder
27. august 2001 - 10:20 #1
Det kan gå galt adskillige steder. Må vi se din kode?
Avatar billede larsp Nybegynder
27. august 2001 - 10:27 #2
Her er min formularkode:

<form action=AddScript.asp target=_top method=post>

<input type=hidden name=\"ScriptID\" value=\"<%=ScriptID%>\"><br>
Script Name: <input type=text name=\"ScriptName\" value=\"<%=ScriptName%>\"><br>
Script Language: <input type=text name=\"ScriptLanguage\" value=\"<%=ScriptLanguage%>\"><br>

<textarea name=Script rows=30 cols=120><%=ScriptCode%></textarea>
</span>
<p>
<input type=submit>
</form>

Her er modtagersiden:
option explicit

dim Connection
dim Recordset

dim ScriptID
dim ScriptName
dim ScriptLanguage
dim Script

set Connection = Server.CreateObject(\"ADODB.Connection\")
set Recordset = Server.CreateObject(\"ADODB.Recordset\")

ScriptID = Request(\"ScriptID\")
ScriptName = Request(\"ScriptName\")
ScriptLanguage = Request(\"ScriptLanguage\")
Script = Request(\"Script\")

Connection.Open Application(\"ConnStr\")

if ScriptID = \"\" then
    Recordset.Open \"Scripts\", Connection, adOpenKeySet, adLockOptimistic, adCmdTable
    Recordset.AddNew
else
    Recordset.Open \"SELECT * FROM Scripts WHERE ScriptID=\" & ScriptID, Connection, adOpenKeyset, adLockOptimistic, adCmdText
end if

Recordset(\"ScriptName\") = ScriptName
if ScriptLanguage <> \"\" then
    Recordset(\"ScriptLanguage\") = ScriptLanguage
end if
Recordset(\"Script\") = Script

Recordset.Update
Recordset.Close
Connection.Close

Som i nok kan se, så er gemmer jeg script i databasen. En del af disse scripts laver http kald (server til server), og url\'erne til disse kald indeholder f.eks.
EnASPside.asp?param=123&ltr=10liter
Avatar billede jakoba Nybegynder
27. august 2001 - 11:20 #3
Det kunne vær så simpelt som at du (eller microsoft) glemmer at skrive ; efter sekvensen:
EnASPside.asp?param=123&lt;r=10liter

du kan evt tilføje et ekstra niveau ved at skrive ampersande tegnet som sekvens:
EnASPside.asp?param=123&amp;lt;r=10liter

Prøv de to, og overvejl ellers at stille spørgsmålet i kategorien \"programmering: ASP\" hvor det vist mere hører hjemme.

mvh JakobA
Avatar billede roenving Novice
27. august 2001 - 12:24 #4
Har du overvejet at bruge parameternavne, som ikke kan konflikte ??-)

Eller selv at parse din streng og bruge f.eks. # som deletegn.

>>jakoba
Var du ikke lidt hurtig med copy/paste:
EnASPside.asp?param=123&amp;ltr=10liter

Som også burde du.

hth
jes
Avatar billede larsp Nybegynder
27. september 2001 - 09:36 #5
EnASPside.asp?param=123&amp;ltr=10liter
virker meget fint men bliver konverteret til:
EnASPside.asp?param=123&ltr=10liter
når den modtages. Det betyder at næste gang jeg vil rette i den (i textarea) står der det, som der ikke må stå nemlig &ltr i stedet for &amp;ltr.

Jeg kunne så parse det tilbage til &amp;ltr, men det går ikke, da det øvrige indhold er VBscript, som indeholder mange & tegn, som ikke skal konverteres.

Jeg må nok kigge mig om efter en anden løsning, enten undgå tegn som &lt eller ikke bruge textarea til at administrere det i, med mindre i har andre forslag.

LarsP
Avatar billede roenving Novice
28. september 2001 - 00:18 #6
Jeg ville klart gå efter at undgå &lt, f.eks. bruge vol i stedet for ltr.
;·]
jes